دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۴:۳۹
۰ نفر

لیلا رستگار*: در روزهایی که المپیک، کشور چین را پر از هیجان ورزش کرده بود ، 33 نوجوان هندی و چینی سفر سبزشان را به دور چین آغاز کردند تا درباره تغییرات آب و هوایی به مردم و به خصوص همسن و سال‌هایشان آگاهی دهند.

آنها در این سفر در برنامه‌های محلی برای حفاظت از محیط زیست شرکت می‌کنند و سایر نوجوان ها را هم تشویق می‌کنند تا به آنها بپیوندند.

   آنها در طول این سفر دو هفته‌ای ، فرصت دارند که از سازمان‌های محلی حفظ محیط‌زیست بازدید کنند، با متخصص‌ها و استادان در باره تغییرات آب و هوایی گفت‌وگو کنند و به طور مستقیم با برنامه‌های دوستدار محیط‌زیست، که در نقاط مختلف چین برگزار می‌شود، آشنا شوند.

نوجوان‌های هندی و چینی؛ سفیران سبز

   این دانش‌آموزان همگی برنده مسابقه‌ای هستند که سال گذشته درباره طرح‌هایی برای سبز کردن مدرسه‌هایشان درهند و چین برگزار شد. حالا هر یک از آنها نماینده شهرشان در این سفر سبز هستند و از همان مدرسه‌هایی انتخاب شده‌اند که در این مسابقه شرکت کرده بودند.

   این سفر نه تنها توجه مردم را به راه حل‌های چین برای مبارزه با تخریب محیط زیست جلب می‌کند، بلکه  مردم را به تغییر رفتارهایشان تشویق می‌کند تا با تغییرهای آب و هوایی مبارزه کنند.

   از آنجایی که یکی از شعارهای المپیک امسال «المپیک سبز» بوده  است، این سفر فرصتی برای نشان دادن برنامه‌های موفق چین در حفظ محیط‌زیست و توسعه پایدار است.این سفیران جوان برای افزایش آگاهی‌ها در زمینه تغییرات آب و هوایی تلاش می‌کنند. آنها با این کار مردم بیشتری را با این موضوع آشنا می‌کنند که مبارزه با تغییرات آب و هوایی وظیفه تک‌تک افراد است.

   برنامه سفر آنها از پکن شروع شد و سپس به شانگهای، چانگ کینگ، گوانجو و هنگ‌کنگ رفتند. آنها بازدیدکننده‌های خود را با انجام بازی و فعالیت‌های مختلف با مسئله تغییرات آب و هوایی آشنا می‌کنند. در هر توقفی از مردم می‌خواهند تا راه‌حل‌های خود را درباره حفظ محیط‌زیست بیان کنند. پیشنهاد‌ها و راه‌حل‌های آنها روی کاغذهایی که به شکل برگ بریده شده است، نوشته می‌شود و آنها را به درخت سبزی که روی کاغذی کشیده‌اند نصب می‌کنند. در پایان سفر درخت آنها پر از برگ‌هایی می‌شود که نشان دهنده حمایت مردم از برنامه مبارزه آنها علیه گرم شدن زمین است.

*کارشناس محیط ‌زیست

کد خبر 61572

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز