شنبه ۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

گروه ورزشی: این تیم حمایت می‌خواهد نه دشمنی؛ این خواسته سرمربی تیم‌ملی قبل از تشکیل اردوی تدارکاتی کیش است که علی دایی آن را با لحنی آرام پس از بازی دوستانه برابر آذربایجان مطرح کرد. گویا حفظ آرامش در فضای اردوی کیش مهمترین دغدغه علی دایی است.

دایی با یک تیم‌ملی جوان

بازیکنان و کادر فنی تیم‌ملی فوتبال کشورمان روز گذشته با تأخیری چند ساعته عازم کیش شدند تا قبل از مصاف حساس 16 شهریور ماه با عربستان، آخرین اردوی تدارکاتی را در شرایط آب و هوایی متفاوت با گذشته و مشابه ریاض، محل برگزاری اولین بازی تیم‌ملی برگزار کنند.

این درحالی است که سرمربی تیم‌ملی مدعی  است که طی چند مرحله اردوی تدارکاتی، به اهداف از پیش تعیین شده‌اش دست یافته است.

در واقع او با کنار گذاشتن چهره‌هایی چون مهدی مهدوی‌کیا و علی کریمی قصد دارد در بازی‌های حساس مرحله بعدی رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی اولویت را به بازیکنان جوان تیمش بدهد. با این حساب بیش از پیش می‌توان به آخرین مذاکرات سرمربی تیم‌ملی با فدراسیون فوتبال استناد کرد که از قرار معلوم طی تماسی تلفنی به علی کفاشیان گفته بود: «اجازه نمی‌دهم هیچکس در کارهایم دخالت کند. مطمئن باشید تیم‌ملی را با همین بازیکنان جوان و باانگیزه به جام‌جهانی خواهم برد.» این درحالی بود که سخنگوی فدراسیون فوتبال تأکید می‌کرد: «دایی به‌زودی لژیونرهای باتجربه اروپایی را به تیم‌ملی دعوت می‌کند.» موضوعی که خیلی زود دایی آن را تکذیب کرد.  سرمربی تیم‌ملی درخصوص میدان دادن به بازیکنان جوان دچار افراط نشده  و روی قابلیت‌های فنی بازیکنان باتجربه‌ای همچون نکونام و تیموریان نیز حساب ویژه‌ای باز کرده است.

اردوی تدارکاتی تیم‌ملی

مربی تیم‌ملی اردوهای تدارکاتی در اسپانیا، چک، تهران و کیش را موثر می‌داند. هومن افاضلی می‌گوید:‌ «دایی خیلی زود باید متوجه می‌شد که تیم‌ملی درچه وضعیتی قرار دارد. ارزیابی شرایط بازیکنان کار ساده‌ای نیست، اتفاقاً بعد از این مرحله او باید برای آینده تیم‌ملی هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی می‌کرد.»

وی ادامه می‌دهد: «علی دایی در اردوی اسپانیا به‌دنبال شناخت ویژگی‌های فردی بازیکنان بود، چون عملاً در اسپانیا فرصت انجام بازی تدارکاتی به دست نیامد. اما در اردوی چند روزه تیم‌ملی در چک همه چیز متفاوت بود. سرمربی تیم‌ملی این فرصت را پیدا کرد که نفراتش را در شرایط بازی محک بزند.»

افاضلی همچنین بازی‌های غرب آسیا را با وجود انتقادهای فراوان رسانه‌ای برای تیم‌ملی موثر می‌داند. وی تصریح می‌کند: «دایی در این رقابت‌ها نفرات جدید را شناخت. حالا در صورت هر اتفاق غیرمنتظره‌ای او می‌داند که چه بازیکنی را باید جایگزین کند.»

پازل تاکتیکی مربیان تیم‌ملی

موضوع دعوت نشدن مهدوی‌کیا به تیم‌ملی آنقدر مورد تأکید و انتقاد رسانه‌ها قرار گرفت که علی دایی در نهایت ترجیح داد آخرین راه ممکن را انتخاب کند: «او در پازل تاکتیکی من جایی ندارد.» این درحالی بود که سرمربی تیم‌ملی پیش از این تأکید کرده بود که هیچ‌گونه اختلافی با مهدوی‌کیا ندارد.

البته این اتفاق تازه‌ای نیست و حتی به زمان برانکو نیز برمی‌گردد. آنجا که در مواجهه با اصرار رسانه‌ها برای دعوت از خداداد عزیزی تأکید می‌کرد: «عزیزی بازیکن خوبی است اما در تاکتیک تیم من جواب نمی‌دهد.»

امیر قلعه‌نویی نیز تصمیماتی با همین مضمون اتخاذ کرد و در پاسخ به انتقادها از پازل تاکتیکی سخن به میان می‌آورد. با وجود اعتقاد و اعتمادی که به پیروز قربانی و میثم منیعی داشت اما به دلیل قرار نگرفتن در پازل تاکتیکی از نام آنها گذشت.

این‌ بار مهدوی‌کیا در تاکتیک مورد نظر دایی جایی ندارد. دایی معتقد است با نبودن یک مهره باتجربه قرار نیست همه معادلات تیمش به هم بریزد. ضمن اینکه این احتمال وجود دارد دایی در دیگر بازی‌ها به لژیونرهای خط‌خورده بازگردد. گویا همه چیز در این خصوص به نتیجه بازی تیم‌ملی برابر عربستان برمی‌گردد.

اهداف تیم‌ملی در کیش

تطبیق شرایط آب و هوایی، رفع اشکالات بازیکنان در ساختار دفاعی و تمرین راه‌های رسیدن به گل؛ این 3 هدف اصلی علی دایی در اردوی تدارکاتی کیش به حساب می‌آید. اصلی‌ترین نگرانی علی دایی اما هماهنگی بازیکنان در ریاض است. با این همه او ترجیح می‌دهد در گفت‌وگو با رسانه‌ها شرایط را مثبت جلوه دهد تا از بروز هرگونه حاشیه‌ای جلوگیری کند.  دایی در اردوی کیش برنامه ویژه‌ای برای مهاجمان تیم‌ملی دارد، او سعی دارد تاکتیک‌های مختلف رسیدن به گل را به مهاجمان تیمش بیاموزد.

تیم‌ملی یک هفته دیگر در ریاض به مصاف تیمی خواهد رفت که سیستم‌ دفاع- ضدحمله را به خوبی می‌شناسد. به همین دلیل طی چند روز باقیمانده تا رویارویی بزرگ مرحله بعدی رقابت‌های مقدماتی، علی دایی ساختار دفاعی تیمش را تاحدودی اصلاح خواهد کرد.

در اردوی 4 روزه کیش لژیونرهای اماراتی تیم‌ملی را همراهی خواهند کرد.
همچنین سه‌شنبه هفته‌جاری کنفرانس مطبوعاتی سرمربی تیم‌ملی برگزار خواهد شد که البته مکان آن هنوز مشخص و اعلام نشده است.

بازگشت روته مولر به ایران

روته مولر که با پروازی مستقیم از آلمان به ایران آمد و در هتل استقلال تهران مستقر شد، روز گذشته همراه با کادرفنی عازم کیش شد.

مولر تا سال 2009 با فدراسیون فوتبال آلمان قرار دارد بنابراین در شرایط  فعلی عقد قرارداد رسمی فدراسیون فوتبال ایران با وی تا حدودی پیچیده است اگرچه مدرس آلمانی با توجه به ارتباط نزدیکش با علی دایی تصمیم گرفته که تیم‌ملی را در این اردو همراهی کند.

کد خبر 61911

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز