چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

گروه ورزشی: تیم ملی ایران پیش از دیدار با عربستان بالاخره موفق به برگزاری یک بازی تدارکاتی ملی خواهد شد و امروز دایی می‌تواند بازیکنانش را مقابل یکی از تیم‌های درجه سوم فوتبال اروپا محک بزند.

پس از لغو بازی‌های دوستانه‌ای که قرار بود در اردوی اسپانیا برگزار شود و بعد از آنکه بازی با تیم‌های ملی مصر، ازبکستان و حتی کنیا لغو شد بالاخره همسایه شمالی به عنوان آخرین حریف تدارکاتی پیشنهاد دیدار با ایران در تاریخ ششم شهریور ماه را پذیرفت.

 آذربایجان طبیعتاً شباهتی به اولین حریف ایران در مرحله مقدماتی رقابت‌های جام‌جهانی ندارد. صاحب قدرت و تجربه لازم نیست  و فشار چندانی هم به تیم دایی وارد نخواهد کرد اما با توجه به شرایط و برنامه‌های آماده‌سازی تیم‌ملی در طول ماه‌های اخیر آخرین انتخاب ممکن برای برگزاری یک بازی ملی بود. دایی مجبور است در همین بازی تاکتیک‌هایش را به نمایش بگذارد و آرزو کند آذربایجان توان نشان دادن نقاط ضعف تیم ملی را در فاصله 10 روز به دیدار با عربستان داشته باشد.

62 بازیکنی که در لیست نهایی باقی مانده‌اند و از جمع 38 بازیکن دعوت شده انتخاب شدند، شانس حضور در این مسابقه را خواهند داشت البته از این جمع لژیونر‌ها نمی‌توانند برابر آذربایجان بازی کنند. احتمالا ترکیب اصلی که از ابتدا به میدان خواهد رفت به ترکیب تیم‌ملی در بازی با عربستان نزدیک خواهد بود. رحمتی دروازه‌بان تیم دایی است. عقیلی و حسینی در مرکز خط دفاع قرار می‌گیرند.

کعبی در سمت راست بازی می‌کند و مجتبی شیری دفاع سمت چپ تیم‌ملی در ابتدای این مسابقه خواهد بود. نکونام و تیموریان احتمالاً ‌هافبک‌های میانی تیم ملی در دیدار با عربستان خواهند بود اما دایی در این بازی به صادقی و رحمتی اعتماد می‌کند. در غیاب مسعود شجاعی و معدنچی مثلث تهاجمی‌خط میانی با حضور رضایی،‌ جباری و حاج‌صفی شکل می‌گیرد.

میلاد میداودی هم شانس اصلی حضور در خط حمله تیم‌ملی است هرچند با بازگشت وحید‌ هاشمیان احتمال حضور این بازیکن در دیدار با عربستان کاهش می‌یابد. رسول خطیبی دیگر گزینه دایی در نوک خط حمله خواهد بود.

برتی فوگتس سرشناس‌ترین رقیب علی دایی در دوران مربیگری ملی او به شمار می‌رود و امروز با عنوان سرمربی تیم ملی آذربایجان برابر ایران قرار می‌گیرد. فوگتس 61 ساله اولین سفر ورزشی خودش به ایران را تجربه می‌کند. او پیش از این پیشنهادهایی از لیگ‌برتر  و همینطور تیم‌ملی فوتبال ایران دریافت کرده بود اما در نهایت شرایط لازم برای همکاری دوطرف ایجاد نشد و حالا هدایت یکی از کشورهای همسایه ایران را برعهده دارد.

فوگتس در جام جهانی 1998 در قالب سرمربی تیم‌ملی آلمان برای نخستین بار مقابل تیم‌ملی ایران قرار گرفت و به همراهی تیم کشورش مقابل نسل طلایی فوتبال ایران در آن دوره با نتیجه 2 بر صفر پیروز شد. دایی یکی از بازیکنان همان تیم بود که شکست مقابل شاگردان فوگتس را تجربه کرد و حالا فرصت مناسبی برای انتقام به دست آورده است.

تیم 138 جهان

آذربایجان که آخرین حریف تدارکاتی تیم‌ملی ایران پیش از دیدار با عربستان است. در رنکینگ فیفا جایگاه 138 را در اختیار دارد و در فوتبال اروپا یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های این قاره به شمار می‌رود.

در ترکیب تیم ملی این کشور تنها دو لژیونر دیده می‌شود. ساشا یونس‌اوغلو مدافع مرکزی آذربایجان در لیگ لهستان بازی می‌کند و قربان‌اف عضو تیم بلواسپور ترکیه است. آخرین بازی تدارکاتی آذربایجان چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد و این تیم مقابل ایسلند به تساوی یک بر یک دست یافت.

کد خبر 61730

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز