مدیر عامل یک سازمان مردم‌نهاد می‌گوید: بسیاری از شهروندان تهران حتی نمی‌دانند چه مخاطراتی در این شهر وجود دارد. در شهری که شهروندان ندانند چه حوادثی ممکن است رخ دهد، پس قطعا برای آن آماده هم نیستند.

تهران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در تهران هر روز حوادث بسیاری رخ می دهد؛ آتش‌سوزی های گسترده و جزئی، طوفان، رعد و برق، زمین‌لرزه، تصادفات، حوادث مربوط به پمپ بنزین و ... . این در حالی است که اگر از یک شهروند تهرانی سوال کنیم تهران را چه مخاطراتی تهدید می‌کند، درباره بعضی از آنها اطلاعاتی ندارد.

احمد بختیاری، مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد خانه نجات ایران در خصوص میزان آگاهی و نیز میزان آمادگی شهروندان تهرانی دربرابر مخاطرات و بحران های احتمالی پایتخت گفت: آماده‌سازی ساکنان یک شهر در برابر حوادث یکی از فاکتور های مهم آمادگی در برابر بحران ها است. این در حالی است که برخی شهروندان تهران حتی نمی دانند که چه مخاطراتی در این شهر وجود دارد. در شهری که شهروندان ندانند چه حوادثی ممکن است رخ دهد، پس قطعا برای آن آماده هم نیستند. 

بختیاری گفت: شاید شهروندان درباره زمین‌لرزه‌ای احتمالی که تهران را تهدید می کند، اطلاعات داشته باشند اما این فقط یکی از مخاطراتی است که تهران را تهدید می کند. همین باعث می شود که حین وقوع حوادثی از جمله پلاسکو رفتار شهروندان نادرست باشد و نیرو های امدادی برای رسیدن به ساختمان با دردسر روبرو شوند. 

این مدرس امداد و نجات با بیان اینکه در دنیا ۴۳ حادثه طبیعی و انسان‌ساز ممکن است رخ دهد، گفت: حادثه سیل هم انسان‌ساز و هم طبیعی است؛ طبیعی  از آن جهت است که بر اثر بارش رخ می دهد و انسان‌ساز به این دلیل است که بر اثر باز کردن سد به وجود می آید. حوادث فروچاله، نشست زمین، طوفان و ... حوادثی هستند که ممکن است در تهران رخ دهند. احتمال وقوع حدود ۳۱ حادثه طبیعی و انسان‌ساز در تهران وجود دارد. 

وی تاکید کرد: از آنجا که ما این مخاطرات را نمی شناسیم، پس اقدامات قبل، حین و بعد از آن را هم بلد نیستیم. 

چرا انبار نفت شهران جابجا نشد؟

بختیاری اظهار کرد: شهر تهران نیز تاب‌آوری و زیرساخت برای دوام آوردن در برابر حوادث را ندارد. می بینیم که حین وقوع یک طوفان سنگ های ساختمان‌ها می ریزد، یا وسایل یک کارگاه ساختمانی به بیرون پرت می شود. چون فردی که در این کارگاه کار می کند، حتی ذهنیت این را هم ندارد که طوفان یکی از مخاطرات تهران است. 

وی افزود: پس به راحتی می توان گفت که تهران در برابر حوادث آماده نیست. چراکه نه در دانشگاه، نه در مدرسه، نه در رسانه‌ها نگفته‌اند که ساکنان تهران! شما با این تعداد حادثه روبرو هستید. برخی از شهروندان حتی فرق میان رانش و فروریزش را نمی دانند. این در حالی است که در این خصوص باید فرهنگسازی شود. 

مدیر عامل سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران اظهار کرد: سال ۹۵ قرار شد سند خطرپذیری شهر تهران آماده شود که به ۵ حادثه تهران در آن اشاره شد. این مخاطرات برای هرکدام از محله‌ها  نوشته شد که کدام محله با کدامیک از این مخاطرات تهدید می شود. اما متاسفانه اطلاع رسانی آنطور که باید و لازم بود، انجام نشد. با این شرایط آسیب‌پذیری بالایی در برابر حوادث داریم. مثلا در ملارد زلزله رخ می دهد و ترافیک تهران قفل می‌شود. 

بختیاری به انبار نفت شهران اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبات قرار بود این انبار نفت جابجا شود اما این اتفاق نیفتاد. 

بعضی‌ها می‌پرسند چطور ممکن است تهران سیل بیاید؟

مدیرعامل سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران گفت: در تهران مانند بسیاری از شهرها مخاطراتی طبیعی زلزله، سیل، فروریزش، رانش، رعد و برق، طوفان، بهمن و ... اتفاق می افتد. زمستان سال گذشته در تهران بهمن اتفاق افتاد اما برخی اصلا تصور این را هم نداشتند که امکان دارد این حادثه در تهران رخ دهد. یا مثلا وقتی می گوییم خطر سیل، تهران را تهدید می‌کند، برخی می پرسند چطور ممکن است سیل در تهران رخ دهد؟! 

بختیاری ادامه داد: در بخش انسان سازها از انبار نفت تا انبار صنایع موشکی و ... وجود دارد که ممکن است دچار آسیب شوند. اینها باعث رخداد حادثه می شود. حوادث حمل و نقلی هم در تهران رخ می دهد. حوادث آتش‌سوزی ساختمان ها، مراتع و ... هم از مخاطرات تهران است. 

او با تاکید بر لزوم آموزش ایمنی در همه سنین به ویژه گروه سنی دانش‌آموزان تاکید کرد: موارد ایمنی باید از دوران مدرسه آموزش داده شود.

کد خبر 614709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha