بدون‌ تردید پیاده‌روهای تنگ و باریک شهرک صاحب‌الزمان(عج) درمحدوده منطقه ۱۸، در نوع خودش نظیر ندارد.

پیاده رو

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی:   عرض پیاده‌روها در برخی خیابان‌های این شهرک از جمله شهید آتشبار و نیک ملکی آنقدر کم است که‌ تردد عابران را دشوارتر می‌کند. کم‌عرض بودن مسیر گذرعابران پیاده باعث می‌شود شهروندان بیشتر از مسیرکنار گذر که محل‌ تردد خودروهاست برای عبور و مرور استفاده کنند که خالی از خطر نیست. تغییرمسیرعابران از پیاده‌رو به حریم خیابان ممکن است منجر به ترمز ناگهانی خودروها، تصادف و مشاجره بین راننده و عابر شود. از سویی راه رفتن در پیاده‌روهای باریک بسیار دشوار است و مصایب خود را دارد.  

طبق قانون شهرداری‌ها، پیاده‌رو به جایی گفته می‌شودکه عابران پیاده با آسودگی خاطر در آن راه بروند و به مقصدشان برسند، اما این تعریف درباره پیاده‌روهای شهرک صاحب‌الزمان(عج) مصداق پیدا نمی‌کند. در این پیاده‌روهای باریک یک نفر به زحمت می‌تواند راه برود و طی مسیر برای ۲ نفر در مقابل یکدیگر تقریباً غیرممکن است.

باریک، باریک، باریکـتر

  • عبور از میان انبوه خودروها به قیمت جان

از بلوارمعلم وارد خیابان شهید نیک ملکی می‌شویم. مسیر پیاده‌رو را پیش می‌گیریم و با عبور از چند کوچه بن‌بست به ساختمان نوساز و فروشگاه خواربارفروشی آقا «منصور» جنب کوچه سحر می‌رسیم. در اینجا پیاده‌رو خیابان باریک و باریک تر می شود. عده‌ای پشت سرهم در مسیر باریک عبورمی کنند و تعدادی نیز با دیدن این وضعیت پا به خیابان می‌گذارند و درحالی که نیم نگاهی به خودروهای پارک شده دارند حواس‌شان را به وسایل نقلیه درحال حرکت می‌دهند تا مبادا تصادف کنند و صدمه ببینند. «مرادعلی قبادی» یکی ازساکنان قدیمی شهرک صاحب‌الزمان(عج) در پیاده‌رو باریک کناردستگاه عابربانک، جنب پیرایشگاه «دانیال صحرایی» ایستاده تا نوبتش برسد. او درباره مشکلات مردم و پیاده‌روهای باریک می‌گوید: «از زمانی که یادم می‌آید این پیاده‌روها به همین شکل بودند و تاکنون کسی نتوانسته این مشکل را حل کند. گاهی مسیر رفت‌وآمد مردم در این پیاده‌روها آنقدر باریک می‌شود که جز رفتن به حریم خیابان وعبور از لابه‌لای ماشین‌ها چاره‌ای باقی نمی‌ماند. هیچ پیاده‌رو استانداردی در این شهرک وجود ندارد.»

باریک، باریک، باریکـتر

  • وقتی پیاده‌رو امن نیست

عرض پیاده‌رو درمعابر شهرک صاحب‌الزمان(عج) و در نقاط مختلف از ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۵۰ سانتی‌متر متفاوت است. درخیابان شهید آتشبار نیز عرض پیاده‌روها بهتراز دیگر جاها نیست. هر قدرجلوتر می‌رویم با پیاده‌روهایی روبه‌رو می‌شویم که دیگرنمی‌توان از آنها به‌عنوان محل گذر یاد کرد. «اصغر امامی» از ساکنان بومی شهرک صاحب‌الزمان(عج) در این‌باره عنوان می‌کند: «اهالی بیش از ۵۰ سال است که با مشکلات پیاده‌روهای باریک و کم‌عرض دست و پنجه نرم می‌کنند و همچنان منتظراقدام مسئولان مربوطه هستند.»

وقتی با امامی مشغول صحبت هستیم بانویی با فرزند ۶ ساله و نوزاد داخل کالسکه وارد پیاده‌رو می‌شود. او به زحمت با یک دست کالسکه بچه‌اش را به جلو می‌راند و با دست دیگرش دست فرزند دیگرش را گرفته تا مبادا داخل نهرآب کنار پیاده‌رو بیفتد، اما طولی نمی‌کشد که این شهروند به دلیل باریک شدن پیاده‌رو، مسیرش را به سمت خیابان تغییر می‌دهد و همزمان خودرویی به آنها نزدیک می‌شود.

راننده که از حضور آنی این بانو و فرزندانش درخیابان شوکه شده، داد و فریاد راه می‌اندازد: «خانم حواست کجاست؟ چرا یک مرتبه داخل خیابان می‌آیید؟ مگر خیابان جای عابرپیاده است؟» بالاخره این ماجرا به خیر می‌گذرد و مادر جوان از آقای راننده عذرخواهی می‌کند و می‌رود. امامی می‌گوید: «اینجا از این حوادث زیاد اتفاق می‌افتد و متأسفانه همیشه ختم به خیر نمی‌شود. گاهی به عابران پیاده صدمه و آسیب می‌رسد و بعضی وقت‌ها راننده برای اینکه به مردم برخورد نکند تغییر جهت ناگهانی می‌دهد که آن هم خطرناک و برخی موارد همراه با حادثه است.» اهالی شهرک صاحب‌الزمان(عج) از مسئولان شهرداری منطقه ۱۸ تقاضا دارند هرچه زودتر برای ساخت پیاده‌روهای استاندارد در این محدوده اقدام کنند تا عابران مجبور نباشند ازمحل گذر خودروها استفاده کنند وجان‌شان را به خطر بیندازند.

باریک، باریک، باریکـتر

  • شهردار ناحیه ۳ منطقه ۱۸: مشکل در ساخت‌وسازهای غیراصولی گذشته است

«با توجه به خواسته و انتظار شهروندان ساکن درشهرک صاحب‌الزمان(عج)، کارشناسان حوزه فنی و عمران ناحیه ۳ شهرداری منطقه ۱۸، ضمن بازدید میدانی از محل مذکور، وضعیت عبور و مرور و همچنین پیاده‌روهای این محدوده را مورد بررسی قرار می‌دهند. پس از این مرحله با توجه به شرایط و امکانات موجود برای تحقق خواسته شهروندان اقدام خواهیم کرد.»

«سروش نعمتی» شهردار ناحیه ۳ با بیان این مطلب می‌گوید: «به نظر می‌رسد بروز مشکلات پیاده‌روهای کم‌عرض و باریک درشهرک صاحب‌الزمان(عج) ناشی از ساخت‌وسازهای غیراصولی دوران قدیم است که پس از گذشت چند دهه با افزایش جمعیت و بالارفتن توقع شهروندان، به این شکل خودش را نشان داده و البته مدیریت شهری نیز در چنین شرایطی از تمام امکانات و اختیارات قانونی خود برای رضایتمندی شهروندان استفاده می‌کند.» نعمتی تأکید می‌کند: «حل برخی مشکلات در شهر و محله مشارکت و همراهی سایر شهروندان را می‌طلبد، بنابراین امیدواریم ساکنان شهرک صاحب‌الزمان(عج) در اجرای طرح‌هایی مثل عقب‌نشینی املاک معارض و بازگشایی مسیر با مدیران شهری همکاری کنند.»

کد خبر 618551

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha