مجموع نظرات: ۱
یکشنبه ۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
۰ نفر

مدیرکل مدیریت بحران استان قم جاری‌شدن حقابه کشاورزی و زیست محیطی را راهکار مناسب برای کاهش فرونشست زمین در قم دانست.

تامین حقابه

به گزارش همشهری آنلاین، پدیده فرونشست زمین در استان قم بیش از گذشته جدی شده است. خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی بلایی بر سر قم آورده است که این استان در زمره ۱۸ استان با خطر بالای فرونشست زمین محسوب می‌شود.

چراغ خطر فرونشست زمین در بخش جعفرآباد زودتر از سایر مناطق قم روشن شده است. در این بخش به دلیل اشتغال اهالی آن در عرصه تولید محصولات کشاورزی و باغی برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی بی‌رویه است.

کارشناسان آب منطقه‌ای استان بهترین و مهم‌ترین اقدام برای مقابله با پدیده فرونشست زمین در قم را کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی می‌دانند تا روند افت سطح سفره‌های زیرزمینی متوقف شود. البته برای تحقق این نظر کارشناسی، صدور مجوز برای حفر چاه‌های جدید ممنوع شده است اما برداشت دو برابری حد مشخص‌شده از چاه‌های مجاز مساله‌ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

کارشناسان منابع طبیعی استان هم معتقدند که توسعه طرح‌های آبخیزداری و آب‌خوان داری بخش قابل توجهی از روان آب‌های فصلی را به سمت سفره‌های زیرزمینی هدایت می‌کند و این اقدام علاوه بر پیشگیری از فرونشست زمین موجب تقویت خاک و پوشش گیاهی می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم در گفتگو با خبرنگار همشهری جاری‌شدن حقابه کشاورزی و زیست محیطی را راهکار مناسب برای کاهش فرونشست زمین در قم دانست.

محسن اروجی با بیان اینکه بیشترین خطر فرونشست زمین در بخش جعفرآباد است، گفت: پس از احداث سد الغدیر در بالادست رودخانه قره‌چای، آورده این رودخانه به صفر رسیده است. برای جبران این مساله باید حقابه زیست محیطی از سد الغدیر برای رودخانه قره چای در نظر گرفته شود تا با جاری شدن مستمر آب در بخش جعفرآباد، وضعیت سفره‌های زیرزمینی منطقه بهبود یابد.

کد خبر 610358

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha