معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، گفت: نخستین کشوری بودیم که به طور وسیع درگیر کرونا شدیم و حتی در چین ابتدا فقط به ووهان محدود بود.

ایرج حریرچی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت ودرمان کشور یکشنبه با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی با عنوان شیب فزاینده کرونا، هر ۴ دقیقه فوت یک ایرانی، به اینکه هنوز به قله پیک پنجم نرسیده‌ایم اشاره کرد و افزود: در ۱۰ روز آینده روند افزایشی را خواهیم داشت، ۲۶.۵ درصد تعداد مراجعان سرپایی، ۳۲ درصد تعداد بیماران بستری شده و ۳۸ درصد تعداد بیماران فوت شده افزایش پیدا کرده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اول فروردین اکثر شهرهای کشور زرد یا آبی بود، گفت: ۳۱ فروردین ماه اکثر کشور قرمز شد اما در ۲۵ اردیبهشت به شرایط نرمال رسیدیم و اکثر شهرها نارنجی یا زرد بودند، ولی به تدریج با ورود ویروس دلتا اکنون به وضعیتی رسیده‌ایم که نزدیک به ۹۰ درصد شهرهای کشور قرمز یا نارنجی هستند.

حریرچی با بیان اینکه اندونزی، روسیه و آمریکا در مدت اخیر معمولاً جزو ۱۲ کشور اول از لحاظ میزان بستری و فوت بودند، افزود: امروز سه هزار و ۴۸۳ مورد بستری جدید داشتیم و در مواقع پیک بالای ۱۰ درصد این تعداد ممکن است، فوت کنند.

معاون کل وزارت بهداشت همچنین با اشاره به اینکه امروز ۳۶۶ فوتی داشتیم، گفت: در مجموع جان‌باختگان ما در کشور ۹۰ هزار و ۹۹۶ نفر به دلیل کرونا است، اما ممکن است به کانال ۴۰۰  یا ۵۰۰ فوتی هم برسیم.

او ادامه داد: اکنون به دلیل تجهیزاتی که توانستیم تهیه کنیم امکانات گسترش پیدا کرده است و لذا میزان مرگ و میر نسبت به پیک آبان ماه پایین تر است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی یک مرکز بین المللی منحنی و مرگ امروز حدود ۳۰۰ بود، گفت: طبق پیش بینی دانشگاه واشنگتن در یک ماه آینده تعداد فوتی‌ها حتی به ۶۰۰ نفر هم می‌تواند افزایش پیدا کند، اگر دستورالعمل‌ها را رعایت نکنیم حتی ممکن است این تعداد به نزدیک ۸۰۰ مورد هم برسد.

حریرچی با بیان اینکه در این مدت مدارس و دانشگاه‌ها یک چهارم جمعیت هستند که تعطیل بودند و شهرهای قرمز هم منع تردد شبانه داشتند، افزود: در دو ماه گذشته نسبت به شرایط قبل کرونا بیشتر تحرک داشتیم به طوریکه فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنیم.

معاون کل وزارت بهداشت در ادامه به کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی در کشور اشاره کرد و افزود: رعایت شیوه نامه های بهداشتی در کشور به ۳۹ درصد کاهش پیدا کرده که این درصد کمترین مقدار در طی یک سال اخیر بوده است.

وی با اشاره به اینکه مطلوب ما رعایت ۹۰ درصدی شیوه نامه های بهداشتی در کشور است، گفت: هر وقت میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در کشور کم شد تعداد مبتلایان بالا می‌رود، در هرمزگان، کرمان، البرز و گیلان رعایت شیوه نامه‌ها کمتر از ۳۰ درصد است به عبارت دیگر در کشور ۶۱ درصد دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کنند و در این استان‌ها بیش از ۷۰ درصد شیوه نامه‌ها را رعایت نمی‌کنند.

حریرچی با بیان اینکه استفاده از ماسک در هرمزگان فقط ۲۹ درصد است، افزود: در گیلان ۳۰ درصد از ماسک استفاده می‌کنند و لذا این استان‌ها درگیری بیشتری دارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اعمال نظارت‌ها به وضوح در سطوح اجرایی علی‌رغم اینکه در سطوح بالا توصیه می‌شود کاهش پیدا کرده و از طرفی تاب‌آوری مردم کم شده چرا که ۱۸ ماه است که درگیر کرونا هستیم، گفت: تضعیف سرمایه اجتماعی در حوزه کرونا صورت گرفته و تقلیل اعتماد عمومی به وجود آمده است، انگار که مردم با خودشان  یا با گروه دیگری لجبازی می‌کنند، مردم خطر را می‌دانند، ولی اقتضائات لازم را رعایت نمی‌کنند لذا راهکار بازگشت اعتماد عمومی و اجماع در راه حل‌ها است.

باید پوشش واکسیناسیون به زیر۱۸ سال برسد

حریرچی همچنین با اشاره به اینکه در دولت بعدی باید روی این موضوع اجماع شکل بگیرد، افزود: راه نجات اصلی، واکسیناسیون عمومی سریع برای همه مردم است و حتی فراتر از گروه‌های هدف باید پوشش واکسیناسیون را به زیر ۱۸ سال تامین بدهیم.

وی در ادامه با تاکید براینکه هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که کوتاهی در خصوص کرونا صورت نگرفته است، گفت: واقعیت این است که در نهایت صداقت تلاش شده تا حداکثر ممکن واکسن فراهم شود اما مقاطعی بوده که اسیر بودیم تا ۸ میلیون دلار برای واکسن کوبایی را جابجا کنیم.

او ادامه داد: اما اکنون، واکسن در حال ورود به کشور است به طوریکه اهدایی کشور ژاپن را داشتیم اما برخی از کشورها تقریباً تصمیم گرفتند که دوز سوم واکسن را در پیش بگیرند لذا این موضوع دوباره بازار واکسن را به هم خواهد زد.

حریرچی با بیان اینکه اصول شناخته شده در مورد واکسن تغییر پیدا کرده است، افزود: اکنون صحبت از دوز یادآور است به طوریکه کشور آلمان با آسترازنکا شروع کرد و اکنون دوز دوم را به جای آسترازنکا، فایزر می‌زنند.

معاون کل وزارت بهداشت در ادامه به واکسیناسیون عمومی در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه واکسیناسیون در کشور ما دیر انجام شد و حتماً می بایست جلوتر انجام می‌شد، گفت: لذا نسبت به کل جمعیت عقب هستیم اما نسبت به گروه‌های هدف دستاورد خوبی داریم که این ناشی از فهم و فرهنگ مناسب مردم است.

وی همچنین با بیان اینکه در گروه‌هایی که اعلام کردیم، مردم ۷۵ تا ۸۰ درصد اقدام به تزریق واکسن کردند که بسیار موضوع مهمی است، افزود: افزایش سرعت واکسیناسیون اثرات میان مدت و درازمدت دارد البته اثرات کوتاه مدت هم دارد به همین دلیل باید بتوانیم روزانه یک درصد را واکسینه کنیم.

واکسن دپو نداریم

معاون کل وزارت بهداشت در ادامه با تاکید براینکه واکسن دپو شده در وزارت بهداشت نداریم، ادامه داد: مشکل کمبود سِرم نیز به زودی حل خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی داروهایی وجود دارد که طبق اعلام رسمی کمیته علمی و معاونت درمان، داروهای مفید در کرونا نیستند و در دنیا خیلی از داروهایی که به صورت روتین استفاده می‌شود چندان موثر نیست، افزود: مشکلاتی که پیش می‌آید فشارش بر مردم وارد می‌شود به طوریکه داروی رمدسیویر ۷۰۰ هزار تومان است که بعضی بیمارستان‌ها به خاطر کمبود منابع و مشکلات مالی با بیمه قبول نمی‌کنند.

حریرچی در پایان با بیان اینکه کشور ما علاوه بر کرونا در جبهه اقتصادی هم می‌جنگد، گفت: آمریکا با ۴ برابر جمعیت ما، هر دفعه چندین هزار میلیارد دلار برای مقابله با کرونا هزینه صرف می‌کند و کشورهای دیگر هم میلیاردها یورو پول خرج می‌کنند و توانایی این را دارند که اگر به کسی می‌گویند در خانه بمان، مشابه دریافتی‌های قبلی و حتی بیشتر از آن را به او بدهند اما کشور ما علاوه بر جبهه کرونا در جبهه اقتصادی هم می‌جنگد و به علت تحریم‌های ناجوانمردانه، توانایی این کار را ندارد.

کد خبر 618217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    11 0
    جهانیان شیوه مدیریت شما را در کتب مدیریتی به عنوان درس عبرت برای آیندگان خواهند نوشت.
  • US ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    3 1
    دو هفته است که ثبت نام کرده ام و هیچ پیامکی نگرفته ام.در ثانی چرا به دانشجویان واکسن نمی زنید آنها سرمایه های این کشورند