مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۹
۰ نفر

کارشناس و مشاور خانواده مهارت‌های ضروری کودکان پیش از سن مدرسه و شرایط مناسب آموزش آن را تشریح کرد.

کودک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناس و مشاور خانواده، در خصوص راهکارهایی مربوط به پرورش خردسالان اظهار کرد: پرورش خردسالان در مهدهای کودک و آشنایی و پرورش آن‌ها با فرهنگ ایرانی و اسلامی، نکته بسیار مهمی است که باید به آن پرداخته شود و آن را از ۳ بعد می‌توان مورد بررسی قرار داد، یکی بحث محتوایی، دیگری بحث مربیان و مورد آخر شیوه ارائه محتوا به خردسالان است.

او افزود: در محتوای تربیت و پرورش کودکان، موضوعاتی مانند تمرکز در مهارت‌های زندگی، مودب‌پروری مانند سلام کردن، احترام گذاشتن به بزرگ‌ترها و آموزش ادب به صورت عملیاتی به کودکان بسیار مهم است. آموزش نظم و برنامه‌ریزی به کودکان یکی دیگر از موارد مهمی است که در ظاهر ساده و بی‌اهمیت به نظر می‌آید، اما رعایت کردن مواردی مانند مرتب کردن وسایل و رعایت نظافت شخصی زیر ساخت‌هایی هستند که کمک می‌کند کودک منظمی تربیت شود.

کودکان در بازی باید هدفشان برنده شدن تیمی باشد

این کارشناس و مشاور خانواده با اشاره به اهمیت پرورش روحیه کار تیمی تصریح کرد: به عنوان مثال باید کودکان به نحوی آموزش ببینند که هنگام بازی کردن هدفشان برنده شدن کل تیم باشد بنابراین باید سعی کنیم کودکان را از بحث رقابت دور نگه داریم.

نکته مهم دیگر در تربیت کودکان پرورش فضایل اخلاقی مانند ایثار، گذشت و مهربانی است. کودکان باید همدلی و دلسوزی کردن با افراد دیگر را یاد بگیرند. اعتدال در رفتار، یکی دیگر از مواردی است که باید به کودک آموزش داده شود. آن‌ها باید یاد بگیرند در مقابل کسی که آن‌ها را مورد آزار قرار می‌دهد، چگونه رفتار کنند. به طور کلی در تربیت کودکان نباید ظالم‌پروری یا مظلوم‌پروری داشته باشیم.

او ادامه داد: یکی دیگر از موارد مورد توجه در تربیت و پرورش کودکان، ویژگی مربیان آموزش دهنده است که از ۲ بعد جذب و تربیت مربی باید آن را مورد بررسی قرار داد. در جذب مربیان باید به نکاتی فردی مربی مانند ویژگی‌های شخصیتی مربی و ویژگی‌های ظاهری مانند خوش صحبت بودن و داشتن چهره مهربان توجه زیادی داشت.

این کارشناس و مشاور خانواده در خصوص تربیت مربیان گفت: آموزش‌هایی که توسط مربیان به کودکان داده می‌شود باید مستمر باشد و اطلاعات مربیان دائما به روز شود، همچنین هنگامی که مربی آموزشی را به کودکی می‌دهد ابتدا خودش باید عاملی برای انجام آموزش‌های داده شده، باشد.

مرادی بیان کرد: شیوه ارائه محتوا سومین مورد در بحث تعلیم و تربیت کودکان است که باید به آن توجه داشت. آموزش محتواها به کودکان را باید از ۲ جنبه محتوای فردی و جمعی مورد بررسی قرار داد. ارائه محتوا به کودکان به صورت فردی به گونه‌ای است که مربیان آموزش‌هایی برای انجام وظایف شخصی به کودکان به صورت فردی بدهند؛ همچنین در ارائه محتوا به صورت جمعی، در غالب کارهای گروهی قصه خوانی و دیدن نمایش‌ها به صورت گروهی مورد توجه باشد.

آزادی و کرامت کودکان در آموزش‌ها حفظ شود

این کارشناس و مشاور خانواده بیان کرد: سعی کنیم در ارائه محتوا به کودکان مواردی مانند پرهیز از سخنرانی، پرهیز از کتاب‌محوری و تکلیف‌محوری رعایت شود؛ در مقابل آن مواردی مانند آزادی و کرامت کودکان حتما حفظ شود به دلیل اینکه کودکان بیشتر به آزادی داشتن در بازی کردن علاقه دارند و این موضوع حتما باید در تعلیم و تربیت کودکان حفظ شود.

باید به این نکته توجه داشتیم که تا پیش از دبستان کودکان را برای زندگی کردن آماده کنیم و مهارت‌های اولیه‌ای مانند آداب اجتماعی، آداب برخورد و مسئولیت‌پذیری کارهای خود، مواردی هستند که اگر از دوران کودکی به خوبی آموزش ببینند، در بزرگسالی آماده پذیرش هر گونه تربیت و آموزش می‌شوند.

کد خبر 621690

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha