گرمای هوا و شیوع ویروس کرونا سبب شده تا قطعات بهشت زهرا(س) خلوت باشد، اما وضع در قطعات شهدا با همه بخش‌ها فرق دارد.

پنجشنبه های مهربانی

همشهری آنلاین_  ابوذر چهل امیرانی:  تردد زائران اهل قبور در این قطعات زیاد و حتی نسبت به ماه‌های پیش بیشتر است. در میدان محمد رسول‌الله(ص) کنار یادمان حاج «احمد متوسلیان» و شهیدان حاج «محمدابراهیم همت» و حاج «رضا چراغی» شور و شوق زیادی دیده می‌شود که علت آن گردهمایی رزمنده‌های سال‌های دفاع به همراه فرزندان‌شان است. آنها پنجشنبه‌ها ضمن برپایی ایستگاه صلواتی، خدمات متفاوتی به حاضران می‌دهند که می‌توان به مشاوره حقوقی، تغذیه و پیرایش صلواتی اشاره کرد. جالب اینجاست که مشاوران و پزشکان حاضر، رزمندگان دوران دفاع‌مقدس هستند که پس از جنگ تحمیلی، ادامه تحصیل داده و اینک کنار مزار همرزمان‌شان، خدمت به خلق خدا را در برنامه‌های خود گنجانده‌اند.  

بهمن ۱۳۶۰ که تیپ‌۲۷ محمد رسول‌الله(ص) به فرماندهی سردار بی‌نشان حاج احمد متوسلیان شکل گرفت تا در عملیات بزرگ «فتح‌المبین» نقش‌آفرینی کند، بچه‌های بسیجی و حزب‌اللهی از شهرهای مختلف کشور به آن پیوستند. ضربات سنگینی هم به رژیم بعثی وارد کردند و طولی نکشید که آوازه آنها به خاطر رشادت در عملیات «بیت‌المقدس» بر سر زبان‌ها افتاد و کمی بعد زمینه آزادسازی خرمشهر را با شکستن دژ دشمن در شلمچه مهیا کردند. عملیات «رمضان» و «مسلم‌بن‌عقیل» هم به فرماندهی شهید حاج محمدابراهیم همت آغاز و دشمن عقب رانده شد.

رزمندگان این تیپ و گردان‌های آن از جمله انصار در عملیات‌های «والفجر مقدماتی» و «والفجر یک» هم با نثار جان خود خوش درخشیدند و فرمانده شجاع و دلاورشان حاج رضا چراغی به جمع شهدا پیوست. جنگ که تمام شد اینان سراغ کار و زندگی خود رفتند. عده‌ای ادامه تحصیل داده و به مدارج علمی بالایی رسیدند. سال‌ها بعد به فکر افتادند به بهانه برپایی هیأت دور هم جمع و از حال همدیگر باخبر شوند. در همین گردهمایی‌ها شنیدند که یادمان سرداران و فرمانده‌هان‌شان در بهشت زهرا(س) ساخته شده است. همین بهانه‌ای شد تا به فکر برپایی ایستگاه صلواتی در میدان محمد رسول الله(ص) بیفتند. کم‌کم این کار به عادت هفتگی‌شان تبدیل شد و پنجشنبه‌ها بعد از فراغت از کار به قطعه ۴۰ شهدا آمده و حتی فرزندان‌شان را همراه‌ خود کردند. در یکی از همین روزها بود که به فکر افتادند از تخصص‌هایی که دارند برای خدمت به خانواده شهدا، جانبازان و کسانی که به زیارت مزار شهیدان می‌آیند، استفاده کنند.

پنجشنبه‌های مهربانی
حمید نفری حسین‌زاده/ مشاور حقوقی
  • فقط شهدا باید نظر کنند

«حمید نفری حسین‌زاده» را وقتی می‌بینیم که درحال بوسه زدن به در ساختمانی است که آنجا به مراجعان خدمات می‌دهد. اشک در چشمانش حلقه زده و درباره علت کارش می‌گوید: «حدود یک ماه به خاطر شیوع ویروس کرونا امکان حضور در اینجا را نداشتم تا اینکه دیشب متوجه شدم فعالیت‌ها از سر گرفته شده است. با اشتیاق به اینجا آمدم و معتقدم اگر شهدا نظر نکنند، نمی‌توانم به اینجا بیایم.» حسین‌زاده مشاوره حقوقی می‌دهد و درباره کارش می‌گوید: «وکیل پایه یک دادگستری هستم و به فکر بودم تا زکات علمم را بدهم. ابتدا به نظرم رسید به قطعه ۸۴ بروم و کنار مزار پدر و مادرم میز خدمت بگذارم تا اینکه یکی از دوستانم پیشنهاد داد این کار را در قطعه شهدا انجام بدهم. بنابراین اینجا آمدم و اوایل میز قرار می‌دادیم و با نصب بنر اطلاع‌رسانی می‌کردیم تا اینکه این ساختمان ساخته شد.»

وی که در دوران جنگ تحمیلی هم یکی از نیروهای لشکر ۲۷ محمد رسول الله(ص) بوده، می‌گوید: «سال دوم دبیرستان به جبهه رفتم. بعد از جنگ تصمیم به ادامه تحصیل گرفتم و توانستم در امتحانات وکالت قبول شوم. حسین‌زاده درباره مشکلاتی که مراجعانش عنوان می‌کنند، می‌گوید: «همه نوع مشکلات حقوقی را مطرح می‌کنند، از مشکلات خانوادگی گرفته تا ضرب و شتم، اجاره ملک و فروش مال غیر. حتی افرادی به من مراجعه کرده و درباره نحوه وقف اموال‌شان راهنمایی خواسته‌اند.»

پنجشنبه‌های مهربانی
امیرعباس نصر/ مشاور طب سنتی و تغذیه
  • از امدادگری تا طب سنتی

«امیرعباس نصر» از ۴ سال پیش با رزمنده‌های پیشکسوت گردان انصارالرسول(ص) همراه شده و مشاوره طب سنتی و تغذیه به مراجعان می‌دهد. افتخارش این است که از ابتدا بسیجی و در لشکر ثارالله کرمان همدوره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بوده است. اکنون مسئول بهداری یگان امنیت است. درباره فعالیت‌هایش در دوران جنگ می‌گوید: «زمان جنگ امدادگر بودم و آموزش‌های لازم را طی کردم. بعدها به‌عنوان پزشکیار مشغول کار شدم و پس از جنگ رشته پزشکی طب سنتی را در کشورهای مختلفی مثل هندوستان و روسیه دنبال کردم.» وی که مدرس طب سنتی و طب مکمل در دانشگاه پیام نور است، ادامه می‌دهد: «اعتقاد دارم که می‌توان بیماران را بدون دارو نجات داد و حضورم در اینجا ضمن زیارت مزار شهیدانی که روزگاری همدوره‌ام بودند، انتقال تجربیاتم به نسل جوان است.»

وی در پاسخ به این سؤال که بیشترین مشکل مراجعان چیست، می‌گوید: «بیشترین مشکلات مربوط به استرسی است که افراد مختلف جامعه به شکل‌های مختلف درگیر آنها هستند؛ مثل کروناهراسی. مردم باید بدانند که وقتی سیستم ایمنی بدن آنها به خاطر تغذیه نامناسب و استرس پایین می‌آید، کنترل خیلی چیزها از دست می‌رود و احتمال درگیر شدن آنها به بیماری‌های مختلف از جمله کرونا بیشتر می‌شود.» وی کم خونی و مشکلات جسمی و روحی بانوان را از عوارضی معرفی می‌کند که بین مراجعانش دیده است.

پنجشنبه‌های مهربانی
مصطفی عباسی/ خیر و رزمنده پیشکسوت
  • در خط مقدم مبارزه با کرونا

«مصطفی عباسی» از گردان انصارالرسول(ص) لشکر محمد رسول‌الله(ص) و یکی از بانیان گردهمایی رزمنده‌های پیشکسوت در کارهای خیریه است. او می‌گوید: «ابتدا با هدف گردهم آمدن رزمنده‌ها هیأتی تشکیل دادیم و ماهانه دور هم جمع می‌شدیم. بعدها تصمیم گرفتیم اینجا که یادمان فرماندهان لشکر است، از زائران مزار شهدا پذیرایی کنیم. پول جمع می‌کردیم و پنجشنبه‌ها با قرار دادن چند میز از حاضران با چای و شربت و کیک پذیرایی می‌کردیم. حدود ۱۰ سال پیش هم به این فکر افتادیم از تخصص رزمنده‌ها برای خدمات‌دهی به مردم استفاده کنیم. به هر حال بین رزمنده‌ها کسانی وجود داشتند که پزشک، حقوقدان، آرایشگر و... شده بودند. وقتی موضوع را مطرح کردیم با استقبال مواجه شدیم و این کار شروع شد.»
عباسی به تعطیلی برخی از فعالیت‌های این گروه در زمان شیوع ویروس کرونا اشاره و عنوان می‌کند: «شیوع ویروس کرونا سبب شد مدتی نتوانیم ایستگاه صلواتی برپا کنیم. وضع کشور هم طوری بود که مردم و کادر درمان در تأمین اقلام بهداشتی مثل ماسک مشکل داشتند. همین موضوع باعث شد تا پارکینگ خانه یکی از رزمنده‌ها را به کارگاه خیاطی تبدیل کنیم. رزمنده‌هایی که بعد از جنگ سراغ شغل خیاطی رفته بودند، چرخ‌های خود را به آنجا آوردند و بقیه هم زیر نظر آنها این کار را یاد گرفتند. از اسفند ۲ سال پیش تا تیر سال گذشته، حدود ۶۰۰ هزار ماسک تولید و رایگان در شهرهای مختلف توزیع کردیم. بعد از آن، ماه مبارک رمضان برای بهبودی سریع‌تر بیماران کرونایی تهیه آب هویج را در زمره کارهای‌مان قرار دادیم. جمعی از رزمنده‌ها شب‌ها شروع به شستن ۶۰۰ کیلو هویج می‌کردند و تعدادی نیز بعد از سحر و نماز صبح شروع به آبگیری می‌کردند. امکان ارسال آب هویج به شهرستان‌ها وجود نداشت و هر روز ۳ هزار بطری ۳۰۰ سی سی آب هویج را به بیمارستان‌های تهران می‌بردیم تا بیماران میل کنند.»
وضع که کمی بهتر شد این گروه، که میانگین نزدیک به ۲۵ نفر می‌شوند، همراه با اعضای خانواده خود به بهشت زهرا(س) برگشته و مثل سابق شروع به پذیرایی از زائران مزار شهدا کردند. معاینه و پیرایش صلواتی، ارائه مشاوره‌های خانوادگی، طب سنتی و حقوقی هم شروع شد و همچنان ادامه دارد. عباسی می‌گوید: «اینجا داروهای ابتدایی داریم و اگر مراجعان نیاز داشته باشند به آنها ارائه می‌شود، اما اگر کسی نیاز به آزمایش یا بستری در بیمارستان‌ها داشته باشد به مراکز خیریه و درمانی که برای این کار اعلام آمادگی کرده‌اند معرفی می‌شوند. همسر یکی از رزمنده‌ها هم که پزشک تغذیه است به مراجعان خدمات رایگان می‌دهد و خوشبختانه خیّران زیادی با ما همکاری دارند و هزینه پذیرایی‌ها را تأمین می‌کنند.» این گروه پنجشنبه‌ها از ساعت ۹ تا نماز مغرب بین قطعات ۴۰ و ۵۰ شهدا در میدان محمد رسول الله(ص) آماده خدمت‌دهی به شهروندان هستند.

پنجشنبه‌های مهربانی

  • دعوت به همکاری

آرایشگرانی که تمایل به همکاری با رزمنده‌های پیشکسوت گردان انصارالرسول(ص) لشکر محمد رسول‌الله(ص) و خدمت رایگان به مردم را دارند، می‌توانند پنجشنبه‌ها به میدان محمدرسول الله(ص) کنار قطعه ۴۰ شهدا مراجعه کنند.

کد خبر 617109

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha