یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۶
۰ نفر

گروه سلامت: هشدارهای کارشناسان در مورد بیماری وبا در حالی ادامه دارد که در هفته‌های اخیر آمارها حاکی از سیر صعودی این بیماری به‌خصوص در استان‌های تهران و قم بوده است.

درحالی که مسئولان وزارت بهداشت تعداد مبتلایان به این بیماری را در اوایل مرداد‌ماه 28 نفر و در هفته‌ اخیر 58 نفر اعلام کرده‌بود، روز گذشته، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت با اعلام اینکه با گذشت 2 ماه از بروز این بیماری در کشور، وبا تاکنون جان 4 نفر را گرفته و تعداد مبتلایان به آن را 73 نفر اعلام کرد.

دکتر محمد مهدی گویا با بیان اینکه از مجموع 73 نفر مبتلا به بیماری وبا، 11نفر اتباع کشورهای خارجی (بیشتر افغانی و پاکستانی) و 62 نفر ایرانی بودند، به فارس گفت: از این تعداد تاکنون 4 نفر به‌علت دیر رسیدن به مراکز درمانی و از دست دادن بیش از حد آب بدن جان خود را  از دست دادند.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین تعداد مبتلایان به وبا در استان‌های قم، تهران و هرمزگان و از طریق اتباع کشورهای همسایه شرقی گزارش شده است، اضافه کرد: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر آلودگی منابع آبی در کشور گزارش نشده است؛ با این حال وزارت نیرو کنترل‌ بر منابع آب آشامیدنی را تشدید کرده است.

دکتر گویا مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از بیماری وبا را آموزش عمومی مردم برای رعایت اصول بهداشتی دانست و تصریح کرد: این آموزش عمومی با توزیع جزوات آموزشی در مبادی خروجی شهرها در اختیار همه مسافران قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت افزود: توصیه وزارت بهداشت به مردم این است که فقط از آب آشامیدنی که از سلامت آن مطمئن هستند، استفاده کنند، این آب هم یا آب لوله کشی شهری یا آب بطری بسته شده معتبر است. در غیراین صورت و در شرایط سفر آب مصرفی باید به‌مدت 3 دقیقه جوشانده شود.

وی خاطر‌نشان کرد: از شهروندان می‌خواهیم که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری وبا حتماً سبزی و کاهو را طبق اصول اعلام شده در 3 مرحله شست و شو، انگل زدایی و میکروب‌زدایی کنند و مهم‌تر از همه بعد از رفتن به دستشویی و قبل از مصرف غذا حتماً دست‌های خود را با آب و صابون بشویند.

دکتر گویا با تاکید بر اینکه درصورتی که فردی دچار اسهال شد و مشکوک به وبا بود، باید به سرعت به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل شود، در پایان افزود: همه مراکز درمانی دولتی کشور برای کمک به مبتلایان به وبا آماده هستند.

همچنین اکثر افرادی که تاکنون به این بیماری مبتلا شده‌اند به جز 4 نفر فوتی به‌طور کامل درمان شده‌اند.

کد خبر 60789

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز