فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران گفت: سامانه واکسیناسیون به گونه‌ای طراحی شده است که افراد بالای ۶۵ سال می‌توانند ثبت‌نام کنند، اما به دانشگاه‌ها ابلاغ شده که تزریق واکسن فعلا برای ۶۸ تا ۷۰ سال انجام شود.

واکسن کرونا - سالمندان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران درباره واکسیناسیون افراد ۶۸ سال به بالا گفت: امروز روز اعلام واکسیناسیون گروه سنی ۶۸ تا ۷۰ سال بود که با اعلام معاونت بهداشت وزارتخانه آغاز شد. اما مراکز تجمیعی واکسیناسیون کار دیگر را هم انجام می‌دهند که لکه‌گیری جاماندگان تزریق واکسن بالای ۷۰ سال است که یا نوبت دوم را دریافت می‌کنند یا اگر جامانده باشند واکسن تزریق می‌کنند.

وی افزود: در استان تهران پیش‌بینی می‌کنیم حدودا بالغ بر ۴۰۰ هزارنفر گروه سنی بالای ۶۰ سال داشته باشیم که بخش اعظم آنها در گروه سنی ۶۵ تا ۷۰ سال هستند. همان‌گونه که اعلام شد گروه سنی که اکنون فراخوان شدند از ۶۸ تا ۷۰ سال هستند که در مجموع نحوه حضور مردم بر اساس ثبت‌نام در سامانه salamat.gov.ir و نوبت‌دهی و دریافت پیامک است.

زالی ادامه داد: البته جا دارد از مردم به دلیل ازدحامات اخیر عذرخواهی کنیم. بخش زیادی از این مشکل به دلیل کاستی واکسن بود و درخواست ما از وزارت بهداشت این است که با تامین مکفی واکسن شرایط برای دانشگاه‌ها به گونه‌ای باشد که به خوبی به وظایف خود عمل کنند.

بدون دریافت پیامک مراجعه نکنید

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران تاکید کرد: مراجعه بدون نوبت به مراکز تزریق واکسن سبب ازدحام می‌شود. بنابراین خواهش می‌کنیم بر اساس نوبت‌دهی به مراکز مراجعه کنند. از وزارت بهداشت هم خواستیم تا نوبت‌دهی‌ها به شکل پویا صورت گیرد تا مشکلی رخ ندهد. سامانه به گونه‌ای طراحی شده است که افراد بالای ۶۵ سال می‌توانند ثبت نام کنند اما به دانشگاه ابلاغ شده است که تلقیح واکسن فعلا برای ۶۸ تا ۷۰ سال انجام شود. پس بدون دریافت پیامک مراجعه نکنند.

آمار بیماران بستری تهران به ۶۶۱۰ نفر رسید

وی درباره شرایط فعلی کرونا در تهران نیز بیان کرد: آخرین آمار امروز صبح نشان می‌دهد با فرایند رو به رشد در شاخص‌ها مواجه هستیم. دیروز بالغ بر ۱۴ هزار و ۸۰۰ مراجعه در حوزه سرپایی داشتیم و ۱۱۵۰ مورد جدید بستری کردیم و ۹۰۰ ترخیصی داشتیم و با این حساب که نسبت به روزهای قبل افزایش داشته است.

زالی همچنین گفت: شاخص مرگ و میر تهران هنوز خیلی متناسب با میزان مراجعه سرپایی افزیش نداشته است که می‌تواند به علت تاثیر تاخیری این موضوع باشد. یا اینکه شاید در خیز پنجم چون سوش دلتا غالب است، فقط سرایت‌پذیری افزایش یافته باشد. چون برخی منابع علمی می‌گویند ممکن است است ویروس فی‌نفسه منجر به افزایش مرگ و میر نشود. به طور کلی این موضوع هنوز برایمان قابل تحلیل نیست و باید صبر کنیم.

آغاز واکسیناسیون بالای ۶۵ سال در استان‌های کم‌جمعیت

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز ساعتی پیش از آغاز واکسیناسیون افراد بالای ۶٨ سال خبر داد و گفت: ما به دنبال این هستیم که به روزانه ۵٠٠ هزار دوز واکسن برسیم و برای واکسیناسیون گسترده باید به این هدف دست پیدا کنیم. این هدف دور از دسترس نیست و به زودی محقق خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر جعفر صادق تبریزی  افزود: امروز واکسیناسیون گروه‌های سنی بالای ۶۵ سال در استان‌های کم جمعیت و واکسیناسیون بالای ۶٨ سال در تهران آغاز شده است. این بار بدون نوبت واکسن نخواهیم زد. بعد از ثبت نام نوبت دهی و پیامک ارسال و تزریق در موعد مقرر انجام می‌شود.

تبریزی با اشاره به جمعیت افراد بالای ۶٠ و ۶۵ سال در کشور گفت: در کل کشور یک میلیون و ٨٠٠ هزار نفر گروه‌های سنی ۶۵ تا ۶٩ سال و حدود ٢ میلیون و ۴٠٠ هزار نفر جمعیت ۶٠ تا ۶۴ سال هستند. اگر واکسن‌ها به دستمان برسد ما نوبت دهی را انجام می‌دهیم و به زودی سرعت واکسیناسیون افزایش پیدا خواهد کرد؛ ما به دنبال افزایش مراکز واکسیناسیون تجمیعی هستیم.

این مسئول درباره مشکل کمبود نیروی بهداشتی برای تزریق روزانه ۵٠٠ هزار دوز واکسن گفت: ما پرسنل بهداشتی محدود داریم و پرسنل ما بدون تعطیلی،  استراحت و بدون وقفه کار کرده اند. نیروهای بهداشتی حتی در روزهای تعطیل خدمات بهداشتی روتین، خدمات کرونا از جمله بیماریابی و غربالگری، ویزیت در منزل و ... را ارائه کردند. از ستاد کل نیروهای مسلح و دوستان بسیج و هلال احمر قدردانی می‌کنیم که برای افزایش تعداد مراکز تجمیعی واکسیناسیون و تامین نیروهای مورد نیاز تزریق واکسن پای کار آمدند. در چند روز گذشته ٢ مرکز تجمیعی واکسیناسیون به کمک نیروهای مسلح راه اندازی شد.

کد خبر 613903

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha