مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین با انجام یک مطالعه در خصوص عوامل موثر در پذیرش واکسن کووید-۱۹ عنوان کردند که ترس از کرونا می‌تواند قصد افراد برای دریافت واکسن را بیشتر کند.

61966306.jpg

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، یکی از کارآمدترین روش‌ها برای کنترل میزان بالای عفونت بیماری ویروس کرونا، پوشش‌دهی بالای واکسیناسیون کووید-۱۹ در سراسر جهان است.

مسائل مربوط به دریافت واکسن از مدت‌ها قبل وجود داشته است؛ زیرا برخی از افراد به واکسیناسیون بی اعتماد هستند. به ویژه کسانی که به طرفداری از منابع آنلاین و جوامع شکاک اعتقاد دارند. به عنوان نمونه، برخی افراد ادعای عواقب ناشی از تجویز برخی واکسن‌ها مانند ایجاد اوتیسم را می‌پذیرند، حتی اگر هیچ شواهد بالینی برای حمایت از چنین تصوری وجود نداشته باشد. بنابراین، درک اهداف افراد برای واکسیناسیون کووید-۱۹ مهم است. 

این بی اعتمادی ممکن است در مورد واکسیناسیون COVID-19 نیز وجود داشته باشد و به دنبال آن ممکن است سرعت دریافت واکسن کووید-۱۹ در سراسر جهان مختل شود.

با توجه به این مسئله پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین با انجام یک مطالعه عوامل موثر بر پذیرش واکسن کووید-۱۹ را بررسی کردند.  این مطالعه با استفاده از تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده قصد واکسیناسیون کووید-۱۹ را در بین یک جامعه نمونه در شهر قزوین توضیح داد.

دو دوز واکسن‌های فایزر و آسترازنکا بر گونه‌ی دلتا کرونا موثر هستند

نتایج مطالعه نشان داد که ترس از کرونا می‌تواند قصد افراد برای دریافت واکسن را بیشتر کند. درک افراد از این‌که آن‌ها حساس به ابتلا به کرونا هستند، می‌تواند قصد افراد برای دریافت واکسن را بیشتر کند.

پژوهشگران این تحقیق پیشنهاد می‌کنند مطالعات طولی نگر به منظور بررسی واقعی رفتار واکسن زدن، طراحی مداخلات بهداشتی با تکیه بر ترس از کرونا و نقش دیگران به منظور افزایش دریافت واکسن در جمعیت عمومی انجام شود.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «عوامل موثر بر پذیرش واکسن کرونا در جمعیت عمومی استان قزوین» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و  امیر پاکپور حاجی آقا، جلال رحمانی، مهدی رنجبران، مهران علیجان زاده، راضیه فتوحی، الهام طاهرخانی، ربابه جعفری، هاشم علیجانی، زینب بوچالی و نرگس زمان؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین در انجام این طرح تحقیقاتی مشارکت داشتند.

Fear of COVID-19 and Perceived COVID-19 Infectability Supplement Theory of Planned Behavior to Explain Iranians’ Intention to Get COVID-19 Vaccinated

کد خبر 617285
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha