راه‌اندازی غرفه‌های گلماند در مناطق مختلف شهر تهران، یکی از اقدامات قابل توجه شهرداری در حوزه خدمات شهری و محیط‌زیست محسوب می‌شود که مورد توجه شهروندان قرار گرفته است.

پسماند

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: در این راستا، شهروندان منطقه ۸ هم این روزها از راه‌اندازی غرفه گلماند استقبال کرده‌ و به نوعی با مدیریت شهری در این زمینه همکاری می‌کنند. شهرداری با راه‌اندازی غرفه گلماند سعی در ترغیب شهروندان به تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک دارد و در این زمینه دست به کار شده است؛ از آموزش‌های چهره به چهره و آموزش تفکیک پسماند با مراجعه به درب منزل شهروندان، مساجد، بوستان‌ها و حضور در کارگاه‌ها و راسته‌های تجاری و اصناف گرفته تا جمع‌آوری پسماندهای خشک توسط خودروهای ملودی‌دار همه و همه از جمله اقداماتی است که اداره مدیریت پسماند در زمینه تفکیک پسماند انجام می‌دهد. شهروندان می‌توانند با جمع‌آوری پسماند خشک و مراجعه به غرفه گلماند با تحویل پسماند خشک خود، گل و گلدان تهیه کنند.  

  • گلماند در کنار ۲۲ غرفه بازیافت

همه نوع گل و گلدان در غرفه گلماند خیابان مدنی دیده می‌شود؛ از درختچه‌های آپارتمانی گرفته تا گلدان‌های کوچک تزیینی همه و همه چشم هر رهگذری را به خود خیره و اهالی را تشویق به تفکیک پسماند می‌کند. شواهد نشان می‌دهد منطقه ۸ یکی از مناطق پیشرو در امر تفکیک پسماند است. این منطقه روزانه به‌صورت تقریبی ۲۹ تن پسماند خشک دارد و خوشبختانه شهروندان در زمینه تفکیک پسماند همکاری خوبی با مسئولان اداره مدیریت پسماند دارند. منطقه ۸ در حال حاضر ۲۲ غرفه بازیافت در نقاط مختلف دارد اما با این حال مدیریت شهری این منطقه با ایده‌ای نو و جدید، اقدام به راه‌اندازی غرفه گلماند برای ترغیب بیشتر شهروندان به تفکیک و جمع‌آوری پسماند کرده است.

شهروندان با جمع‌آوری پسماندهای خود و تحویل آن به متصدی غرفه گلماند می‌توانند گل وگلدان هدیه بگیرند. البته ناگفته نماند که شهرداری با راه‌اندازی غرفه گلماند با یک تیر چند نشان زده است. در واقع هم در امر تفکیک پسماند و هم در حفاظت از محیط‌زیست و ترویج فرهنگ نگهداری از گل‌های آپارتمانی اقدام کرده است. با گذشت فقط یک ماه، اهالی استقبال خوبی از غرفه گلماند داشته‌اند و خیلی از آنها درخواست راه‌اندازی دومین غرفه گلماند در منطقه را دارند.  

  • ترویج فرهنگ نگهداری از گیاهان آپارتمانی 

یکی از نکاتی که شهرداری در راه‌اندازی غرفه گلماند به آن توجه داشته، تمرکز بر علاقه‌مندی شهروندان به نگهداری از گل و گیاه است. خوشبختانه این روزها بیشتر شهروندان به دلیل اثرات مثبتی که وجود گیاهان در محیط خانه دارد، تمایل به نگهداری گیاهان آپارتمانی دارند و همین‌که یک شهروند در ازای پسماند خشک، چیزی را دریافت می‌کند که به آن علاقه دارد، حرکت بسیار مثبتی است. «شادی هرمزی» یکی از مراجعه‌کنندگان به غرفه گلماند، در این‌باره می‌گوید: «جمع‌آوری پسماندهای خشک‌کاری است که چندان نیاز به زمان ندارد و کافی است در محیط خانه، تمام افراد خانواده در این زمینه همکاری داشته باشند.

من در این یک ماه ۲ بار به غرفه گلماند مراجعه کرده‌ام. با تحویل مقادیر زیادی پسماند، گل و گلدان گرفته‌ام. حرکت شهرداری در زمینه اهدای گل و گلدان بسیار مثبت است. همین گل و گلدان‌های به ظاهر ساده را اگر بخواهیم از گلفروشی تهیه کنیم طبعاً پول زیادی را باید بپردازیم اما مهم‌تر از این مبلغ، فرهنگسازی شهرداری در زمینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی است که نتایج مثبتی دارد.»

  • ایده تحویل گل روحیه‌مان را عوض کرد

پسماند بدهید گـل بـگیـرید

تا قبل از راه‌اندازی غرفه گلماند شهروندان همواره در قبال تحویل پسماند خشک خود به غرفه‌های بازیافت، اقلامی از جمله مواد شوینده و پاک‌کننده دریافت می‌کردند. هر چند این اقلام هم کارایی و کاربرد خود را دارند اما با راه‌اندازی غرفه گلماند و دادن گل و گلدان به اهالی، انگار شهروندان روحیه‌شان تقویت شده و حتی آنهایی هم که پسماندی برای تحویل ندارند، دوست دارند ساعتی را در غرفه گلماند حضور داشته باشند و از فضای مملو از گل و گیاه لذت ببرند.

«نجمه حسنی» از ساکنان محله در این‌باره می‌گوید: «من از راه‌اندازی غرفه گلماند در نزدیکی خانه ما توسط همسرم مطلع شدم و همیشه در این فکر بودم که چرا دسترسی به بازار گل و گیاه ندارم. خوشبختانه شرایطی فراهم شده که دیگر مجبور نیستم برای تحویل پسماند مسافت زیادی را تا غرفه بازیافت طی کنم و در کمتر از چند دقیقه به غرفه گلماند می‌روم و در ازای میزان پسماند خود گل و گلدان می‌گیرم. این غرفه نمونه کوچک شده بازار گل و گیاه است که با حضور در آن روحیه‌ام عوض می‌شود و ساعتی را فارغ از هیاهوی زندگی مشغول تحویل پسماند و گرفتن گل و گلدان می‌شوم و به قدری گل‌های این غرفه زیباست که هرگز دلم نمی‌خواهد به خانه برگردم.»

  • تقاضای راه‌اندازی دومین غرفه‌ گلماند 

در منطقه ۸ در حال حاضر یک غرفه گلماند فعال است و این درحالی است که شهروندان درخواست راه‌اندازی دومین غرفه گلماند را دارند. «حسین ترابی» یکی از اهالی که در زمینه تفکیک پسماند بسیار فعال است، در این‌باره می‌گوید: «یکی از بهترین اقداماتی که شهرداری در زمینه تفکیک پسماند انجام داده، راه‌اندازی غرفه گلماند است. در حال حاضراکثر شهروندان به غرفه گلماند دسترسی دارند اما با توجه به استقبال خوب شهروندان از غرفه گلماند، درآینده همین یک غرفه جوابگوی نیاز شهروندان نخواهد بود و بهتر است که مسئولان این طرح را نیمه‌تمام رها نکنند و در بخش غربی منطقه هم غرفه گلماند ۲ را راه‌اندازی کنند تا شهروندان بخش غربی هم از خدمات این غرفه بهره‌مند شوند. حس بسیار خوبی است که اهالی در قبال جمع‌آوری پسماند خود با گل و گلدان تشویق می‌شوند. شهرداری با این اقدام برای اهالی آن‌گونه که شایسته است، احترام قائل شده است.»

  • دسترسی راحت شهروندان به غرفه گلماند

غرفه گلماند با شعار «پسماند کمتر، زندگی سبزتر» در منطقه ۸ در حالی آغاز به کار کرده که شهروندان این منطقه سابق بر این همکاری خوبی در زمینه تفکیک پسماند با غرفه‌های بازیافت داشته‌اند.

«ناصر رضاپور» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست با یادآوری این موضوع در خصوص راه‌اندازی غرفه گلماند می‌گوید: «غرفه گلماند راه‌اندازی شد تا در ازای دریافت انواع پسماند خشک از جمله کاغذ، مقوا، کارتن، پلاستیک، آهن‌آلات و... از شهروندان به آنها گلدان و گل اهدا شود.» او ادامه می‌دهد: «این غرفه از نظر موقعیت مکانی در جایی قرار گرفته که شهروندان سایر محله‌ها هم بتوانند به سهولت از خدمات این مرکز استفاده کنند. در شرایط کرونایی ساعت‌کاری این فروشگاه از ۸ صبح تا ۱۵ بعد از ظهر است که پس از گذر از این بحران (شیوع ویروس کرونا) ساعت فعالیت این غرفه نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد و شهروندان می‌توانند از خدمات متنوع آن بهره‌مند شوند.  
‌ ترویج فرهنگ مدیریت پسماند و تفکیک پسماند خشک و تر از اهداف اجرایی این طرح است و شهروندان می‌توانند با جمع‌آوری پسماندهای خشک خود در طول هفته و مراجعه به غرفه گلماند، گلدان‌های تزیینی و آپارتمانی به میزان پسماندهای خود دریافت کنند.»

۱ هایپر پسماند در خیابان آیت به تازگی راه‌اندازی شده است.

۱ غرفه گلماند به تازگی در منطقه ۸ راه‌اندازی شده است.  

۲۹ تن میزان پسماند خشک شهرداری منطقه ۸ است.  

۲۲ غرفه بازیافت در نقاط مختلف منطقه ۸ فعال است.  
 

کد خبر 616828

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha