حدود یک سال و نیم از شیوع کرونا می‌گذرد و دردسرهایی که این ویروس منحوس به بار آورده تمامی ندارد...

ازدواج

همشهری آنلاین_پریسا نوری: حدود یک سال و نیم از شیوع کرونا می‌گذرد و دردسرهایی که این ویروس منحوس به بار آورده تمامی ندارد؛ اما آمارها می‌گویند کرونا با همه دردسرهایش حداقل در یک مورد اتفاقات خوبی را رقم زده و آن هموار شدن مسیر پرپیچ و خم ازدواج جوان‌هاست و آمارهای این دوره هم از افزایش ازدواج به دلیل برچیده شدن سفره‌های چند ده میلیونی عقد و حذف رسم و رسوم پرهزینه خبر می‌دهند. به بهانه فرا رسیدن «روز ازدواج» با دو نفر از بانوانی که این روزها با تشکیل گروه مجازی ازدواج آسان، سهمی در افزایش آمار ازدواج داشته و سال‌هاست بدون چشمداشت دست جوانان متقاضی ازدواج را در دست هم می‌گذارند و همچنین چند نفر از زوج‌های جوان که در روزهای کرونایی به خانه بخت رفته‌اند گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • جوانان «هم‌کفو» را به هم معرفی می‌کنیم 
مسیر ازدواج آسان را هموار می‌کنیم
مریم فرج اللهی

قدیم‌ها در هر فامیل یک بزرگ‌تر پیدا می‌شد که جوان‌های دم بخت را به هم معرفی می‌کرد و به اصطلاح واسطه امر خیر می‌شد، اما حالا مدت‌هاست که واسطه‌گری ازدواج به خاطر دردسرهایش کمرنگ شده و خیلی‌ها از آن صرف‌نظر کرده‌اند؛ با این حال هنوز هستند کسانی که دغدغه ازدواج جوانان را داشته باشند «سکینه کاظم‌زاده» و «مریم فرج اللهی» دو نفر از بانوان نیکوکار شرق تهران جزو این دسته‌اند.

بانو فرج‌اللهی در این باره می‌گوید: «18 سال پیش کار خیاطی انجام می‌دادم و با دختران مجرد زیادی سر و کار داشتم که تمایل به ازدواج داشتند اما خواستگار مناسب نداشتند؛ برای همین دست به کار شدم، ابتدا از فامیل و دوستان و آشنایان شروع کردم و چند دختر و پسر را که فکر می‌کردند هم‌کفو هستند به هم معرفی کردم و خوشبختانه آشنایی آنها به ازدواج موفق ختم شد. کم‌کم کارم را گسترش دادم و در دارالقرآن و حسینیه تهرانپارس با خانم کاظم‌زاده که مدرس قرآن و مفاهیم بودند آشنا شدم و ایشان هم که دغدغه من را داشتند با من همراهی کردند و از آن زمان تا الان شاید حدود 100 زوج جوان را به خانه بخت فرستادیم.»

بانو کاظم‌زاده درباره شیوه معرفی دخترها و پسرهای جوان به یکدیگر این‌طور می‌گوید: «تا قبل از دوره کرونا ما در جلساتی که در دارالقران و «حسینیه داوری» تهرانپارس داشتیم اعلام می‌کردیم که مثلاً هفته آینده جلسه معرفی ازدواج است. دختر خانم‌هایی که در سن ازدواج بودند همراه مادرهایشان و از آن طرف هم مادر یا خواهر آقادامادها می‌آمدند و شرایط یکدیگر را جویا می‌شدند و آشنایی اولیه با حضور خانواده‌ها شکل می‌گرفت و در صورت توافق به خواستگاری و ازدواج ختم می‌شد. اما در دوران کرونا به خاطر ممنوعیت برگزاری تجمع در حسینیه‌ها یک گروه در واتساپ درست کردیم که متقاضیان ازدواج فرم‌هایی که شامل مشخصات اولیه و نوع انتظارشان از شریک زندگی‌شان است را پر می‌کنند و در گروه می‌گذارند و ما پس از راستی آزمایی در مورد مدارک تحصیلی، وضعیت مالی، خدمت سربازی و... فرم‌هایی که با هم مطابقت داشته باشد را در صورت تمایل طرفین به هم معرفی می‌کنیم.» این واسطه ازدواج تأکید می‌کند: «هدف ما تشویق جوانان به عقد دائم و ازدواج آسان است چون با این گرانی‌ها ازدواج سخت شده، برای همین خیلی از جوان‌ها به‌رغم تمایل قلبی از نظر مالی شرایط ازدواج ندارند و از طرفی به فرموده پیامبر باید ازدواج آسان باشد که جوان‌ها به فساد کشیده نشوند.»

  • تشویق جوانان به ازدواج آسان 
مسیر ازدواج آسان را هموار می‌کنیم
سکینه کاظم‌زاده

این بانوان نیکوکار علاوه بر واسطه‌گری ازدواج، زوج‌ها را به ازدواج آسان تشویق می‌کنند. کاظم‌زاده در این باره می‌گوید:‌ «این روزها به خاطرگرانی زندگی‌ها خیلی سخت شده ما به جوان‌ها می‌گوییم اگر می‌خواهید زندگی خوبی داشته باشید، آسان بگیرید. برای شروع هم مهریه را کم بگیرید، البته بعضی‌ها حرفمان را گوش می‌کنند ولی برخی هم برای داشتن مهریه زیاد پافشاری می‌کنند.»

او ادامه می‌دهد: «الان ما فرم و مشخصات حدود 2 هزار جوان از هر صنف و قشر و رده سنی داریم که تمایل به ازدواج دارند، از دکتر و مهندس تا کارگر و کارمند و... از جوان 20 ساله تا 50 ساله داریم که دلشان می‌خواهد ازدواج کنند.» او می‌گوید: «برخی به آسانی و زود یک مورد مناسب پیدا کرده و ازدواج می‌کنند، اما برخی به خاطر معیارهای سخت و گاهی عجیب هنوز همسر دلخواهشان را پیدا نکرده‌اند.»

کاظم‌زاده در توضیح بیشتر می‌گوید: «دختر خانم‌ها معمولاً مهریه‌های بالا می‌خواهند اما آقایان زیر بار نمی‌روند. یا مثلاً قبلاً فقط دخترها دنبال شوهر پولدار بودند اما الان پسرها هم در فرم‌هایی که پر می‌کنند از درآمد یا ماشین یا خانه پدر دختر می‌پرسند و برایشان مهم است که طرفشان در کدام محله زندگی کند. گاهی مدرک تحصیلی هم برای برخی خیلی مهم است. مثلاً دختری که دیپلم یا فوق دیپلم دارد دنبال همسری است که فوق لیسانسه باشد. برخی که خیلی مذهبی هستند برایشان مهم است که مرجع تقلیدشان مثل هم باشد. برخی وزن و قد برایشان معیاراست. در کل جوان‌ها نسبت به گذشته بیشتر به دنبال رفاه هستند و دلشان می‌خواهد درآغاز زندگی خانه و ماشین و همه اسباب زندگی را کامل داشته باشند خب با این معیارها در این شرایط ازدواج سخت می‌شود.» 

  • کمک در تأمین جهیزیه 

مشاوره تخصصی زوجین قبل از ازدواج کمک به تأمین هزینه ازدواج و جهیزیه از جمله خدماتی است که این واسطه‌گران ازدواج برای متقاضیان در نظر گرفته‌اند. بانو فرج اللهی در توضیح بیشتر می‌گوید:‌»ما در گروه‌مان چند کارشناس خانواده داریم که آنها هم به‌صورت رایگان به زوج‌هایی که قرار است با هم زیر یک سقف بروند مشاوره تخصصی ازدواج می‌دهند تا بعداً دچار مشکل نشوند و ازدواج موفقی داشته باشند.» او درباره تهیه جهیزیه با کمک افراد نیکوکار این‌طور می‌گوید: «در گروه دختر خانم‌هایی داشتیم که خواستگار مناسب پیدا کرده بودند اما توانایی تهیه جهیزیه نداشتند، ما این افراد را به گروه خیّران معرفی کردیم و آنها با برپایی گلریزان و جمع‌آوری کمک حداقل اسباب و اثاثیه برای شروع یک زندگی آبرومند را تهیه کردند و در اختیار خانواده عروس گذاشتند.» 

  • دیگران برای این کار پول می‌گیرند

مسیر ازدواج آسان را هموار می‌کنیم

با گشتی در شبکه‌های مجازی و سایت‌های اینترنتی متوجه می‌شوید که واسطه‌گری ازدواج به شغل پردرآمدی برای برخی تبدیل شده است اما این دو بانو بدون کمترین چشمداشت سال‌هاست واسطه ازدواج دختران و پسران متقاضی هستند. کاظم‌زاده در این‌باره می‌گوید:‌»متأسفانه عده‌ای که تعدادشان هم کم نیست می‌خواهند از کسادی بازار ازدواج جوانان، نمدی برای خودشان دست و پاکنند.

من افرادی را می‌شناسم که در ازای گرفتن سکه یا پول حاضرند دختر را به خانواده پسر معرفی کنند و اصلاً برایشان هم مهم نیست که این معرفی به آشنایی یا ازدواج ختم می‌شود یا خیر. درصورتی که ما اول یک شناخت ابتدایی از طرفین به دست می‌آوریم و پس از اینکه صحت مدارک و حرف‌هایشان برایمان ثابت شد آنها را به هم معرفی می‌کنیم و پیگیر حالشان هستیم تا عقد کنند.» او ادامه می‌دهد: «خیلی‌هایشان ازدواج موفق داشتند و سال‌ها بعد از ازدواج هنوز با ما در تماسند. حتی یک مورد داریم که حالا برای ازدواج بچه‌شان به سراغ ما آمده‌اند.» 
 

کد خبر 613819

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha