رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور اعلام کرد: از ۳۱ استان کشور ۲۹ استان در خطر فرونشست زمین قرار دارند اما دریغ از اینکه دستگاه‌های مرتبط برنامه‌های خود را برای کاهش این بحران زیست‌محیطی اعلام کنند.

نشست زمین - فرونشست

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با بیان اینکه نرخ فرونشست زمین در کشور روز به روز در حال تشدید است، گفت: این در حالی است که در این زمینه فرهنگ‌سازی نشده است و عملکرد دستگاه‌های مرتبط با این حوزه رضایت‌بخش نیست. چراکه این دستگاه‌ها در راستای کاهش نرخ فرونشست تصمیمات قاطع و محکم اتخاذ نکرده‌اند.

وی با تاکید بر ضرورت بازنگری در بهره‌برداری از چاه‌ها، برداشت آب از سفره‌های زیر زمینی و مدیریت منابع آب، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های میدانی ما در حال حاضر از ۳۱ استان کشور، ۲۹ استان در خطر پدیده فرونشست قرار دارند.

جعفرزاده با تاکید بر اینکه زمین ایران در حال نشست است، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از روند افزایشی نرخ فرونشست نیاز به قدرتی فراتر از قدرت‌های اجرایی است و در صورتی که جلوی این روند گرفته نشود، شاهد تخریب بزرگ زیست محیطی خواهیم بود.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور به اقدامات این سازمان برای پایش این پدیده اشاره کرد و یادآور شد: تاکنون ۱۱۰ نقطه و ۴۴ منطقه در کشور مورد بررسی و پایش این سازمان از لحاظ فرونشست قرار گرفته و کلیه اطلاعات آن و میزان نرخ فرونشست به مسئولان مربوط ارسال شده است، ولی دریغ از اینکه دستگاه‌های مرتبط برنامه‌های خود را در کاهش این بحران زیست‌محیطی اعلام کنند.

جعفرزاده سازمان نقشه‌برداری کشور را یک نهاد رصدکننده توصیف کرد و ادامه داد: اطلاعات و داده‌ها از پایش‌های انجام شده در زمینه فرونشست اطلاع‌رسانی شده است، ولی توجهی به آنها نشده و این در حالی است که نرخ فرونشست در ایران روند افزایشی دارد.

بیشتر بخوانید:

وی با تاکید بر اینکه فرونشست یک مخاطره غیر قابل جبران است، اظهار کرد: راه برون‌رفت از این بحران آن است که از هم‌اکنون درهای چاه‌ها بسته و برداشت آب‌های زیرزمینی متوقف و برنامه‌های نگهداشت ذخایر زمینی اجرایی شود.

وی جعفرزاده با انتقاد از نحوه جمع آوری آب‌های سطحی تاکید کرد: به بهانه جمع‌آوری آب‌های سطحی اقدام به آسفالت کردن زمین شده که این امر موجب کاهش نفوذپذیری زمین شده است.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور دو عامل تغییر اقلیم و خشکسالی و دخالت بشر را در محیط زیست از مهم‌ترین عوامل فرونشست زمین در کشور نام برد و یادآور شد: انتظار می‌رود که بشر خردمند اقداماتی در جهت کاهش فشار بر محیط زیست اجرایی کند، ولی در حال حاضر شاهدیم که دخالت‌های انسان موجب تشدید شدن بحران‌های محیط‌زیستی شده است.

کد خبر 612482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha