تصاویر سوسمارها، پرنده‌ها و ماهی‌های ‌شکم گنده، همگی مدتی است در معابر منطقه۱۳ خودنمایی می‌کند و توجه بسیاری از عابران را به خود جلب کرده است.

نقاشي منطقه13

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد: ترسیم این تصاویر، طرحی نو و متفاوت از سوی شهرداری منطقه است که زیبایی خاصی به معابر محله بخشیده‌است. طرحی‌ که ریشه در ایده‌ خلاقانه مدیریت شهری در سیزدهمین تکه پایتخت دارد و حالا اهالی به این تصاویر جدید اقبال نشان داده و دوست دارند، چنین نقاشی‌هایی را بر در و دیوار معابر بیشتر ببینند.  

  • نقاشی‌های عجیب و متفاوت

دریچه‌های فلزی و زمخت آهنی خیابان سی‌متری نیروی هوایی، چند روزی است با ترسیم نقاشی‌های سه‌بعدی، شکل و شمایل متفاوت به خود گرفته و توجه بسیاری از رهگذران را جلب می‌کند. درست مثل بانوی جوانی که با کالسکه بچه در حال گذر از این معبر است و وقتی نظرش را دراین‌باره می‌پرسیم، لبخند می‌زند و می‌گوید: «تا به حال چنین چیزی ندیده‌ بودم.

اولش با دیدن این طرح عجیب، کمی تعجب و فکر کردم کار بچه‌های دوستدار نقاشی محله ‌است که با گچ رنگی این کار را انجام داده‌اند اما بعد که دقت کردم متوجه شدم این تصویر با رنگ کشیده شده، برایم جالب بود.» «سیمین احمدی» می‌افزاید: «همین‌که دریچه‌های آهنی که قبلاً هیچ زیبایی نداشتند، تغییر شکل یافته و به این صورت نقاشی شده، ایده متفاوت و کار جالبی است. ‌ای کاش همه دریچه‌ها و حتی پله پل‌های عابرپیاده را هم به این صورت به کمک‌ رنگ‌ها تغییر دهند و برای رهگذران جذاب کنند.»

  • سایه‌های سه بعدی

سـوسمارها در منطقه ۱۳

طراحی خلاقانه نقاشی و سایه‌های سه بعدی بر روی معابر پر تردد، دیوارها و مبلمان شهری سیزدهمین تکه پایتخت، از مدتی پیش در دستور کار اداره زیباسازی شهرداری منطقه قرار گرفته و هر روز اجرای این طرح‌ها درحال افزایش است.

«مجتبی شکری»، شهردار منطقه۱۳ با تأکید بر لزوم انجام اقدامات خلاقانه و نشاط‌آور می‌گوید: «انجام این اقدامات علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، موجب ایجاد نشاط و شادابی در محدوده منطقه می‌شود. درحال حاضر طراحی خلاقانه دریچه‌های معابر از قبیل منهول‌ها، فاضلاب و... در خیابان‌های پیروزی و سی‌متری نیروی هوایی کلید خورده و قرار است ادامه‌دار باشد.» او می‌افزاید: «ترسیم نقاشی دیواری سه‌بعدی در محدوده ناحیه یک از برنامه‌های آتی منطقه در حوزه زیباسازی است چراکه شهروندان از اجرای این طرح‌ها استقبال کرده و انجام این اقدامات موجب رضایتمندی آنان از مدیریت شهری می‌شود. با ترسیم طراحی خلاقانه نقاشی در نظر داریم، زیبایی بصری در محدوده نواحی چهارگانه را افزایش دهیم.»

  • طرح‌های نو برای عابران پیاده 

منطقه ۱۳ در اجرای ایده‌های خلاقانه پیش‌گام بوده و پیش از این هم برخی از گذرگاه‌های عابرپیاده این محدوده با طرح‌های متفاوت و نو خط‌کشی شده‌است. شهردار منطقه ۱۳ اجرای طرح‌های خلاقانه و نو خط‌کشی عابرپیاده را زمینه‌ای برای‌ ترویج آگاهی و آموزش کودکان، حرکت در مسیر شهر دوستدار کودک و ارتقا زیبایی بصری می‌داند و می‌افزاید: «این طرح در بیش از ۳۰ محل در محدوده منطقه ۱۳ اجرا شده و تحقق شعار «تهران شهری برای همه»

و رویکرد «شهر انسان محور و دوستدار کودک» هدف اصلی اجرای این ایده بوده‌است.» او می‌افزاید: «این نوع جدید از خط‌کشی در مقابل خط‌کشی‌های تک رنگ مرسوم، می‌تواند جذابیت و تأثیرات بسیار زیادی از نظر ایمنی ترافیک و کاهش تصادفات از نگاه شهروندان داشته باشد که در گام اول در مقابل مدارس محدوده منطقه ۱۳ اجرا شد تا کودکان درک کنند در شهری زندگی می‌کنند که نیازها و خواسته‌های آنها دغدغه متولیان و مدیران شهری است.»

  • تغییر نمای شهر با رنگ‌ها

سـوسمارها در منطقه ۱۳

استفاده از رنگ در معابر شهری یکی از محورهای اصلی فعالیت مدیریت شهری منطقه۱۳ برای امسال است و «احسان خیراتیان صفایی» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۱۳دراین‌باره می‌گوید: «امیدواریم با ترمیم نقاشی‌های دیواری و ترسیم دیوارنگاره‌های جدید در منطقه فضای شهری را تغییر دهیم. این کار را از قبل از شروع کرده‌ایم تا رنگ در منطقه ۱۳ بیشتر شود و فضای محدوده را به کمک رنگ‌ها بهبود ببخشیم چون با رنگ‌های مناسب می‌توان نمای شهر را زیباتر کرد.»
 او می‌افزاید: «در همین راستا ۲۰ طرح و نقاشی خلاقانه در محدوده خیابان‌های پیروزی و سی‌متری نیروی هوایی انجام شده و به دستور شهردار منطقه قرار است اجرای این طرح خلاقانه در معابر اصلی مثل خیابان امامت تداوم پیدا ‌کند. همچنین نقاشی‌های دیواری شهید عباسی در خیابان خاقانی، تقاطع حافظ و شهید نوژه در خیابان پیروزی، نبش عادلی امسال اجرا خواهدشد.» او ادامه می‌دهد: «این میان طرح ایجاد کوچه‌های رنگی را نیز در برنامه داریم که کوچه اردیبهشت در میدان امامت برای این کار انتخاب شده است.»

  • رضا افشاری، رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه۱۳/رنگ‌هایی که جان می‌بخشند

سـوسمارها در منطقه ۱۳

رنگ یکی از عناصر مهم و هویت‌بخش عرصه‌های شهری به شمار می‌رود و وجودش روح و جان تازه‌ای به شهر می‌بخشد.  
در محیط شهری رنگ را همه‌جا در بدنه و نمای ساختمان‌ها و پشت‌بام، مبلمان شهری، فضای سبز، خودروها و حتی رنگ‌آمیزی لباس افراد می‌توان دید که همگی نقش مهمی در تعیین چهره رنگی شهر دارند. در جامعه ما رنگ‌های تیره و کدر غالب هستند که مسلماً شهرهای ما را متفاوت از شهرهایی می‌کند که مردم آن تمایل به رنگ‌آمیزی‌های تند و شاد دارند.
 از این‌رو این موضوع نیازمند بازنگری اساسی در رنگ‌آمیزی شهری است. چراکه رنگ‌ها از نظر زیبایی بخشیدن به دنیای اطراف ما اهمیت دارند و تأثیرات عاطفی روانی قوی نیز بر روی اشخاص می‌گذارند. رنگ‌ها تعابیر روانی مختلفی دارند و باتوجه به اهمیت این موضوع بهره‌مندی از رنگ‌های متنوع به کاهش خستگی و برانگیختن چشم کمک می‌کند و ضمن ایجاد کنتراست در ساعات مختلف رو، فضا را متنوع و سرزنده می‌کند.
 برای همین با استفاده از رنگ یا می‌توان به فضا یکپارچگی و وحدت بخشید یا آن را متمایز کرد. این استفاده معمولاً هزینه خاصی را به سازنده و استفاده‌کننده تحمیل نمی‌کند.
 متأسفانه نمای شهرهای امروزی غالباً خاکستری است و عناصر رنگی در آنها بیشتر سیمای رنگارنگ زباله‌هایی است که در شهر خودنمایی می‌کند و حتی درختان از آلودگی هوا، سبزی‌شان رنگ باخته و دیگر مجالی برای عرض اندام رنگ در آنها باقی نمانده‌است.
 مردم هم با این نمادهای خشک و خشن و آشفتگی بصری مواجه می‌شوند برای همین رنگ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر بصری می‌تواند نمودی فعال و تأثیرگذار در منظر عمومی یک شهر داشته باشد و ضرورت دارد از رنگ در عناصر ثابت و متحرک از نماهای ساختمانی و مبلمان شهری گرفته تا تابلوها و علائم شهری استفاده کرد.  
همچنین رنگ را می‌توان عامل هویتی دانست که هر شهر برای خود یک پالت رنگی و یک کاراکتر رنگی خاصی دارد. در دنیا بعضی از شهرها حتی به رنگ‌های‌شان مشهور هستند و همچنین در داخل یک شهر مناطق، محله‌ها و حتی ساختمان‌های مختلف می‌توانند رنگ‌های خاص خود را داشته باشند.
 بنابراین اگر بتوانیم استفاده از رنگ را در نماهای ساختمانی در قالب دستورالعمل ضابطه‌مند کنیم می‌توانیم به سرعت به زیبایی، نظم و هویت موردنظر برسیم.  
این میان رنگ‌آمیزی خلاقانه برخی از مبلمان‌های شهری مانند دریچه‌های فاضلاب، سطل‌های زباله، صندوق‌های پست و باجه تلفن در فضای شهری با توجه به شرایط فرهنگی بافتی هر منطقه می‌تواند در ارتقای روحیه شهروندان و ایجاد فضایی مناسب و شاد مؤثر باشد.  

۲۰ طرح و نقاشی خلاقانه در محدوده خیابان‌های پیروزی و سی‌متری نیروی هوایی سیزدهمین تکه پایتخت انجام شده‌است.  

۲ نقاشی دیواری شهید عباسی در خیابان خاقانی و شهید نوژه در خیابان پیروزی امسال اجرا خواهدشد.  

۲‌۰۰ مترمربع مساحت نقاشی شهیدان افراسیابی است که بر روی یکی از دیوارهای خیابان پیروزی زینت‌بخش نمای شهر شد.  
 

کد خبر 616831

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 27
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    52 7
    خدا رو شکر این مشکل هم حل شد