استقرار سیستم‌های موشکی کره شمالی در مرزهای مشترک دو کره، سئول را به سمت تقویت برنامه‌های دفاعی خود سوق داده است؛ اقدامی که علاوه بر هزینه‌های بالا، گفت‌وگوهای صلح را نیز با چالش همراه می کند.

گنبد آهنين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، برآوردها نشان می‌دهد کره شمالی ۱۰ هزار قبضه توپ، از جمله چند راکت‌انداز در مرزهای خود تعبیه کرده که هدف آن سئول پایتخت کره جنوبی است و کره جنوبی نیز در حال ساخت گنبدی آهنین به سبک رژیم صهیونیستی است.

توسعه یک سیستم دفاع ضد موشکی و ارتقای بیشتر سخت افزار نظامی در برابر توپخانه و موشک‌های کوتاه‌برد کره شمالی با الگوبرداری از گنبد آهنین تل‌آویو باعث شده شبه جزیره کره از نظر فنی در جنگ باقی بماند. دولت کره جنوبی ماه گذشته گفت که قصد دارد حدود ۲.۵ میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه در این زمینه هزینه کند و سیستم جدید را تا سال ۲۰۳۵ مستقر خواهد کرد.

جنگ کره بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۵۳ میلادی با آتش بس پایان یافت و از آن زمان شمال و جنوب نیروها و تسلیحاتی را در امتداد منطقه غیرنظامی مستقر کردند تا دو کشور را از هم جدا نگه دارد. کره شمالی در سال‌های اخیر سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک تولید کرده این در حالی است که سیستم دفاعی کره جنوبی قادر به دفاع در برابر این سلاح‌ها نخواهد بود و تنها می‌تواند توپخانه‌ها و راکت‌های کوتاه برد را هدف قرار دهد.

تخمین زده شده است که کره شمالی ۱۰ هزار توپ و راکت‌انداز در شمال منطقه غیرنظامی مرزی و در کمتر از ۱۰۰ کیلومتری سئول که ۲۵ میلیون نفر جمعیت، معادل نیمی از جمعیت کره جنوبی، دارد حفر کرده و هدف سیستم جدید کره جنوبی دفاع از پایتخت، امکانات اصلی آن و همچنین زیرساخت‌های نظامی و امنیتی خود در برابر بمباران احتمالی کره شمالی با استفاده از موشک‌های رهگیر است.

ساخت گنبد آهنین بر فراز آسمان کره جنوبی

اما سیستم رهگیر توپخانه کره جنوبی باید به طور قابل توجهی توانایی بیشتری نسبت به سیستم اسرائیلی داشته باشد. اسرائیل این گنبد به اصطلاح آهنین را در برابر مردم و شبه نظامیان فلسطینی که با حداقل امکانات سلاح‌هایی دست‌ساز و کم توان تولید می‌کنند به کار گرفته اما اگرچه برخی از قسمت‌های دو سیستم شباهت‌هایی با یکدیگر دارند، «آنچه که ما می‌خواهیم بسازیم برای رهگیری توپ‌های دوربرد کره شمالی است که با توجه به شرایط امنیتی فعلی، به سطح بالاتری از فناوری نیاز دارد.» سرهنگ سوه یونگ وون، سخنگوی اداره برنامه اکتسابی دفاع در ادامه افزود: «به همین دلیل انتظار می‌رود هزینه سیستم کره جنوبی بسیار بیشتر از سیستم اسرائیلی باشد.»

کارشناسان نظامی همچنین خاطر نشان کردند حماس در جنگ اخیر غزه طی ۱۰ روز حدود ۴۳۰۰ موشک شلیک کرد اما بر اساس گزارش اخیر روزنامه هانکیوره، کره شمالی با استفاده از هدفگیری پیشرفته، توپ‌های بزرگ و راکت اندازهای مجهز خود می‌تواند حدود ۱۶۰۰۰ گلوله در ساعت شلیک کند.

انگیزه توسعه این سیستم در سال ۲۰۱۰ و زمانی که کره شمالی جزیره مرزی یئونژیونگ را گلوله باران کرد و منجر به کشته شدن چهار نفر شد شدت گرفت. برای این منظور، کره جنوبی به موشک‌هایی زمین به زمین روی آورد که، KTSSM، به اصطلاح «قاتلان توپخانه» نام دارند و با برد ۱۰۰ کیلومتری خود به طور خاص برای از بین بردن توپخانه‌های شمال به کار می‌روند.

هدف این سامانه موشکی این است که به پیونگ یانگ زمان کافی برای حمله و از بین بردن امکانات زیربنایی سئول را ندهد. همچنین در حال حاضر دفاع ضد موشکی پاتریوت و سامانه ضد موشکی THAAD برای دفاع در برابر موشک‌های بالستیک کره شمالی مستقر شده‌اند.

کره شمالی نیز در حال به روزرسانی زرادخانه و تجهیزات سخت افزاری نظامی خود است و در آخرین رژه خود در ابتدای سال جدید میلادی از آنچه به عنوان «قدرتمندترین سلاح جهان» توصیف کرده، رونمایی کرد. برخی از کارشناسان اما گسترش این سامانه دفاعی در برابر توپخانه و موشک‌های شمال را تنها بازدارنده تحرکاتی محدود دانسته و احتمال می‌دهند به درگیری بزرگتری در رابطه با توسعه سلاح‌های هسته‌ای منجر شود.

ساخت گنبد آهنین بر فراز آسمان کره جنوبی

 توسعه سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی تعدادی چالش استراتژیک و فراتر از خود سلاح هسته‌ای ایجاد می‌کند. تهدید به استفاده از آنها پیونگ یانگ را جسور می‌کند و سئول را با وجود قدرت نظامی بالا و اتحاد با ایالات متحده در معرض آسیب قرار می‌دهد.

اما دفاع ضد موشکی و ضد توپخانه‌ای به عنوان اقدامی نسبتاً گران قیمت، که شامل سالها تحقیق و توسعه نیز هست شناخته می‌شود. زیرا دستیابی به موشک‌های تهاجمی بیشتر برای هر مهاجمی، همیشه ارزان‌تر از هزینه‌های دفاع متقابل است. با توجه به این هزینه‌ها، کارشناسان، مجتمع نظامی- صنعتی در حال رشد کره جنوبی، را به عنوان سیستمی که می‌تواند زمینه‌ساز صادرات نظامی و سودآفرین باشد در نظر گرفته‌اند.

با این حال، هنوز هم برخی به شدت مخالف این برنامه هستند و استدلال می‌کنند که این افزایش هزینه‌های نظامی کره جنوبی که اکنون به ۵۰ میلیارد دلار در سال نزدیک شده، یک مسابقه تسلیحاتی بین کره‌ای را دامن می‌زند. پارک جونگ یون، دبیر کل همبستگی مردم برای دموکراسی مشارکتی، یک سازمان غیردولتی برجسته در کره جنوبی، گفت: «توپخانه دوربرد یک تهدید است، اما استقرار ارتش و سلاح‌های کره جنوبی نیز تهدیدی برای کره شمالی است.»

کره جنوبی در حال ارتقا تجهیزات سخت‌افزاری نظامی خود در تعدادی از حوزه‌ها از جمله توسعه و استقرار ناوشکن‌های پیشرفته نیروی دریایی، توپخانه‌ها و سامانه‌های موشکی و ضدموشکی، هواپیمای جنگنده اف ۳۵ پیشرفته Joint Strike Fighter است که از نظر فناوری بسیار از شمال جلوتر هستند؛ همین عدم تعادل، پیونگ یانگ را به سمت استراتژی‌های جایگزین سوق خواهد داد و تمرکز شمال را بر سلاح‌های نامتعارف مانند سلاح‌های هسته‌ای و سلاح‌های کشتار جمعی خواهد گذاشت.

پارک ، که ۱۵ سال در فعالیت‌های صلح‌آمیز کار کرده گفت حزب دموکرات حاکم بر کره جنوبی حتی بیشتر از محافظه کاران هزینه می‌کند و اشتیاق کمتری نسبت به ابتکارات صلح نشان دهد تا از انتقادات جلوگیری کند. پارک همچنین از انگیزه‌های پنهان و سازمانی این مسابقه تسلیحاتی گفت و تصریح کرد که اقداماتی این چنین می‌تواند راهی برای تغذیه شرکت‌های خوشه‌ای در زمینه فناوری دفاعی، اعم از سامسونگ یا هانوا باشد. 

یکی از انتقادات مطرح در مورد گنبد آهنین این است که مانع از تلاش رژیم اشغالگر اسرائیل برای حل ریشه‌ای مسئله دیرینه فلسطین به صورت دیپلماتیک شده است. در مورد شبه جزیره کره نیز چنین ارزیابی‌ای مطرح است؛ «به جای گنبد آهنین، من فکر می‌کنم باید بیشتر روی گفتگو تمرکز کنیم.» پارک این جمله را با امیدواری گفت.

(عکس اول خبر مربوط به سامانه گنبد آهنین اسرائیل است.)

کد خبر 614716
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha