کره شمالی با بیش از یک میلیون سرباز، یکی از بزرگترین ارتش‌های دائمی جهان را دارد اما بیشتر تجهیزات آن قدیمی و منسوخ شده و این یکی از انگیزه‌های حاکمان این کشور برای مانورهای موشکی گاه و بی‌گاه است؛ حفظ وجهه نظامی در جهان تسلیحات فوق پیشرفته.

تسلیحات موشکی

به گزاش همشهری آنلاین، آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای گاه و بی‌گاه کره شمالی همواره مورد توجه رسانه‌های جهان است هرچند گزارش‌های مربوط به این آزمایش‌ها تنها از طریق آژانس خبری حکومت این کشور منتشر می‌شود اما تحلیل‌های قابل تاملی از آن در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شده؛

رویترز در گزارش خود از یک مسابقه تسلیحاتی بین کره‌ای خبر داد که منجر به مجهز شدن کره شمالی به موشک‌های کوتاه برد در شبه جزیره شده و پیونگ یانگ را به استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی نزدیک‌تر کرده است.

در همین حال، توافق سال ۲۰۱۷ بین واشنگتن و سئول محدودیت‌های دوجانبه موشکی کره جنوبی را برداشت و راه ساخت حداقل یک سلاح سنگین‌تر را برای این کشور باز کرد تا بتواند نقشی اساسی در استراتژی‌های پیشگیری از حملات کره شمالی یا آنچه اصطلاحا قطع رهبری کره بر شبه جزیره نامیده می‌شود، داشته باشد.

به نظر می رسد موشک های جدیدی که هفته گذشته توسط کره شمالی آزمایش شده است با هدف همسان‌سازی یا پیشی گرفتن از زرادخانه در حال گسترش کره جنوبی است؛ اتفاقی که بی سر و صدا در این کشور رخ داده و وابستگی آن به آمریکا را در زمینه تسلیحات کوتاه برد کم کرده است.

تلاش چندین ساله کره شمالی برای تولید موشک‌های دقیق با قابلیت اجتناب از شناسایی و ضربات هدف در کره جنوبی در حالی به ثمر نشست که وزیر دفاع کره جنوبی، جئونگ کیونگ دو، سال گذشته در سخنرانی خود مباهات کرد که این کشور موشکی با برد کافی برای حمل بزرگترین کلاهک جهان تولید کرده تا «برای محافظت از صلح در شبه جزیره کره» استفاده شود.

 اشاره دو به موشک Hyunmoo-4 است که با برد 800 کیلومتر توان حمل محموله‌ای 2 تنی را دارد. در مقابل کره شمالی نیز دست از تلاش بر نداشه؛ بر اساس گزارش نیویورک تایمز آخرین آزمایش‌های موشکی کره شمالی، نمایشی از وضعیت و توان نظامی این کشور بوده است.

تصاویر | کیم جونگ-اون تهدید بایدن را با آزمایش موشک بالستیک پاسخ داد

کره شمالی چند روز قبل، موشک هدایت شده تاکتیکی تازه توسعه یافته‌ای را آزمایش کرد که ناقض قوانین بین‌المللی بود.

این اولین آزمایش موشک بالستیک این کشور طی یک سال و اولین تحریک برای دولت بایدن بود  و باعث شد رئیس‌جمهور آمریکا هشدار دهد که اگر کره شمالی به تشدید تنش‌ها در شبه جزیره کره ادامه دهد «واکنش‌هایی» نشان داده خواهد شد.

واکنش بایدن به آزمایش موشکی کره شمالی | واشنگتن آماده گفتگو با پیونگ‌یانگ است

اما پیونگ-چول، یکی از مقامات ارشد کره شمالی، در پاسخ هشدار داد که اگر ایالات متحده «بدون فکر کردن در مورد عواقب نظراتش سخنانی بدون فکر بیان کند، ممکن است با چیزی روبرو شود که خوب نیست.»

کره شمالی با سرعت به گسترش برنامه هسته‌ای و ناوگان موشکی خود مشغول است و توسعه زرادخانه‌ای، تهدیدی فزاینده برای آمریکا و متحدانش در منطقه ایجاد کرده است.

موشک‌های بالستیک کره شمالی می‌توانند کلاهک‌های هسته‌ای حمل کنند و این در حالیست که شش آزمایش پیچیده هسته‌ای نیز بین سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۱۷ انجام داده است. چهار مورد آخر در زمان رهبر فعلی این کشور، کیم جونگ اون، اتفاق افتاده است.

تخمین‌ها حاکی از آن است که قدرت انفجاری بمبی که در آخرین و قدرتمندترین آزمایش هسته‌ای این کشور در سال ۲۰۱۷ آزمایش شد، بین ۵۰ تا ۳۰۰ کیلو تن بوده است. در توضیح شدت قدرت این بمب که گفته می‌شود هسته‌ای یا هیدرو‍ژنی است باید گفت که، ۱۰۰ کیلوتن قدرتی شش برابر بمبی اتمی هیروشیما دارد.

طبق برآورد انجمن کنترل تسلیحات، کره شمالی تا ابتدای سال گذشته، ۲۰۲۰، ۳۰ تا ۴۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار داشته و این در حالیست که توانایی تولید شش یا هفت بمب در سال را دارد.

تضمین دیپلماسی به روش تسلیحاتی ا  انگیزه کره شمالی از آزمایش موشک‌های بالستیک چیست؟
رهبر کره شمالی در حال فرماندهی نظامی

اگرچه دنیا مشغول سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی است، این کشور هزاران تن سلاح شیمیایی و بیولوژیکی را نیز در اختیار دارد که می‌تواند با موشک‌های خود پرتاب کند. هنگامی که برادر ناتنی رهبر این کشور، کیم جونگ نام، در سال ۲۰۱۷ در کوالالامپور ترور شد، کره شمالی از عامل اعصاب VX که در مجامع بین‌المللی ممنوع است استفاده کرد.

کره شمالی گام‌های بلندی در تقویت توانایی‌های تسلیحاتی خود برداشته است. برد موشک بالستیک میان برد هواسونگ -۱۲ تا اطراف قلمرو آمریکایی گوام می‌رسد. همچنین موشک‌های هواسونگ -۱۴ و هواسونگ -۱۵ نیز قابلیت پیمایش بین قاره‌ای دارند.

اما آنچه دولت آمریکا را نگران کرده است ادعای اخیر کیم مبنی بر توانایی کشورش برای انجام حمله هسته‌ای علیه قاره آمریکاست. اگرچه آزمایشات هسته‌ای و موشکی از سال ۲۰۱۷ متوقف شدند اما کره شمالی تهدید کرد که با از بین رفتن مذاکراتی که ترامپ آغاز کرده بود، اقدامات خود را از سر خواهد گرفت.

کیم نشان داد که تهدید خود را عملی کرده است؛ او با رونمایی از یک موشک بسیار بزرگ در رژه اخیر و اعلام دوبرابر شدن ساخت سلاح‌های هسته‌ای در کنگره، از «چند کلاهک»، موشک‌های «مافوق صوت»، I.C.B.M.های پرتاب از خشکی و زیردریایی و «سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی فوق مدرن» نیز خبر داد .

البته اینکه آیا کره شمالی از فناوری لازم برای ارسال کلاهک هسته‌ای بین قاره‌ای به فضا و سپس هدایت مجدد آن از طریق جو زمین به هدف برخودار است یا نه هنوز مشخص نیست چراکه کنترل گرما و اصطکاک شدید ایجاد شده در اثر ورود مجدد به جو یک تکنولوژی فوق پیشرفته است.

هنگامی که کره شمالی پس از فروپاشی گفتگوهای کیم-ترامپ، آزمایش‌های موشکی خود را در سال ۲۰۱۹ از سر گرفت، از سه سلاح جدید که در جهان به صورت KN-۲۳ ، KN-۲۴ و KN-۲۵ کدگذاری شدند رونمایی کرد که هرکدام پیشرفت‌های بزرگی را در برنامه موشک‌های بالستیک کوتاه برد کره شمالی رقم زدند.

برخلاف موشک‌های قدیمی که از سوخت مایع استفاده می‌کردند، هر سه موشک جدید از سوخت جامد استفاده می‌کنند؛ آماده‌سازی، حمل و پنهان کردن این سلاح‌ها بسیار آسان است و زمان کمتری می‌برد؛ علاوه بر این می‌توانند مانورهایی در ارتفاع کم انجام دهند و رهگیری آنها را دشوار است.

تضمین دیپلماسی به روش تسلیحاتی ا  انگیزه کره شمالی از آزمایش موشک‌های بالستیک چیست؟
نمایش موشک عظیم و جدید کره شمالی در آخرین رژه نظامی این کشور

در رژه نظامی اخیر نسخه بزرگتر و پیشرفته‌تری از KN-۲۳ به نمایش گذاشته شد که نگرانی‌ها و واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت. همزمان خبر ساخت یک زیردریایی مجهز به انرژی هسته‌ای برای انجام حملات مخفیانه نیز منتشر شد.

خواهر رهبر کره شمالی در جواب رئیس جمهور کره جنوبی : شما هم مثل آمریکا گانگستر هستید

کره شمالی با بیش از یک میلیون سرباز یکی از بزرگترین ارتش های دائمی جهان را دارد. اما بیشتر تجهیزات آن قدیمی و منسوخ شده بنابراین سعی کرده است با ساخت سلاح هسته‌ای نواقص خود را جبران کند.

کیم با بیان اینکه زرادخانه هسته‌ای که دولت وی ساخته "شمشیری ارزشمند" است که کره شمالی را از حمله خارجی در امان نگه داشته، حکومت موروثی خاندانش در کره شمالی را توجیه می‌کند. وی معتقد است برنامه تسلیحاتی «هرگز جلوی دیپلماسی را نمی‌گیرد بلکه موفقیت آن را تضمین می‌کند.»

کیم ادامه یافتن مذاکرات کره شمالی و آمریکا را منوط بر این دانست که واشنگتن پیشنهادی ارائه دهد که رضایت دولت او را جلب کند.کیم دونگ یوب، استاد دانشگاه مطالعات کره شمالی در سئول گفت: «کره شمالی در حال پیشبرد برنامه‌هایی است که آقای کیم در جلسه حزب تعیین کرد.این کشور قصد ندارد برای ارائه امتیاز یا طرح پیشنهادی پیش قدم شود.»

کد خبر 592045
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha