جمعه ۲۲ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

گروه سلامت: اگرچه بیماری وبا در ایران تقریبا فروکش کرده و به مرحله کنترل درآمده اما سوژه وبا در ایران، طی روزهای اخیر جای خود را به سوژه نگران‌کننده دیگری داده است:

اپیدمی‌ وبا در عراق.

آخرین گزارش‌ها حاکی است وزارت بهداشت عراق از ابتلای صدها نفر در استان‌های مرکزی(فقط 300 نفر در استان بابل) این کشور و کشته شدن بیش از 20 نفر به‌علت این بیماری خبر داده است.

این در حالی است که سال گذشته دقیقا در همین ایام، به‌دلیل شیوع وبا در عراق، اعزام زائران ایرانی به این کشور متوقف شد.

در همین حال، وزارت بهداشت، با صدور اطلاعیه‌ای با توجه به همه‌گیری وبا در عراق، به ساکنان و مسافران استان‌های مرزی غرب کشور و شهرهای مذهبی مشهد و قم که دارای زائر فراوان هستند، هشدار داده که نسبت به رعایت موازین بهداشتی دقت بیشتری داشته باشند.

کربلا و نجف آلوده نیستند

با این حال، با وجود افزایش تعداد مبتلایان به وبا در عراق، سازمان حج و زیارت کشور اعلام کرده که تاکنون موردی از ابتلا به وبا در شهرهای نجف و کربلا مشاهده نشده است.

حسین اکبری همچنین در این زمینه به فارس گفته است: از نظر بهداشتی روی غذا و آب زائران نسبتاً نظارت داریم و چون بیشتر بیماری‌ها از طریق آب منتقل می‌شود، ما تنها از آب معدنی استفاده می‌کنیم.

اکبری در پاسخ به این پرسش که با توجه به شیوع وبا آیا سفرها لغو می‌شوند یا نه، اظهار بی‌اطلاعی کرده و اظهار داشته : مراجع بالاتر باید در این زمینه تصمیم‌گیری کنند اما سازمان حج و زیارت اقدامات پیشگیرانه و آموزشی لازم را در مورد این بیماری برای زائران عتبات عالیات انجام داده است.

توصیه‌های متخصصان

به عقیده متخصصان عفونی، ایران همواره به‌دلیل همسایگی با کشورهای همسایه شرقی و همچنین کشور عراق که پس از جنگ، پایین‌ترین سطح خدمات بهداشت عمومی را دارد، در معرض شیوع بیماری وبا قرار داشته و دارد.

علاوه بر این، متخصصان تاکید می‌کنند از میان عواملی که خطر شیوع وبا در کشور را افزایش داده‌اند، تردد توریست‌ها و اتباع خارجی در حال حاضر مهم‌ترین عامل برای انتقال میکروب وبا محسوب می‌شود.

دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در این رابطه معتقد است: اتباع و توریست‌هایی که ورودشان به کشور هیچ کنترلی ندارد، باید در بدو ورود مورد کنترل و آزمایش کامل قرار گیرند چون در حال حاضر مشکل مرزهای ما این است که این افراد بدون روادید وارد می‌شوند و میکروب بیماری را در همه جای کشور پخش می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه میکروب وبا در برخی اشکال آن عمدتا پنهان است، خاطرنشان می‌کند: گاهی این مسافران، افراد فقیری هستند که حتی درصورت ابتلا به بیماری روند آزمایش و درمان را پیگیری نمی‌کنند، پس مسئولان موظفند در مراکز زیارتی با مشاهده اولین مورد مشکوک مبتلا به اسهال، مسئولان بهداشتی این افراد را از دیگران جدا کنند و این طور فرض کنند که فرد مورد نظر مبتلا به وباست مگر اینکه خلافش ثابت شود.

با این حال وزارت بهداشت نیز پنجشنبه گذشته در اطلاعیه‌ای از مردم خواسته است که به‌منظور جلوگیری از شیوع این بیماری از طریق زائران یا مسافرت افراد بومی عراق، با رعایت موازین بهداشتی، خصوصاً در استفاده از آب آشامیدنی سالم، سالم‌سازی سبزیجات و رعایت بهداشت فردی از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند.

وبا در ایران تحت کنترل است

اعلام خبر شیوع وبا در عراق در شرایطی است که هفته گذشته معاون سلامت وزیر بهداشت مجددا بر تغییر نکردن آمار قربانیان وبا در ایران تاکید کرد و گفت: آمار مبتلایان به وبا به حد قابل‌قبولی رسیده است و هم‌اکنون در مرحله کنترل وبا به سر می‌بریم.

دکتر امامی رضوی تأکید کرد: تعداد مبتلایان به وبا به هفته‌ای یک تا 3 مورد رسیده است که این تعداد در تابستان‌های عادی هم گزارش می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه با این حال و در این شرایط نمی‌توان گفت بیماری وبا به‌طور کامل مهار شده است، خاطرنشان کرد: به‌خصوص اینکه میکروب و عامل این بیماری با خنک شدن هوا تا اواسط مهر فعال‌تر می‌شود، همکاری مردم باید تا آن زمان ادامه داشته باشد.

کد خبر 63136

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز