پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
۱ نفر

جرعه‌های آب گازدار ممکن است بدن شما را هیدراته نگه دارد و به شما در کاهش مصرف نوشابه کمک کند. در سال‌های اخیر محبوبیت آب گازدار افزایش یافته است.

آب گازدار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بهداشت نیوز، یکی از دلایل رونق محصول وجود مصرف‌کنندگان آگاه از سلامتی است که به آب گازدار به عنوان یک جایگزین بدون قند برای نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌ها روی می‌آورند.

آب گازدار یک نوشیدنی عالی است که اگر می‌خواهید مصرف نوشابه خود را قطع کنید یا کاهش دهید، از آن استفاده کنید. حباب‌های این نوشیدنی به شما احساس نوشیدن نوشابه را می‌دهد.

این نوشیدنی‌های گازدار همچنین می‌توانند به شما در رسیدن به اهداف هیدراته شدن بدن کمک کنند. هیچ دستورالعمل رسمی برای میزان نوشیدن آب در روز وجود ندارد اما توصیه می‌شوند که مردان ۱۵ و نیم فنجان و زنان ۱۱ و نیم فنجان مایعات در کل روز مصرف کنند که حدود ۲۰ درصد آن از طریق غذا تهیه می‌شود. برای بسیاری از افرادی که سعی در نوشیدن آب بیشتر دارند، آب گازدار نوشیدنی جذاب‌تری است.

اما آیا آب گازدار به همان اندازه که نشان می‌دهد سالم به نظر می رسد؟

به آب گازدارهای فانتزی معمولاً دی‌اکسیدکربن تحت فشار تزریق می‌شود.

انواع دیگر آب گازدار، از جمله آب معدنی گازدار، آب تقویت‌شده و چای تفاوت‌های ظریفی دارند که آنها را از نوع اول جدا می‌کند.

آب معدنی گازدار به طور طبیعی دارای مواد معدنی است و می‌تواند به صورت طبیعی یا مصنوعی گازدار باشد.

آب تقویت‌شده  که اغلب برای کوکتل استفاده می‌شود، به دلیل دارا بودن کینین، ماده‌ای با طعم تلخ و مشتق‌شده از پوست درخت، معروف است.

برای جبران طعم کینین، مواد شیرین‌کننده‌ای مانند شکر یا شربت ذرت با فروکتوز بالا به آب تقویت‌شده اضافه می‌شود.

به همین دلیل این آب را برای افرادی که سعی در کاهش وزن دارند یا مبتلا به دیابت هستند توصیه نمی‌کنند.

برای جذابیت بیشتر آب گازدار، شرکت‌ها اغلب عطر و طعم به آن اضافه می‌کنند. داده‌های پایگاه داده ترکیبات شیمیایی عمومی که توسط انستیتوی ملی بهداشت نگهداری می‌شود، نشان می‌دهد که لیمونن ماده شیمیایی است که به طور طبیعی در روغن پوست مرکبات یافت می‌شود.

این ماده معمولاً برای تأمین عطر و طعم لیمو به غذا استفاده می‌شود. لینالول از نعناع، گیاهان و مرکبات حاصل می‌شود و لینالول پروپیونات که در زنجبیل یافت می‌شود، برای رایحه و عطر و طعم آن استفاده می‌شود و به نظر نمی‌رسد خطری برای انسان باشد.

وقتی شرکت‌ها طعم‌دهنده‌های مصنوعی به آب گازدار اضافه می‌کنند، غالباً به شکل شیرین‌کننده‌های مصنوعی است.

شیرین‌کننده‌های غیرمغذی می‌توانند با نام‌های آسپارتام، استیل سولفام-K، نئوتام، ساخارین، سوکرالوز و استویا نامگذاری شوند.

خواص آب گازدار بیشتر است یا مضرات آن؟

حقیقت در مورد آب گازدار و تأثیر آن بر سلامتی شما

درباره این نوشیدنی گازدار، افسانه‌ها همچنان ادامه دارد، از جمله این ادعا که آب گازدار می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد.

مطالعه‌ای نشان داد اگرچه آب گازدار برای دندان شما به اندازه آب بی‌خطر نیست اما تقریباً به اندازه نوشابه هم خطرناک نیست به علاوه، فاقد قندهای اضافی است که به پوسیدگی دندان کمک می‌کند. سپس این نگرانی وجود داشت که نوشیدنی‌های گازدار منجر به افزایش وزن شوند.

در یک مطالعه، سطح هورمون گرسنگی گرلین پس از مصرف نوشیدنی‌های گازدار افزایش یافت. با این حال، محققان دریافتند که آب گازدار به انسان‌ها کمک می‌کند تا به طور موقت سیر بمانند آب گازدار نیز ممکن است با تقویت آب بدن منجر به کاهش وزن شود.

هیدراتاسیون مناسب به مدیریت وزن کمک می‌کند زیرا بدن نمی‌تواند به طور دقیق بین گرسنگی و تشنگی تفاوت بگذارد و اغلب می‌توانید با نوشیدن آب این احساس گرسنگی را برطرف کنید.

یکی از دلایلی که ممکن است مایل به نوشیدن آب گازدار نباشید این است که مستعد درد معده باشید. در این شرایط آب معمولی بهتر است.

هنگام انتخاب آب گازدار چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

این روزها، آب گازدار تقریباً با هر طعم و مزه‌ای در دسترس است. هنگام انتخاب آنها، بهتر است لیست مواد تشکیل‌دهنده را بررسی کرده و مراقب شیرین‌کننده‌های مصنوعی ذکرشده در بالا باشید. به دنبال برندهایی باشید که فقط از طعم‌دهنده‌های طبیعی و آب گازدار استفاده می‌کنند.

بگذارید این را بپذیریم مزیت عمده نوشیدن آب گازدار این است که به شما کمک می‌کند تا نیازهای بدن خود را برطرف کنید. نوشیدن مقدار زیادی آب روزانه به دلایل زیادی مهم است: برای تنظیم درجه حرارت بدن، سالم نگه داشتن مفاصل، جلوگیری از عفونت ، تأمین مواد مغذی ضروری سلول‌ها و همچنین برای حفظ عملکرد طبیعی بدن. اگر خود را به‌خوبی هیدراته کنید، کیفیت خواب، قدرت شناختی و خلق و خوی شما نیز افزایش می‌یابد.

کد خبر 616026

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha