وقتی که ما می‌بینیم دولت‌ها به موقع اقدام نمی‌کنند؛ آن زمان که باید تامین مالی بکنند آن هم در این زمینه که در قوانین و سیاست‌ها هم پیش‌بینی شده است و تامین مالی نمی‌کنند طبیعی است که شاهد چنین اتفاقاتی باشیم.

بحران آب خوزستان

همشهری- غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «لَا یُحِبُّ‌الله الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ » خداوند دوست نمی‌دارد که کسی صدا به اعتراض بلند کند و داد و فریاد کند مگر از ناحیه کسانی که مظلوم واقع شده‌اند.

حقیقت این است که مردم خوزستان در این شرایط تنگنای اقتصادی از نظر تامین آب آشامیدنی و نیز تامین آب برای فعالیت‌های کشاورزی و دامداری و نیز از جهات مختلف دیگر مظلوم واقع شده‌اند و همین مظلومیت این حق را به آنها می‌دهد که صدایشان را به اعتراض بلند کنند و رهبر معظم انقلاب هم همین معنا را در سخنان اخیر خود در مورد اعتراضات مردم خوزستان موردتأکید قرار داده‌اند.

اما حال چه می‌توان کرد؟ حقیقت این است که از ابتدا باید کاری می‌شد که مردم به نقطه جوش نرسند. باید پیش از این اعتراضات اقداماتی می‌شد که مردم خوزستان به نقطه‌ای نرسند که به آنها ظلم آشکار تحمیل شود.

پیش‌تر اگر به سیاست‌های ابلاغی و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب عمل می‌شد و اگر قوانینی که مجلس شورای اسلامی در مورد مناطق نفتی و به‌ویژه خوزستان تصویب کرده به اجرا درمی‌آمد، اکنون مردم این مناطق اینگونه در تنگنا قرارنمی‌گرفتند و با کمبود آب آشامیدنی و نیز آب موردنیاز برای دام‌ها و زمین‌های کشاورزی‌شان روبه‌رو نمی‌شدند.

وقتی که ما می‌بینیم دولت‌ها به موقع اقدام نمی‌کنند؛ آن زمان که باید تامین مالی بکنند آن هم در این زمینه که در قوانین و سیاست‌ها هم پیش‌بینی شده است و تامین مالی نمی‌کنند طبیعی است که شاهد چنین اتفاقاتی باشیم.

آن زمان که دولت‌ها در دهه‌های مختلف باید گام‌های اساسی برای تامین آب شهرها و روستاهای خوزستان برمی‌داشتند اما کاری نشده با چنین مشکلاتی مواجه می‌شویم. الان سال‌های متمادی است که ۳درصد از درآمد فروش نفت به مناطق نفتی اختصاص پیدا می‌کند و حال باید پرسید که چرا تامین آب در اولویت هزینه‌کردها لحاظ نشده است؟

چرا به‌موقع اقدام نشده تا آب موردنیاز مردم برای آشامیدن و برای کشاورزی و دام‌هایشان تامین شود و حقابه‌ای که دارند به آنها تخصیص پیدا کند و اینطور نباشد که مدیریت آب به‌گونه‌ای در خوزستان شکل بگیرد که صدای این جمعیت بلند شود و اعتراض کنند. وقتی پاسخی برای این سؤال‌ها نباشد، حق آنها است که اعتراض کنند.

الان هم سریع‌تر باید به این نیاز فوری آنها رسیدگی شود. البته بنا بر گزارش‌هایی که ارائه شده ارتش و سپاه هم برای تامین آب مردم وارد شده‌اند؛ هم برای تامین آب آشامیدنی مردم با تانکرهایی که در اختیار دارند وارد منطقه شده‌اند و هم برای ترمیم و تعویض لوله‌کشی‌ها در مناطقی که لوله‌ها فرسوده شده است؛ چرا که لوله‌گذاری‌های این استان مربوط به دهه‌های ۳۰ و ۴۰ است که فرسوده شده و متأسفانه به‌موقع تعویض نشده‌اند. در نتیجه شاهد نشت آب در این لوله‌ها هستیم؛ امری که باید خیلی جلوتر و زودتر شناسایی و برطرف می‌شد.

الان هم البته باید اقدام اساسی‌تر صورت گیرد که اگر اقدام اساسی صورت گیرد مردم خوزستان همان مردمی هستند که در سال‌های دفاع‌مقدس از مرزهای کشور در مقابل تجاوز نیروهای بعث دفاع کردند و شهید دادند.

کد خبر 616982

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 13
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رحیم بن سعید IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    6 2
    احسنت جناب آقای دکتر مصباح مقدم فرمایشات شما کاملا درسته مشکل ما خوزستان این است و این همه پتروشیمی و شرکت نفت داریم ولی بیکاریم کشاورزی کنیم آب نداریم دامپروری کنیم هزینه های دام و آبشون نیست ما صددرصد خادم و پیشتیبان این نظام مقدس هستیم هرکس که ميگين تجزیه طلب و اغتشاشگر هستیم دروغه این حیله است که اعتراض بحق مردم را خنثی کنن
  • شهلا IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    15 0
    همه ملت حق اعتراض دارند
  • مبهم FR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    11 0
    ملتی که جلوی سربازان بیرحم صدام ملعون و عراقیان متجاوز ایستاد ،مردم غیور خوزستان است ،حال آیا روح شهدای گرانقدر خوزستان از اینهمه بی توجهی برخی مسئولین آزرده خاطر نخواهد شد،،سهم این ملت دلیر و متحمل از اینهمه نعمت خدادادی ایران چیست