اخیراً شهرداری منطقه ۱۵ در سرای محله ابوذر اقدام به راه‌اندازی خانه محیط‌زیست کرده که هدف از راه‌اندازی آن، ‌ ترویج اصول حفظ و نگهداری از محیط‌زیست است.

نجات زمين

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: در این مرکز خدمات متنوعی به علاقه‌مندان ارائه می‌شود که از جمله آنها می‌توان به ارائه آموزش‌های لازم در خصوص تفکیک پسماند، تعامل و ارتباط با افراد فعال در حوزه زیست‌محیطی، ارائه آموزش‌های لازم شهروندان داوطلب درزمینه پاکسازی فضاهای باز ازآلودگی، ارتباط با سازمان‌های مردم‌نهاد و معرفی آنها به افراد دیگر برای جلب مشارکت، تشویق و ترغیب شهروندان محله‌های مختلف به شرکت در کمپین‌های زیست‌محیطی و ایجاد پاتوقی برای افراد علاقه‌مند به بحث‌هایی پیرامون محیط‌زیست اشاره کرد. شهرداری منطقه ۱۵ در زمینه آموزش‌های کاپ هم بسیار فعال ظاهر شده، سعی بر کاهش ۳۸۰ تن پسماند دارد. در ادامه این گزارش با فعالیت‌های خانه محیط‌زیست ابوذر بیشتر آشنا می‌شوید.

  • ارائه آموزش‌های زیست‌محیطی

شهروندان زیادی بعد از چند سال آموزش در زمینه تفکیک پسماند، امروزه به اهمیت تفکیک پسماند پی برده‌اند اما آموزش در این زمینه باید مستمر و مکرر باشد. خانه محیط‌زیست سرای محله ابوذر در واقع مکانی برای هرگونه آموزش در زمینه محیط‌زیست است.  
«نجمه صادقی» یکی از اهالی محله ابوذر در این‌باره می‌گوید: «آموزشگران بازیافت همیشه به کوچه‌ای که در آن سکونت می‌کنم می‌آیند و آموزش‌های چهره به چهره در زمینه تفکیک پسماند را ارائه می‌دهند، اما با توجه به زمان محدود این افراد و حوزه کاری‌شان ما نمی‌توانیم اطلاعات بیشتری در حوزه محیط‌زیست از این افراد بگیریم اما خوشبختانه با راه‌اندازی خانه محیط‌زیست در سرای محله ابوذر می‌توانیم با افراد محله که در حوزه محیط‌زیست فعال هستند به گفت‌وگو بپردازیم و از اطلاعات این افراد استفاده کنیم.

به‌عنوان مثال یکی از اهالی محله در زمینه پرورش گل و گیاه و تهیه کودهای گیاهی فعالیت می‌کند و این شخص در حال حاضر با حضور در خانه محیط‌زیست در این زمینه به اهالی دیگر آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهد به این صورت می‌توانیم خودمان تغییراتی هر چند کوچک در زندگی به‌ویژه در محله خود ایجاد کنیم.»

  • مکانی برای تعامل با سازمان‌های مردم‌نهاد 

شروع نجات زمین از محله

همیشه عده‌ای از افراد هستند که برای محیط‌زیست بیش از سایر مسئولان و افراد دیگر نگران هستند و در این زمینه خودشان به‌عنوان افراد داوطلب و سازمان‌های مردم‌نهاد وارد عمل می‌شوند. به‌عنوان مثال، افرادی در سازمان‌های مردم‌نهاد مختلف تصمیم بر پاکسازی بوستان‌ها از فیلتر سیگار یا پاکسازی کوه‌ها و ارتفاعات از پلاستیک می‌گیرند که معمولاً هم در این زمینه با تمام قوا ظاهر می‌شوند. حضور این افراد در خانه‌های محیط‌زیست هر چند که در محله ساکن نباشند، می‌تواند تجربه خوبی برای اهالی باشد.

«مونا شکوری» عضو یکی از سازمان‌های مردم نهاد، در این‌باره می‌گوید: «بیشتر سازمان‌های مردم‌نهاد در مرکز شهر مستقر شده‌اند و دسترسی اهالی جنوب‌شرق به این سازمان‌ها دشوار است اما وجود خانه محیط‌زیست باعث می‌شود که با دعوت از این افراد میزگردی در زمینه شناخت اهداف سازمان‌های مردم‌نهاد و نحوه مواجهه این افراد با محیط‌زیست تشکیل شود، که باعث می‌شود اهالی در این زمینه شناخت پیدا کنند ونسبت به جزئی‌ترین مشکلات محیط‌زیست بی‌تفاوت نمانند و از همان در منزلشان شروع به پاکسازی محله از فیلتر سیگار یا پلاستیک کنند.»

  • تغییر سبک زندگی در محله

در گذشته بیشتر همسایه‌ها خودشان در زمینه حفاظت از محیط‌زیست و پاکسازی محله از آلودگی مشارکت می‌کردند. در محله‌ها ی قدیمی هنگام صبح اهالی کوچه را می‌دیدیم که جلو منزلشان را آب و جارو می‌کنند. البته امروزه هم نمونه‌های بارزی از این شهروندان در محله‌ها دیده می‌شود. به‌عنوان مثال، افرادی که در کوچه گل و درخت می‌کارند یا در زمینه تفکیک پسماند مشارکت می‌کنند.

«گلنوش مصطفوی» یکی از اهالی خیابان نبرد، در این‌باره می‌گوید: «همیشه آموزش می‌تواند توام با ایده‌های نو باشد، وقتی شهروندی در خانه محیط‌زیست در زمینه کاشت گل‌وگیاه، تفکیک پسماند، پاکسازی محله و نحوه تهیه کمپوست آموزش ببیند، نمی‌تواند نسبت به وضعیت زیست‌محیطی محله خود بی‌تفاوت باشد. اهالی محله‌ها به‌ویژه در جنوب پایتخت بسیار خلاق هستند وفقط نیاز به آموزش دارند تا ایده‌های خود را به اجرا در بیاورند.»

او می‌افزاید: «حضور شهروندان در خانه محیط‌زیست می‌تواند منجر به تغییر سبک زندگی افراد محله شود و در نهایت به حفاظت از محیط‌زیست منجر می‌شود. به‌عنوان یک شهروند معتقدم همیشه نباید از شهرداری انتظار داشته باشیم به محله خدمات ارائه بدهد بلکه خودمان هم باید دست به کار شویم و محله خود را از هرگونه آلودگی پاکسازی کنیم.»

  • پاتوقی برای دانش‌آموزان 

شروع نجات زمین از محله

با توجه به شرایط کرونا و تعطیلی کلاس‌های هنری، خانه محیط‌زیست با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کار خود ادامه می‌دهد و امکاناتی برای دانش‌آموزان علاقه‌مند به پژوهش و تحقیق در حوزه محیط‌زیست فراهم شده است. دانش‌آموزان می‌توانند با طرح موضوع مورد تحقیق خود از نظرات کارشناسان حاضر در این خانه محیط‌زیست بهره‌مند شوند و البته نکته جالب توجه اینجاست که دانش‌آموزان در مراحل پایانی تحقیق خود به سازمان‌های مردم‌نهاد و متخصصان حوزه محیط‌زیست لینک می‌شوند و از نظرات کارشناسی این افراد هم بهره‌مند می‌شوند.

در حال حاضر مسئولان خانه محیط‌زیست اقدامات بسیاری را برای پاکسازی نقاط مختلف محله از آلودگی در نظر گرفته‌اند که در فواصل زمانی مختلف با مشارکت شهروندان، دانش‌آموزان و اهالی محله آن را انجام می‌دهند. خانه محیط‌زیست ابوذر در سرای محله ابوذر به نشانی بلوار ابوذر، بین پل پنجم و ششم، خیابان‌هانی قرار گرفته است وشهروندان می‌توانند هر روز از ساعت ۸ تا ۱۴ به این مرکز مراجعه کنند.»

وحیدرضا انارکی محمدی، شهردار منطقه ۱۵/نقش آموزش در حفاظت از محیط‌زیست 

شروع نجات زمین از محله

در روزهای اخیر نخستین خانه محیط‌زیست منطقه ۱۵ با حضور مدیرکل محیط‌زیست شهرداری تهران و شهردار منطقه ۱۵ در سرای محله ابوذر افتتاح شد. «وحیدرضا انارکی محمدی» شهردار منطقه ۱۵ در خصوص افتتاح این خانه محیط‌زیست می‌گوید: «خانه محیط‌زیست با مشارکت سرای محله ابوذر که در بحث موضوع محیط‌زیست از پیشتازان محله‌ها به شمار می‌رود، در حالی کار خود را آغاز کرد که تکلیف و مسئولیت اجتماعی همه ما این است تا در نگهداری و حفظ محیط‌زیست و تحویل آن به آیندگان تلاش کنیم.»

او با اشاره به اینکه خانه محیط‌زیست منطقه همسو با اهداف طرح «کاپ» با هدف جلب مشارکت حداکثری شهروندان در موضوع کاهش پسماند و محلی برای گفت‌وگو و فعالیت‌های داوطلبانه است، ادامه می‌دهد: «تفکیک پسماند یکی از محورهای مهم در حفاظت از محیط‌زیست است و این اقدام می‌تواند باعث افزایش مشارکت شهروندی در تفکیک پسماند شود و افتتاح خانه محیط‌زیست آغاز یک حرکت جدید و فراگیر در محله‌ها است که زیرساخت مناسبی برای نهادینه شدن فعالیت‌های محیط‌زیستی شهروندان در محله‌ها را فراهم می‌کند.» شهردار منطقه به اهمیت نقش آموزش در این حوزه تأکید می‌کند و می‌گوید: «امیدواریم آموزش‌های لازم با کمک افراد داوطلب به سازمان‌های مردم‌نهاد و اقشار مختلف جامعه پیرامون حفظ محیط‌زیست ارائه شود و در حال حاضر ۳۸۰ تن تولید پسماند داریم که امیدواریم با مشارکت شهروندان بتوانیم این میزان را کاهش دهیم.»

کد خبر 615455

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha