مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
۰ نفر

خدیجه ستارزاده-   البرز- خبرنگار: نامناسب بودن شرایط فیزیکی معابر، کوچه‌ها و خیابان‌ها مشکلات زیادی را برای تردد شهروندان پیاده و سواره ایجاد می‌کند.

معابر ناهموار، کرجی‌ها را کلافه کرده است

در برخی پیاده‌روها داربست‌هایی که مدت طولانی است برای ساخت‌وساز و یا تعمیرات نصب شده اما گویی قرار نیست به این زودی‌ها جمع‌آوری شود، پیاده‌روهای نامناسب و پر از چاله که عابران پیاده را به‌ناچار به تردد از خیابان (مسیر ماشین‌رو) هدایت می‌کند و آسفالت‌های نامناسبی که عبور و مرور خودروها را سخت و گاهی به حرکت مارپیچ‌وار مجبور می‌کند، از مواردی هستند که در بیشتر مناطق به چشم می‌خورند. این نابسامانی‌ها علاوه بر سختی تردد، ایمنی شهروندان را نیز با خطر مواجه می‌کند، چراکه وقتی پیاده‌رو مناسب نباشد، شهروند مجبور به عبور از مسیر ماشین‌رو می‌شود و با کوچه‌های تنگ و باریک و افزایش روزافزون خودروها، سلامت و جان عابران پیاده بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرد.

  • موانع عبور راحت از خیابان‌ها

یکی از شهروندان ساکن در خیابان ۴۵‌متری گلشهر می‌گوید: بیشتر پیاده‌روها با مانع مواجه است. برخی پیاده‌روها با نصب داربست و مسدود کردن دورتادور آن، برخی نیز با تابلوهای بزرگ تبلیغاتی و بعضی هم با بساط دستفروشان، مانع عبور و مرور راحت شهروندان می‌شوند. «سمیه فیروزبخت» ‌ می‌افزاید: پیاده‌روهای خیابان‌های فرعی هم بیشتر نامناسب و پر از ناهمواری است که اگر دقت نکنیم، با پیچ خوردن پا و یا زمین خوردن به خطر می‌افتیم.

برای همین ترجیحا باید از خیابان عبور کنیم که این کار خطراتی مانند تصادف به دنبال دارد. با آغاز مدارس و رفت و آمد دانش‌آموزان، این مورد یکی از دل‌نگرانی‌های خانواده‌هاست که فرزندانشان سالم به خانه برگردند. وی می‌گوید: جدول‌بندی بیشتر خیابان‌ها هم نامناسب است و به‌ویژه در زمان بارش، آب و زباله از آن بیرون می‌زند و در خیابان پخش می‌شود. به طور کل به مناسب‌سازی معابر شهر که از حقوق اصلی شهروندان است، توجه و رسیدگی چندانی نمی‌شود.

  • وضعیت نامناسب آسفالت‌ها 

یکی دیگر از شهروندان محدوده بلوار الغدیر کرج می‌گوید: در برخی نقاط مانند خیابان فروردین، از فرعی‌های بلوار شهید بهشتی، وضعیت آسفالت به قدری خراب و نامناسب است که راننده باید ۲ چشم هم قرض بگیرد و با دقت بیشتری براند تا دچار حادثه نشود. «وحید دامغانی» می‌افزاید: این موارد علاوه بر مخاطرات، آسیب به خودروها را نیز دارد که از جیب مردم می‌رود و در این شرایط اقتصادی بار مالی برایشان اضافه می‌کند.

وی می‌گوید: برخی کوچه‌های شهر باریک و کم‌عرض هستند و با وجود نبود پارکینگ و مشکل پارک در بیشتر مناطق، خودروها در کوچه پارک می‌شوند و خودروهای عبوری با سختی از این کوچه‌ها رد می‌شوند. وقتی به این شرایط پیاده‌رو نامناسب هم اضافه شود و عابرپیاده مجبور شود از خیابان عبورکند، یک دردسر و یا فاجعه چندجانبه از احتمال تصادف و مصدوم شدن عابر گرفته تا تبعات مالی و حقوقی برای راننده و... درست می‌شود. در حالی که اگر مدیریت شهری به این موارد بیشتر رسیدگی کند، شرایط برای همه بهتر می‌شود. دامغانی می‌افزاید: سد معبر برخی مشاغل که سروصدا و آلودگی زیادی هم دارند از دیگر مواردی است که در محدوده ۴۵‌متری زیاد به چشم می‌خورد. این مشاغل کارهای تعمیراتی خود را در پیاده‌روها انجام می‌دهند و ظاهرا محدودیتی هم برای کار و رعایت حقوق مردم ندارند.

  • برخورد با سد معبر و مشاغل مزاحم 

مدیر منطقه ۵ شهرداری کرج می‌گوید: مقابله با سد معبر امری ضروری به منظور رفع نازیبایی‌های بصری شهر است که در این زمینه و برای تامین امنیت اجتماعی و جلب رضایت شهروندان از هر گونه سد معبر در منطقه با جدیت جلوگیری و برخورد می‌کنیم. «مصطفی خدابین» با بیان این‌که پیش از این توسط عوامل شهرداری به متخلفان اخطارهای مکرر داده شده بود، می‌افزاید: تعداد زیادی از پلاکاردها، داربست‌ها، چرخ‌دستی‌های طوافی و تابلوهای غیرمجاز که به عنوان زواید بصری در نقاط مختلف منطقه باعث به‌هم‌ریختگی سیمای بصری شهر و ایجاد آزار و اذیت برای شهروندان شده بود، جمع‌آوری شد و در صورت مشاهده چنین مواردی باز هم اقدام خواهد شد.

خدابین اظهار می‌کند: رسیدگی به مشکلات معابر و شریان‌های شهری از اولویت‌های ماست که در این زمینه از ابتدای سال تاکنون ۹ هزار تن آسفالت برای تراش و روکش آسفالت برخی خیابان‌ها مانند بزرگمهر غربی، عطار و پونه شرقی و بهسازی دیگر معابر توزیع شده است. وی با بیان این‌که عملیات تراش و روکش آسفالت بلوار شهید بهشتی حد فاصل میدان دانشگاه تا سه‌راه رجایی‌شهر نیز به‌زودی به پایان می‌رسد، می‌افزاید: جدول‌گذاری معابر دهقان‌ویلای اول و دوم نیز با اختصاص اعتبار ۴ میلیارد ریال در دستور کار قرار دارد و جدول‌گذاری خیابان اصلی شهرک رازی به طول هزار متر و اعتبار ۲۵۰ میلیون ریال با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد نیز در حال اجراست.

  • اقدامات انجام‌شده پیش از  بازگشایی مدارس

مدیر منطقه ۵ شهرداری کرج اظهار می‌کند: در طرح استقبال از مهر نیز پیش از شروع فصل مدرسه برای خدمات‌دهی مطلوب به دانش‌آموزان و بازگشایی مدارس، به پاکسازی و نظافت معابر، شست‌وشوی جداول معابر اصلی و گذرهای منتهی به همه مدارس، پاک‌سازی و امحای پوسترهای تبلیغاتی، جمع‌آوری خاک و نخاله ساختمانی، رنگ‌آمیزی دیوارهای مدارس و پاک‌سازی علف‌های هرز پیاده‌روهای اطراف مدارس اقدام کردیم. خدابین می‌افزاید: ترمیم پیاده‌روها در محدوده مدارس، ترمیم مسیرهای حفاری، لکه‌گیری آسفالت مدارس و نصب تابلوهای گذر دانش‌آموزان از دیگر اقداماتی بوده است که در طرح استقبال از مهر اجرا شد.

وی اظهار می‌کند: پیش از این بنا بر اعتراضات شهروندان مبنی بر آلودگی زیست‌محیطی و صوتی تعدادی از مشاغل مزاحم، موضوع در دستور کار حوزه خدمات شهری منطقه قرار گرفته و با اخذ حکم قضایی نسبت به تعطیلی ۲ واحد صنفی مزاحم واقع در بلوار چمران اقدام شد. فعالیت این واحدهایصنفی در زمینه خرید و فروش ضایعات بوده که به منظور جلوگیری از به مخاطره افتادن اصول بهداشتی، حذف آلودگی‌های صوتی و بصری و همچنین جلب رضایت شهروندان، یکی از صنوف مزاحم جمع‌آوری و صنف دیگر پلمبشد.

  • جدول‌گذاری و حفر چاه جذبی 

مدیر منطقه ۵ شهرداری کرج با اشاره به اجرای عملیات جدول‌گذاری به طول ۱۲۵۰‌متر و با صرف اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در منطقه که در دستور کار شهرداری قرار دارد، می‌گوید: عملیات جدول‌گذاری طرفین خیابان بنفشه و خیابان مالک اشتر در حال اجراست و هدف از اجرای این طرح ارتقای کیفی معابر، هدایت آب‌های سطحی، تسهیل در عبور و مرور، بهسازی مناظر شهری و تعیین الگو برای اقدامات بعدی مانند پیاده‌روسازی و آسفالت‌ریزی است.

«مصطفی خدابین» می‌افزاید: همچنین ۵ حلقه چاه جذبی با هدف جمع‌آوری و جلوگیری از هدررفت آب‌های سطحی حاصل از بارش‌ها، با صرف اعتبار یک میلیارد ریالی در بلوار شهید بهشتی، بلوار الغدیر، بلوار ۴۵ متری گلشهر نبش خیابان انوشیروان، بلوار گلزار غربی جنب شهرک مترو و خیابان ۱۰ متری اول واقع در خیابان شایسته از دیگر اقدامات ما بوده است. وی با اشاره به این‌که اجرای برنامه‌های عمرانی و خدماتی اعم از روکش آسفالت، ترمیم نوارهای حفاری، رفع نقاط آبگیر، مرمت پل‌های فلزی و همسطح‌سازی دریچه‌ها از اولویت‌های اجرایی منطقه است، می‌گوید: همه معابر منطقه که نیاز به ترمیم و یا روکش آسفالت دارند، شناسایی و عملیات ترمیم و روکش آسفالت اجرایی می‌شود.

  • شناسایی نقاط حادثه‌خیز

معاون عمران و ترافیک شهرداری منطقه ۵ کرج با بیان این‌که رسیدگی به وضعیت ایمنی معابر برای تسهیل تردد شهروندان و برخورداری از نظم در عبور و مرور شهری یکی از اولویت‌های منطقه است، می‌گوید: با شناسایی نقاط حساس منطقه ۳۰۰ عدد استوانه ایمنی «باتومی» در نقاط حادثه‌خیز نصب شد. به گزارش همشهری «سیدمحمدرضا حسینی» می‌افزاید: این استوانه‌های ایمنی به عنوان یکی از تجهیزات ترافیکی با هدف حفظ جان و ایمنی سرنشینان وسایل نقلیه و نیز هدایت مسیر صحیح جریان عبوری ترافیک، در سطح منطقه نصب شده است. وی اظهار می‌کند: از مزایای نصب این استوانه‌ها دید بهتر در هنگام شب، افزایش سطح ایمنی و تفکیک جریان ترافیک عبوری برای رانندگان و کاهش ترافیک است. معاون عمران و ترافیک شهرداری منطقه ۵ کرج اضافه می‌کند: این استوانه‌ها در بلوار الغدیر، انتهای بلوار شمس، پل سوم خرداد، پل سردخانه، گلزار، سرداران و دیگر نقاط حادثه‌خیز نصب شده است و با شناسایی نقاط بیشتر و مورد نیاز، این روند ادامه خواهدداشت.

وی با بیان این‌که طول بلوار بزرگمهر و انوشیروان منطقه مهرویلا بیش از ۲ هزار متر است که عملیات جدول‌گذاری آن به اعتبار زیادی نیاز دارد، می‌افزاید: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، مقرر است بلوار این خیابان‌ها در ۲ فاز جدول‌گذاری شوند. امسال با تامین اعتبار، عملیات جدول‌گذاری خیابان بزرگمهر انجام می‌شود و در فاز بعدی یعنی سال آینده بلوار انوشیروان نیز جدول‌گذاری خواهد شد.

حسینی در پاسخ به گلایه برخی شهروندان در مورد وضعیت آسفالت برخی خیابان‌ها از جمله برخی فرعی‌های بلوار شهید بهشتی می‌گوید: بسیاری از واحدهای مسکونی ضلع غربی خیابان فروردین درحال ساخت یا نوساز هستند و تا زمانی که دستگاه‌های خدمات‌رسان انشعابات این واحدها را وصل نکنند، امکان آسفالت این خیابان وجود ندارد، چون عملا این کار سودی ندارد و پس از آسفالت باز شاهد کنده‌کاری خیابان خواهیم بود. وی می‌افزاید: معمولا وقتی فرایند ساخت‌وساز به بیش از ۵۰ درصد خود رسید، اقدامات لازم برای زیرسازی آسفالت در کوچه‌های فرعی انجام می‌شود. معاون عمرانی منطقه ۵ شهرداری کرج ادامه می‌دهد: شهرداری به دنبال اقدامات اساسی و زیرساختی برای بهسازی و نوسازی وضعیت آسفالت معابر و خیابان‌های شهر است و مردم در این زمینه باید صبور باشند تا این طرح‌ها طبق زمان‌بندی صورت‌گرفته اجرایی شود.

کد خبر 457522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha