چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت از به کارگیری حداکثر توان این وزارتخانه در جهت کنترل بیماری وبا در کشور خبر داد.

دکتر محمدمهدی گویا در گفتگو با مهر، بر آمادگی کامل وزارت بهداشت در بحث پیشگیری از شیوع بیماری وبا در کشور تاکید کرد و افزود: از زمانی که مسئله وبا در کشور مطرح شد، نیروهای این وزارتخانه به صورت شبانه روزی مشغول فعالیت و خدمت هستند.

وی با اشاره به انتقاداتی که در خصوص پنهان کاری و عدم اطلاع رسانی مسئولان وزارت بهداشت در مورد بیماری وبا عنوان می شود، گفت: از همان روز اول، اولین موارد اطلاع رسانی به صورت موضعی انجام شد و هر موردی که وجود داشت را اطلاع رسانی کردیم.

گویا ضمن رد تمامی شایعات پیرامون کم کاری وزارت بهداشت در زمینه پیشگیری از بیماری وبا در کشور تصریح کرد : تجربه سالهای قبل (سال 84) نشان می‌دهد وقتی وبا اپیدمی می‌شود ظرف مدت دو هفته افزایش شدیدی از موارد بیماری را شاهد هستیم که وزارت بهداشت با تدابیری که به کار گرفته است اجازه نداد این بیماری در کشور تشدید شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت در عین حال به منشاء خارجی بیماری وبا در کشور اشاره کرد و گفت: تحقیقات و مطالعات ما نشان می‌دهد موارد اولیه این بیماری از طریق اتباع افغانی که به صورت غیرمجاز وارد ایران شده اند رخ داده است.

وی ادامه داد: همچنین مطالعات نشان می‌دهد که میکروب بیماری بر روی بیماران ایرانی و افغانی یکی بوده است. لذا در بحث همه گیری بیماری می‌توان گفت که منشاء آن اتباع افغانی بوده اند که غیر مجاز وارد کشور می‌شوند و به دلیل ترس ورود غیرقانونی به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند.

گویا موارد عمده این بیماری را در شهرهای کرج، قم و استان هرمزگان اعلام کرد و افزود : بیماری فعلا در مرحله انتقال انسان به انسان است و تلاش می‌کنیم تا مانع از آلودگی منابی آبی شویم.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت بر تشدید اقدامات وزارتخانه‌های بهداشت، نیرو، جهادکشاورزی و... در جلوگیری از آلودگی منابع آبی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کنترلها دو برابر شده است و علاوه بر کنترل منابع آب از سوی وزارت نیرو، وزارت بهداشت نیز بر تصفیه خانه‌ها کنترل و نظارت جدی دارد.

وی با اشاره به استفاده از توان حداکثری وزارت بهداشت در پیشگیری از بیماری وبا در کشور ، تصریح کرد: این اقدامات اوج توان وزارت بهداشت است تا مردم کمتری به بیماری مبتلا شوند.

گویا آخرین آمار مبتلایان به وبا را 98 نفر و مرگ و میر ناشی از ابتلا به این بیماری را همان 4 نفر که دو نفر آنان افغانی بوده اند اعلام کرد و افزود : وضعیت در استان تهران عادی است به طوری که بین 5 تا 6 نفر در سطح استان تا کنون به این بیماری مبتلا شده‌اند.

کد خبر 61786

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز