سودا که به آن نوشابه نیز گفته می‌شود، نام هر نوشیدنی حاوی آب گازدار، شکر اضافه شده یا شیرین کننده‌های دیگری مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا و همچنین طعم دهنده‌های طبیعی یا مصنوعی است که نوشیدن آن‌ها می‌توانند مشکلات زیادی به دنبال داشته باشند.

نوشیدنی مضر -  خطر پوکی استخوان - نوشابه

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: نوشیدن نوشابه‌های گازدار با قند بالا بیشتر با چاقی، دیابت نوع ۲ و افزایش وزن مرتبط است. اما نوشابه‌های گازدار می‌توانند اثرات نامطلوبی بر لبخند شما هم داشته باشند و به طور بالقوه منجر به پوسیدگی و حتی پوسیدگی قابل مشاهده دندان شوند.

توجه داشته باشید وقتی نوشابه می‌نوشید، قندهای موجود در آن با باکتری‌های موجود در دهان شما تعامل می‌کنند و اسید تشکیل می‌دهند.

با وجود محبوبیت نوشابه‌ها همه می‌دانند نوشابه برای سلامتی شما مفید نیست، زیرا با چاقی، سلامت ضعیف دندان‌ها و بیماری‌های مزمن مختلف مرتبط است.

بسیاری از افرادی که به طور منظم نوشابه می‌نوشند معمولاً می‌خواهند آن را ترک کنند یا مصرف آن را کاهش دهند، اما برای انجام آن باید تلاش زیادی کنند. انگار بعد از عادت به نوشیدن بیش از حد نوشابه، ترک آن چیزی فراتر از اراده است. اما چرا ممکن است هوس نوشابه داشته باشید و چگونه نوشیدن آن را متوقف کنید؟

چرا تمایل زیادی به خوردن نوشابه داریم؟

دلایل بیوشیمیایی زیادی وجود دارند که باعث می‌شوند هوس نوشابه کنیم. چون افراد به غذاها و نوشیدنی‌هایی با قند بالا تمایل داشته باشند.

مغز انسان دارای ناحیه‌ای به نام سیستم پاداش است. این برنامه برای پاداش دادن به افراد هنگام انجام اقداماتی که بقای خود را افزایش می‌دهد، مانند غذا خوردن طراحی شده است.

وقتی غذا می‌خورید، مغز یک ماده شیمیایی حاوی حس خوب به نام دوپامین ترشح می‌کند که مغز شما آن را به عنوان لذت تعبیر می‌کند. برای کسب لذت بیشتر، مغز شما به دنبال اقداماتی است که ترشح دوپامین را تحریک می‌کند، از جمله غذا خوردن. مشکل نوشابه و دیگر غذاهای پر قند هم آن است که آزادسازی دوپامین بسیار بیشتری نسبت به غذاهای کامل دارند که می‌تواند منجر به هوس و در نتیجه اعتیاد به آن‌ها شود.

اگر هوس نوشابه می‌کنید این مطلب را بخوانید | چرا تمایل زیادی به خوردن نوشابه داریم؟

مغز شما به دنبال دریافت پاسخ لذت است

وقتی زیاد نوشابه می‌خوریم این موضوع می‌تواند منجر به یک چرخه معیوب شود که در آن مغز بیشتر و بیشتر به دنبال غذاهای پر قند برای دریافت همان پاسخ لذت است.

چرا باید نوشیدن نوشابه را قطع کنیم؟

خوردن نوشابه زیاد باعث افزایش وزن می‌شود. نوشابه کالری بالایی دارد و گرسنگی را مهار نمی‌کند و مصرف کالری زیاد را آسان می‌کند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که وزن افرادی که به طور مکرر نوشابه می‌نوشند بیشتر از افرادی است که آن را مصرف نمی‌کنند.

ارتباط نوشابه‌ها با بیماری‌های مزمن

مطالعات به طور مداوم نشان داده‌اند افرادی که بیشتر نوشابه می‌نوشند در معرض خطر بالای بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و سرطان هستند.

نوشیدن زیاد نوشابه ممکن است به ابتلا به بیماری‌های کبدی کمک کند. چون سودا و نوشابه‌های گازدار سرشار از فروکتوز هستند؛ نوعی قند که فقط توسط کبد متابولیزه می‌شود. مصرف بیش از حد فروکتوز می‌تواند کبد شما را بیش از حد سنگین و فروکتوز را به چربی تبدیل کند که ممکن است به اختلالات مزمن کبدی کمک کند.

اگر هوس نوشابه می‌کنید این مطلب را بخوانید | چرا تمایل زیادی به خوردن نوشابه داریم؟

ابتلا به مشکلات مربوط به دهان و دندان

نوشیدن نوشابه می‌تواند دندان‌های شما را هم فرسایش دهد. سودا حاوی اسیدهایی از جمله اسید فسفریک و اسید کربنیک است که می‌تواند محیط اسیدی در دهان ایجاد کند و منجر به پوسیدگی دندان شود. هنگامی که با شکر ترکیب می‌شود، این اثر مضرتر است.

مشکلات پوستی و چین و چروک بیشتر پوست

خوردن زیاد نوشابه‌های شیرین و گازدار با شرایط پوستی مانند آکنه هم مرتبط است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف مکرر نوشابه یا شکر اضافه شده خطر ابتلا به آکنه متوسط تا شدید را افزایش می‌دهد.

همچنین ممکن است باعث پیری پوست شود. بعضی تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که بیشتر از نوشابه یا شکر استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض چین و چروک و سایر علائم پیری هستند.

کاهش سطح انرژی

نوشابه‌ها می‌تواند سطح انرژی را کاهش دهند. چون سرشار از قند هستند که می‌تواند به سرعت سطح قند خون را افزایش دهند و به دنبال آن افت شدیدی هم به دنبال داشته باشند که معمولاً به آن سقوط می‌گویند. بنابراین نوشیدن مکرر نوشابه می‌تواند باعث نوسانات سطح انرژی شود.

به خوردن نوشابه عادت نکنید!

نوشابه‌های شیرین ارزش غذایی ندارند و فاقد ویتامین، مواد معدنی، فیبر یا مواد مغذی ضروری هستند و در واقع فقط قند و کالری اضافی را به رژیم غذایی شما اضافه می‌کند.

بنابرین مصرف مکرر نوشابه با شرایط مختلف سلامتی مانند چاقی، بیماری قلبی، دیابت، بیماری کبد و سرطان مرتبط است. همچنین فراموش نکنید با سلامت دندان، انرژی پایین و سلامت پوست در ارتباط است.

منبع: healthline

کد خبر 799730
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    0 0
    دوغ