مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۸
۰ نفر

اشتباهات رفتاری از سوی والدین ممکن است به طرق مختلف در آینده کودکان تأثیر منفی بگذارد، در این مطلب ۵ مورد از این اشتباهات را مرور کرده‌ایم.

خانواده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، والدین همیشه در تلاش هستند تا فرزندان خود را در مسیر درست و موفقیت راهنمایی کنند تا در آینده انسان‌های موفقی باشند اما برای انجام این امر، مهم است که والدین  مراقب تمام اشتباهاتشان که ممکن است مرتکب شوند، باشند. اشتباهاتی که ممکن است از طریق مختلف بر آینده فرزند تأثیر منفی بگذارد.

در ادامه به ۵ مورد از این اشتباهات و خطاها می‌پردازیم:

۱. عشق و علاقه‌تان را به فرزندتان ابراز نمی‌کنید

والدین فرزندشان را بی‌نهایت دوست دارند، حتی ممکن است آماده باشند که تمام ثروت و پس‌انداز و دار و ندارشان را برای فرزندشان و آرامش او قربانی کنند. با این حال، اگر والدین در این مورد صحبت نکنند و به فرزندشان نگویند دوستشان دارند، این همه عشق و احساس هیچ فایده‌ای ندارد.

چیزی که یک کودک در زندگی می‌خواهد این است که باعث افتخار والدینش شود، لذت ببرد و مهم‌تر از همه به خاطر زحمات و تلاش‌هایش مورد قدردانی و تشویق قرار بگیرد. به عنوان یک پدر یا مادر، اگر در انجام این کار موفق نباشید، ممکن است در روح و روان فرزندتان ضربه‌ای ایجاد شود و ممکن است از طرق مختلف بر آینده او تأثیر بگذارد. بنابراین، گاهی به فرزندشان باید بگویند که چقدر او را دوست دارند. گاهی به فرزندشان یادآوری کنند که وجودش در زندگیشان چقدر مهم و باارزش است.

۲.  والدین تصمیمات و انتخاب‌های زندگی فرزندشان  را کنترل می‌کنند

مواقعی وجود دارد که والدین باید به فرزندان خود اجازه دهند که خودشان تصمیمات مهم را بگیرند. کنترل همه جنبه‌های زندگی آن‌ها باعث می‌شود در طول زمان احساس محدودیت کنند و حتی ممکن است تردید به خود در آن‌ها شکل بگیرد. توانایی تصمیم‌گیری در عین حال به فرد اعتماد به نفس می‌دهد تا مطابق با تصمیمات خود عمل کند و به آنچه می‌خواهد و هدفش است، برسد.

۳. والدین به اندازه کافی به حد و مرزهای کودکان توجه نمی‌کنند

به عنوان پدر یا مادر باید به فرزندتان فضای کافی دهید. به مرزها احترام بگذارید و به‌هیچ‌وجه به حریم خصوصی فرزندتان تجاوز نکنید. وقتی بچه‌ها بزرگ می‌شوند، دوست دارند کنترل زندگی خود را به دست گیرند. این احساس رضایت را به آن‌ها دهید، اما بر رفتارها و کارهای آن‌ها نظارت داشته باشید.

نظارت والدین هم باید طوری باشد که آن‌ها احساس نکنند تحت نظر هستند. در صورتی که والدین به فضای فرزندشان احترام نگذارند، ممکن است به پدر و مادر اعتماد نکنند و حتی این احتمال وجود دارد که مورد تردید آن‌ها قرار گیرند. دروغ گفتن می‌تواند به یک ویژگی در آن‌ها تبدیل شود و حتی می‌تواند در بزرگسالی با آن‌ها باقی بماند.

۴. با همسر جلوی فرزند بحث و دعوا کردن

والدین هرگز جلوی فرزندان نباید با یکدیگر بحث و دعوا کنند. این اشتباه والدین ممکن است یک تأثیر پایدار بسیار منفی روی کودکشان بگذارد، و سبب شود که آن‌ها در آینده به روابط خود شک کنند. از آنجا که والدین کسانی هستند که نگاه بچه‌ها به آن‌هاست، باید نمونه‌هایی از عشق، اعتماد و وفاداری باشید؛ و در عین حال، وقتی با صحبت کردن و به طور دوستانه مشکلات را حل کنید، توانایی‌های حل مشکل را نیز در آن‌ها تقویت می‌کنید.

۵.  والدین از فرزندشان انتظارات غیرواقعی دارند

هر زمان که احساس کردید فرزندتان به اندازه کافی تلاش نمی‌کند، به تمام کارهایی که او برای برآوردن خواسته‌های شما انجام می‌دهد فکر کنید. هر کودکی متفاوت است و پتانسیل و توانایی متفاوتی دارد. تعیین انتظارات غیرواقعی فقط به فرزند شما فشار وارد می‌کند تا بیشتر کار کند و بازی و آرامش نداشته باشد. کودکان نیز به استراحت نیاز دارند و اگر به آن‌ها بیش از حد فشار بیاورید، دوران کودکی خوبی را سپری نخواهند کرد. این تجربه، ممکن است بر آینده آن‌ها نیز تأثیر بگذارد.

کد خبر 636657

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha