چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

یک روانشناس کودک و نوجوان گفت: تحت فشار قرار دادن کودک برای غذا دادن به او باعث می‌شود تا آنها نتوانند بین نیاز جسمی‌شان یعنی گرسنگی و سیری و احساس خشمشان تفاوتی قائل شوند.

تغذیه کودک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، سمانه سمیعیان، در خصوص بدغذایی در کودکان اظهار کرد: معمولاً تا سن ۳ سالگی بیشترین شکایت والدین مربوط به بدغذایی بچه‌هاست که به‌تدریج به یک سلاح و میدان جنگ تبدیل می‌شود، چه غذا خوردن کودک چه غذا نخوردن او.

وی افزود: در واقع والدین با استفاده از انواع روش‌ها مثل چانه زدن،‌ رشوه دادن،‌ خواهش و التماس یا تهدید و زور تلاش می‌کنند تا کودک غذا بخورد که معمولاً هم در این مسیر شکست می‌خورند.

بزرگ ترین علت بدغذایی کودکان معمولاً مخالفت و لجبازی با والدین است

این روانشناس کودک و نوجوان تصریح کرد: تحت فشار قرار دادن کودک برای غذا دادن به او باعث می‌شود تا آنها نتوانند بین نیاز جسمی‌شان یعنی گرسنگی و سیری و احساس خشمشان تفاوتی قائل شوند، در واقع بزرگ‌ترین علت بدغذایی کودکان معمولاً مخالفت و لجبازی با والدین است و همین امر، غذا نخوردن را برای بچه‌ها تبدیل به یک سلاح می‌کند.

سمیعیان با بیان اینکه اولین نکته در مورد بدغذایی کودکان را باید در مشکل جسمانی و بیماری‌شان جستجو کرد، گفت: اگر مشکل جسمانی وجود نداشته باشد معمولاً علت‌های دیگر مربوط به رابطه والد و کودک و سبک فرزندپروری است.

وی ادامه داد: وقتی من به زور تلاش کنم با یک قاشق به کودکم غذا دهم یا هرجایی می‌رود با ظرف غذا دنبالش باشم یعنی به استقلال‌طلبی او بی‌توجهی می کنم، از زمانی که بچه توانایی به دست گرفتن قاشق را پیدا می کند می‌تواند خودش غذایش را بخورد، نکته مهم این است که در مورد سیری و گرسنگی بچه‌ها به آنها اعتماد کنیم.

روتین غذایی کودک را بررسی کنید

لزوماً با مقدار غذایی که ما فکر می‌کنیم بچه‌ها سیر نمی‌شوند و ممکن است نقطه سیری آنها خیلی زودتر از آن چیزی که ما فکر می‌کنیم اتفاق بیفتد، بنابراین باید به بچه‌ها، احساسات آنها و علائمی که به ما نشان می‌دهند اعتماد کنیم.

وی بی‌نظمی در ساعات غذا خوردن‌ را یکی از علت‌های بدغذایی عنوان کرد و افزود: وقتی ساعت ۱۰:۳۰ صبح به کودک میان وعده می‌دهیم قطعاً نمی‌تواند ساعت یک غذایش را به طور کامل بخورد، پس خیلی وقت‌ها مهم است که ما روتین غذایی کودک را بررسی کنیم.

سختگیری بیش از حد و آداب غذا خوردن هم نکته دیگری است که بدغذایی را در کودکان تشدید می‌کند، اینکه حتماً باید فلان جا بشینی یا حتماً پیشبند ببندی و در این ظرف غذا بخوری و...

بچه‌ها از مرزهای بیش از اندازه خسته می‌شوند و واکنش نشان می‌دهند،‌ مورد آخر هم نگرانی بیش از حد در مورد غذا خوردن است، وقتی ما به کودک نشان می‌دهیم که با غذا خوردن یا غذا نخوردن می‌تواند ما را خوشحال یا ناراحت کند،‌ در واقع کنترل خودمان را به دستش داده‌ایم و او هم راهی برای جلب توجه پیدا کرده است.

راهکارهایی برای حل بدغذایی کودکان

از غذا دادن اجباری به بچه‌ها خودداری کنید

این درمانگر تخصصی کودک و نوجوان با اشاره به راهکارهایی برای پیشگیری از بدغذایی کودکان گفت: غذای بچه‌ها باید متفاوت باشد و اجازه دهید همه مزه‌ها را امتحان کنند، باید در این مسیر در مورد غذاها برای کودک شعر و کتاب بخوانید، با او حرف بزنید و حتی از هنر نمایش استفاده کنید.

برای کاهش حساسیت کودک می‌توانید او را در تهیه غذا دخالت دهید، وعده‌های غذایی‌اش را رصد کنید و ببینید آیا نظمی دارد یا نه،‌ بهتر است ساعات غذایی کودک با ساعات غذایی خانواده یکی بوده و جای مناسبی برای غذا خوردن داشته باشد.

سمیعیان ادامه داد: اگر کودک در مرحله‌ای است که از چنگ زدن یا فوت کردن لذت می‌برد اجازه دهید این کار را با غذایش انجام دهد، از غذا دادن اجباری به بچه ها خودداری کنید چرا که باعث مقاومت بیشتر آنها می‌شود، حتماً تماشای تلویزیون و کار کردن با گوشی همزمان با خوردن غذا را برای همه اعضای خانواده ممنوع کنید تا کودک هم از همان اول در سنین رشد این نکته را یاد بگیرد.

تقویت عادات بد غذایی در کودکان با رشوه دادن

به میزان اشتهای کودک توجه کنید، اگر گرسنه نیست نباید او را مجبور کنید، فریب دهید، پاداش یا رشوه دهید که همه غذایش را بخورد، این اجبارها باعث لجبازی بیشتر کودک می‌شود.

حواس کودک را با تماشای کارتون یا تلویزیون پرت نکنید،‌ همین کارها باعث تقویت رفتارهای بدغذایی در بچه‌ها می‌شود. خیلی وقت‌ها باید رفتارهای بدغذایی را نادیده بگیرید تا کودک از این رفتارها برای جلب توجه استفاده نکند.

اجازه دهیم هرچه دوست دارد بخورد و در صورت بهانه‌گیری غذا را جمع کنید تا متوجه شود که علاقه نداشتن او به غذا توجه کسی را جلب نمی‌کند، حق انتخاب را خیلی زیاد نکنید، بهتر است همه غذای یکسانی مصرف کنند اما در صورتی که کودک غذای سفره را دوست نداشت تنها یک گزینه ساده به او پیشنهاد دهید.

تنقلات را به عنوان پاداش به کودک ندهید،‌ رشوه دادن باعث شرطی شدن کودک شده و باعث تقویت عادات غذایی بد در او می‌شود.

وی در پایان تأکید کرد: روابط کودک با خانواده و کودکان همسن را تقویت کنید، این کار باعث می‌شود تا کودک راحت‌تر غذا بخورد، در غذا خوردن قاطع باشید، اگر کودک شما یک وعده غذا نخورد آسیبی نمی‌بیند،‌ او باید متوجه پیامدهای بدغذایی شود و بداند که بابت غذا نخوردن امتیازی نمی‌گیرد.

کد خبر 615699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha