پیاده راه سازی با مشارکت اهالی و کسبه، طرحی است که برای نخستین بار به همت شهرداری ناحیه یک منطقه ۶، از اوایل امسال اجرایی شده است. این بار علاوه بر مشارکت اهالی در طرح مناسب سازی معابر پیاده راهی، شهرداری ناحیه یک، طرح استفاده از آسفالت رنگی را اجرا کرده است.

آسفالت های رنگی

همشهری آنلاین/ زینب زینال ­زاده: مشارکت اهالی در پیاده ­رو سازی و استفاده از آسفالت‌های رنگی و نقشدار، طرح‌هایی هستند که به ابتکار «احسان یلوه»، شهردار ناحیه یک در منطقه ۶ اجرایی شده‌اند. مرحله اول جلب مشارکت اهالی در مناسب سازی معابر پیاده ­راهی بود که با همکاری کسبه خیابان شهید سپهبد قرنی اجرا شد. مرحله دوم این طرح، استفاده از آسفالت رنگی بود که طرح با مشارکت هیئت مدیره مجتمع الماس خیابان کریمخان­ زند اجرا شد و حال و هوایی تازه به این محدوده داده است.

«مجید روحی»، مدیر مجتمع، در گفت ­وگو با خبرنگار همشهری محله گفت: «مجتمع تجاری الماس کریمخان باید سال­ها پیش بهره برداری می‌شد اما بنا به دلایلی بیش از ۱۰ سال عملیات عمرانی متوقف بود و در این سال­ها مشکلاتی برای شهروندان  و کسبه ایجاد شده بود که بی­ تردید از این بابت شرمنده مردم هستیم و عذرخواهی می‌کنم. به هر حال مشارکت در این طرح و مناسب سازی پیاده ­راه کوچه طاووس حد فاصل خیابان‌های عضدی جنوبی و حافظ که ورودی پارکینگ‌های مجتمع در آنجا قرار دارد، کوچک‌ترین کاری بود که می‌توانستیم در برابر مزاحمت‌های ایجاد شده، انجام دهیم.»

او ادامه داد: «موضوع را با کارشناسان فنی و عمران شهرداری ناحیه یک مطرح کردیم و پیشنهاد دادند برای مناسب سازی معبر به جای آسفالت از آسفالت رنگی استفاده کنیم. این پیشنهاد برای ما تردید امیز بود، اما به شهرداری ناحیه یک اعتماد کردیم و پذیرفتیم از آسفالت رنگی استفاده کنیم.»

 به گفته روحی، پایان کار بسیار رضایتب­خش بود: «با به پایان رسیدن شدن عملیات بهسازی پیاده ­راه، زیبایی کوچه چند برابر شده است و شهروندان از ان استقبال کردند .به نظر انجام چنین کارهایی در شهر تهران بی رنگ، لازم و ضروری است.»

او به موضوع نگهداشت هم اشاره و عنوان کرد: «مشارکت شهروندان در چنین طرح‌ها و کارهای عمرانی از یک سو کمکی به مدیران شهری است و از سوی دیگر چون خود مردم ذی­نفع هستند، بی­ شک در نگهداشت آن می‌کوشند و  می‌توانیم زندگی در شهری زیبا را تجربه کنیم.»

«امید علیزاده»، از کسبه قدیمی که در مرحله اول طرح بهسازی پیاده رو خیابان قرنی مشارکت داشته است در گفت ­وگو با همشهری محله از اجرای چنین طرح هایی  ابراز خرسندی کرد و گفت: «پیاده­ راه، محل گذر عابران پیاده است و اگر مناسب سازی شود، بی­ تردید به نفع کسبه و شهروندان است. با مشارکت در این کار علاوه بر ایجاد زیبایی بصری، می‌توان زمینه افزایش مشتریان را نیز فراهم کرد. بنابراین ما کسبه دست به دست هم دادیم و پیاده ­رو مقابل مغازه‌هایمان را بهسازی کردیم. البته با نظر کارشناسان فنی و عمران شهرداری ناحیه یک در این کار مسیرهای ویژه توان­یابان نیز طراحی و اجرا شد.»

احسان یلوه- شهردار ناحیه یک منطقه6

فرش رنگارنگ در شهر

طرح‌های مشارکتی در محدوده شهرداری ناحیه یک منطقه ۶ همواره با استقبال خوب شهروندان مواجه بوده و هست. احسان یلوه، شهردار ناحیه یک مشارکت خوب اهالی را به عنوان یک ظرفیت اجتماعی در ناحیه یک معرفی کرد و به خبرنگار همشهری محله گفت: «واگذاری امور شهری به شهروندان و فراهم کردن زمینه مشارکتشان،  کارها را تسهیل می‌کند. در طرح مناسب سازی پیاده ­راه­ها مردم پیشقدم شدند و با حضور ناظران فنی کار انجام شد و مورد استقبال قرار گرفت. در فاز دوم، این مشارکت را با طرح‌های ابداعی چون استفاده از متریال­ های جدید و رنگ ترکیب کردیم تا شاهد زیبایی بصری و رنگ در شهر باشیم.»

یلوه ادامه داد: «تهران، شهر بی­ رنگ است و شهروندان هر جا نگاه می‌کنند، با رنگ‌های خاکستری و خنثی و بی روح مواجه می‌شوند. بنابراین استفاده از هر متریالی که در آن رنگ استفاده شده به زیبایی شهر کمک می‌کند و سبب ایجاد حس شادابی و نشاط در شهروندان می‌شود.»

به گفته شهردار ناحیه یک، استفاده از آسفالت رنگی برای معابر مقابل مجتمع‌های تجاری، فرهنگی، مسکونی و اداری و حتی درمانی بسیار مناسب است و با این کار می‌توان فرشی رنگارنگ در شهر پهن کرد.

کد خبر 472398

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha