پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۵ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

تعدادی از کودکان در سنین اول تولد دچار آلرژی هستند. بنابراین بهتر است بدانیم که چگونه می توانیم از شروع و یا پیشرفت آلرژی در کودکان مستعد جلوگیری کنیم.

چارلی، فرزند ملیسا، تا پنج ماهگی بدون هیچ مشکلی از شیر مادرش تغذیه می کرد تا این که یک روز، ملیسا با مخلوط کردن بلغور جو و شیر خودش معجونی درست کرد و به او داد.

پس از چند ساعت، در پوشک چارلی خون دیده شد و پزشک او توصیه کرد که دیگر به او بلغور جو ندهد، ولی همچنان در مدفوع چارلی خون وجود داشت. 10 روز بعد، ملیسا نزد یک دکتر گوارش اطفال رفت و او گفت که این مسئله هیچ ربطی به بلغور جو ندارد، بلکه کودک شما نسبت به شیر حساسیت دارد.

باید میزان حساسیت او را نسبت به شیر گاو پس از شیر مادر امتحان کرد. ملیسا تمام رژیم لبنی را از جدول تغذیه چارلی قطع کرد و او نمی توانست به چارلی تا سن 15 ماهگی مواد لبنی بدهد، چون احتمالاً در این سن حساسیت او از بین می رود.

اگر چه، مطالعات نشان می دهد که بیشتر نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می شوند، احتمال ابتلا به آسم و آلرژی در آنها به شدت کاهش می یابد، ولی واکنش های بعضی از کودکانی که تنها از شیر مادر تغذیه می کنند نیز نسبت به این مسئله افزایش یافته است.

معمولا، حساسیت های غذایی کودکان مشترک است، بیش از 6 درصد آنها زیر 3 سال هستند و به یک چیز حساسیت دارند.

همچنین، حساسیت های غذایی ممکن است زمانی که کودک بزرگ می شود به حساسیت های دیگری تبدیل شود.

آلرژی یا حساسیت وقتی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن نسبت به یک ماده بیگانه که از نظر پزشکی حساسیت زا نامیده می شود که ممکن است غذا ، گربه، گرد و غبار و... باشد واکنش نشان دهد و درست مانند یک مهاجم خطرناک عمل می کند.

در واقع برای مبتلا شدن به یک ماده آلرژی زا، ابتدا باید کودک در معرض آن قرار گیرد که ممکن است شیر مادر باشد که با خوردن آن حساسیت نشان دهد.

وقتی دوباره این کار تکرار شد، سیستم ایمنی کودک آنتی بادی های مخصوصی می سازد که به آن Ige می گویند که حساست ایجاد می کند.

بعد از این مراحل، کودک هر بار که در معرض ماده آلرژی زا قرار بگیرد از خود حساسیت نشان می دهد.

متاسفانه اگر کودک شما حساسیت دارد به راحتی قابل تشخیص نیست. چون کودکان نمی توانند در مورد ناراحتی های پوستی، دردهای معده یا اختلالات تنفسی خود به راحتی صحبت کنند، بنابراین والدین باید دلیل حساسیت را به خوبی دریابند زیرا با این کار نه تنها در بهبود حال کودک کمک می کند، بلکه از شدت بیماری در آینده می کاهد.

نکات مهم در آزمایشات آلرژی

آزمایش خون و پوست به پزشکان در تشخیص انواع حساسیت و چگونگی درمان آن کمک موثری می کند. اگر تشخیص پزشک آسم باشد، او بهترین راه مداوای آن را پیدا می کند. اگر پزشک بداند که میزان حساسیت کودک نسبت به مواد حساسیت زا مانند گرد و غبار، سگ، گربه یا حشرات تا چه اندازه پیشرفت می کند، سریع تر کودک را معالجه می کند.

معمولا آزمایش برای کودکانی لازم است که به اگزمای وخیم، دل پیچه، اسهال یا استفراغ مبتلا هستند. اگر فرزندتان به یک نوع غذا حساسیت دارد، دانستن این که او در آینده به غذاهای دیگر چه واکنشی نشان می دهد، بسیار مفید و سودمند است.

حساسیت های غذایی‌

اکنون، کارشناسان دقیقا مطمئن نیستند که چرا بیشتر کودکان به بعضی از مواد غذایی حساسیت دارند. ولی آنچه مسلم است، این است که در حال حاضر تنوع غذایی کودکان خیلی بیشتر از قبل است. بعضی غذاها مانند شیر، تخم مرغ، گندم، سویا و بادام زمینی از مهمترین مواد حساسیت زا می باشند.

البته جای تعجب نیست که حساسیت به شیر گاو که یکی از اصلی ترین مواد شیر خشک است در بیشتر کودکان مشترک است. همچنین نوزادانی نیز که از شیر مادر تغذیه می کنند، دچار آلرژی می شوند، زیرا مواد سازنده شیر مادر و شیر گاو تقریبا یکسان است.

به طور کلی، حساسیت به شیر انواع مختلف دارد. بعضی از نوزادان 3 تا 6 ماهه که از شیر مادر تغذیه می کنند به یک نوع آلرژی مبتلا می شوند که در مدفوع آنها خون دیده می شود و معمولا میزان حساسیت آنها در 18 تا 24 ماهگی برطرف می شود.

برخی دیگر تا زمانی که از شیر مادر تغذیه می کنند حساسیت دارند، ولی میزان آن پیشرفت نمی کند و علائم حساسیت آنها کاهش می یابد که معمولا تا سن 2 تا 3 سالگی ادامه دارد.

سیستم ایمنی کودکان در مقابل این دو نوع آلرژی نسبت به پروتئین شیر بیش از حد حساس شد، ولی آنتی بادی Ige تولید نمی کند، بنابراین این گونه کودکان احتمال اینکه در آینده به حساسیت های دیگری دچار شوند، بسیار زیاد است.

نوع دیگر آلرژی در کودکان وجود دارد که در آن آنتی بادی های Ige زیاد تولید می شود و علائم بیماری معمولا در دو قسمت از بدن دیده می شود: اگزما همراه با التهاب و درد معده، دیگری اگزما با آب ریزش دائمی از بینی. در حدود 80 درصد آنها در سن 6 سالگی حسیاست شان برطرف می شود.

معمولا حساسیت به شیر یک امری عادی است، ولی حساسیت به بادام زمینی خیلی خطرناک است، چون ممکن است هنگام بلع، مشکلات تنفسی ایجاد کند. خوشبختانه، امروزه امکانات زیادی برای کنترل آلرژی های مخصوص وجود دارد. اخیراً با تزریق یک آنتی بادی ضد Ige می توان از بروز این گونه حساسیت ها جلوگیری کرد.

کارشناسان استفاده از بادام زمینی یا کره بادام زمینی را تا قبل از 2 سال توصیه نمی کنند. آنچه اهمیت دارد این است که نوع حساسیت را تشخیص دهید و تا آنجا که ممکن است از بروز آن جلوگیری کنید. با آزمایش خون و پوست نیز می توان نوع آلرژی غذایی را تشخیص داد.

خارش شدید

اگزما یا التهاب پوست، همراه با خارش است که 10 درصد کودکان به آن مبتلا هستند و باعث بیش از حد فعال شدن واکنش ایمنی بدن در پوست می شود. اگر چه بیشتر کودکان همراه با اگزما، ممکن است حساسیت های نوع دیگری داشته باشند.

معمولا خارش از صورت شروع می شود، اما ممکن است در نقاط مختلف بدن به جز پای کودک که پوشک می شود و جاهایی که عموماً مرطوب هستند، دیده شود.

اگزمای کودک ممکن است در اثر عوامل گوناگون باشد مانند صابون، الیاف لباس، گرمای زیاد، آب دهان و غذا که روی صورت کودک ریخته می شود. تحقیقات نشان می دهد که 40 درصد اگزمای کودکان، حساسیت غذایی می باشد. در کودکان بزرگتر، حساسیت بیشتر بصورت خارش نمایان می شود که اکثر آنها مربوط حساسیت غذایی می شود. گاهی اوقات حساسیت مربوط به گرد و غبار و یا حیوانات خانگی نظیر سگ و گربه می شود.

کودکان مبتلا به اگزما از خارش دردناکی رنج می برند. متاسفانه، با خاراندن پوست مشکل حادتر و دائمی می شود. عموماً متخصصان پوست کرمهای استروئید تجویز می کنند تا خارش و سوزش پوست را کاهش دهد و اگر نوع خاصی از اگزما باشد، ممکن است یک نوع دارویی به نام ایمونو مودیلوتر تجویز کنند.

خاصیت آنها این است که پوست کودک را مرطوب نگه  می دارد. کارشناسان معتقدند که پوست کودکان مبتلا به اگزما چربی کمتری دارد، زیرا چربی باعث مرطوب کردن و نرمی پوست می شود.

حمام کردن بدون مواد مرطوب کننده باعث خشکی بیشتر پوست می شود و بسیاری از پزشکان حمام کردن مکرر به این صورت را توصیه نمی کنند، ولی اگر از مواد مرطوب کننده استفاده کنید و بدن فرزندتان را بعد از حمام با کرم های مرطوب کننده، آغشته کنید، پوست مرطوب شده و پوست مرطوب به مراتب از پوست خشک مقاومت تر است.

علائم تنگی نفس

پزشکان در تشخیص تنگی نفس در کودکان تردید داشتند که آیا این مشکل در اثر یک مریضی کهنه و مزمن بوجود می آید؟ اما امروزه کارشناسان می دانند که نیمی از کودکانی که مبتلا به آسم هستند قبل از دو سالگی این مریضی را نشان می دهند.

علت اصلی تنگی نفس التهاب است، التهاب راههای تنفسی که باعث باریکی و تنگی آنها می شود در نتیجه تنفس را برای کودکان سخت تر می کند. تحقیقات نشان داده که درمان به موقع و سریع می تواند کم کم از پیشرفت و حمله های تنفسی این بیماری جلوگیری کند.
منبع: parents

کد خبر 6175

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز