رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک گفت: با توجه به ضریب تبدیل بالای شیرخام به شیرخشک، گرانی شیرخام صادرات را دچار مشکل می‌کند.

شير خشك

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سیاوش سلیمی درباره تاثیر گرانی شیرخام بر صادرات شیرخشک اظهار کرد: در ۱۲ اسفند سال گذشته طی جلسه‌ای که با حضور مقامات ذی ربط سازمان حمایت تشکیل شد، ۱۶ هزار تومان به ازای صادرات هر کیلو شیرخشک مابه التفاوت تعیین شد که تولیدکننده یا صادرکننده باید به صندوق دولت پرداخت کند.

وی افزود: گرچه نرخ مصوب شیرخام ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است، اما کارخانجات با نرخ ۵ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری می‌کنند که به رغم افزایش حقوق و دستمزد و خرید با نرخ بالاتر جلسه‌ای تشکیل نشد.

سلیمی با اشاره به اینکه به ازای هر ۱۲ کیلو شیرخام، یک کیلو شیرخشک تولید می‌شود، بیان کرد: با افزایش سایر هزینه‌ها همچون حقوق و دستمزد و انرژی، مابه التفاوت ۱۶ هزار تومانی به ازای هر کیلو صادرات باید تعدیل می‌شد که جلسه‌ای تشکیل نشد و در نهایت این امر منجر به کاهش صادرات شد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک ادامه داد: با افزایش قیمت هر کیلو شیرخام به مرز ۶ هزار و ۴۰۰ تومان در گاوداری قیمت تمام شده شیرخشک بالا می رود که با این وجود امکان صادرات یک کیلو شیرخشک هم وجود ندارد.

وی موجودی شیرخشک کارخانه‌ها را ۱۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: با آزاد کردن صادرات شیرخشک و دریافت تعرفه ۱۶ هزار تومانی به ازای صادرات هر کیلو شیرخشک، بازار به علت محدود بودن صادرات به کشورهای منطقه کشش لازم را ندارد؛ بنابر این مسائلی که مطرح می‌شود با آزاد سازی صادرات، سفره مردم از لبنیات ضعیف می‌شود، صحت ندارد.

سلیمی ادامه داد: بنابر محاسبات صورت گرفته، قیمت تمام شده هر کیلو شیرخشک ۴۵ هزار تومان تمام می‌شود که به طور میانگین در یک تا ۲ ماهه اخیر شرکت‌های لبنی با نرخ ۵۵ هزار تومان صادر کرده‌اند، درحالیکه قیمت تمام شده با تعرفه ۱۶ هزار تومانی ۶۱ هزار تومان تمام می‌شود که با توجه به بازگشت ارز به سامانه نیما، صادرکننده حدود ۹ هزار تومان زیان می‌کند که با افزایش قیمت شیرخام به رقم ۶ هزار و ۴۰۰ تومان در کارخانه، حدود ۱۷ هزار تومان دیگر باید به این رقم اضافه شود که در صورت عدم صادرات کره، امکان صادرات شیرخشک هم به بازارهای هدف وجود ندارد.

این مقام مسئول درباره آخرین جزئیات مصوبه اخیر وزیر جهاد مبنی بر آزادسازی صادرات کره بیان کرد: با توجه به آنکه تاکنون واردکننده کره بودیم، از این رو صادرات کره همانند دیگر محصولات نیست چرا که ماشین‌های زیر صفر حداقل منفی ۱۸ درجه می‌خواهد که با این وجود صادرات مکانیزمی دارد که تا رسیدن به بازارهای هدف راه طولانی پیش روست.

وی ادامه داد: علی رغم‌مصوبه اخیر وزیر مبنی بر آزادسازی صادرات شیرخشک، اما هنوز به گمرکات اعلام نشده و مکانیزم لازم در این خصوص تعریف نشده است، ضمن آنکه به علت حضور رقبا در بازارهای هدف راه دشواری پیش روست، اما برای رونق گاوداری و صنایع کره راهی جز صادرات وجود ندارد.

سلیمی با بیان اینکه با افزایش قیمت شیرخام، کارخانه‌های شیرخشک به علت ضریب تبدیل بالا در معرض فشار قرار می‌گیرند، گفت: گرانی شیرخام به نفع هیچ صنعتی نیست، اما به دلیل تورم و گرانی دامدار چاره‌ای ندارد.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک تصریح کرد: با افزایش قیمت شیرخام، دولت از دهک‌های ضعیف جامعه باید حمایت کند و اجازه ندهد لبنیات از سفره خانوار حذف شود چرا که این موضوع تبعات بدتری دارد و از طرفی به علت کاهش سرانه مصرف لبنیات و تبدیل شیرخام مازاد به شیرخشک، صادرات به بازارهای هدف باید صورت گیرد، در غیر این صورت صنعت نابود می‌شود.

کد خبر 616104

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha