سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۳
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمدصالحی: در ماه‌های شادی مثل رجب و شعبان بیشتر از همیشه فرصت خواستگاری و ازدواج برای مجردها پیش می‌آید.

معامله های دو سرسود

  در اينگونه شرايط است كه مومن‌هاي زيرك مي‌توانند از اين ازدواج‌ها سهمي از ثواب و نشاط براي خودشان بردارند و آنها واسطه رسيدن 2 جوان به يكديگر شوند. واسطه‌گري در امر ازدواج جوانان كه يكي از تاكيدات و سفارشات آقاي‌جوانان بهشت، امام‌حسين(ع) هست آداب و فوت و فن‌هايي دارد كه ما آنها را با شما درميان مي‌گذاريم:

  • خبرهاي خوش براي واسطه‌هاي ازدواج

مژدگاني‌هاي زيادي از طرف خدا و اهل‌بيت براي آنهايي كه واسطه‌هاي ازدواج افراد مي‌شوند ذكر شده كه هركدام آنها براي آستين بالا زدن تك تك افراد براي جوانان كافي است. شما هم از خبرهاي خوش روايات براي واسطه‌ها بخوانيد: «خداوند در برابر هر قدمي كه وي در اين راه برداشته و هر سخن ثوابي كه گفته، ثواب يك سال عبادت را به او مي‌دهد. هر كس در ازدواج زن و مردي تلاش كند، خداوند به تعداد هر مويي از بدنش شهري در بهشت به او كرامت مي‌فرمايد و اگر موقع رفتن به خانه خود از دنيا برود، در قيامت جزو شهيدان خواهد بود. در قيامت براي خدا سايه‌اي است كه زير آن سايه نمي‌آرمد، جز پيامبر يا جانشين پيامبر يا مومني كه بدهكاري مومني را پرداخته يا مومني كه مؤمن مجردي را از بي‌همسري رهانده باشد».

  • چه كساني مي‌توانند واسطه ازدواج شوند؟

هر فردي كه اهل رفت‌وآمد با جمع‌هاي مردم باشد و به‌عبارتي فرد اجتماعي باشد توان واسطه شدن براي ازدواج را دارد.شرط‌هايي هم اما براي رسيدن به مقام وساطت لازم است.

شرط اول: اولين فرق ميان مردم عادي با فردي كه دلش مي‌تپد تا دختر و پسري را به هم برساند؛ داشتن دغدغه خيررساني و رضاي خداست.اين شرط كه باشد روحيه تحمل حرف‌هاي افراد ناآگاه، پيگيري دائمي از خانواده‌ها و به ثمر نرسيدن تلاش‌ها و شروع مجدد براي يك تلاش ديگر هم آسان مي‌شود.

شرط دوم:حواس شش دنگ جمع براي اين افراد لازم است.يك واسطه ازدواج حرفه‌اي منتظر مراجعه خانواده دختردار يا پسردار نمي‌شود و اگر خودش هم از اين خانواده‌ها اطلاع پيدا كند پيشقدم مي‌شود. مهم است كه شما هميشه از جزئيات رفتاري و اخلاقي مراجعين خود باخبر باشيد تا اگر به فردي برخورديد بتوانيد به ياد بياوريد كه آيا هم كفوي براي او سراغ داريد يا نه؟ براي كمك به اين شرط همه واسطه‌هاي ازدواج از يك دفترچه همراه كمك مي‌گيرند كه در آن خصوصيات دختران و پسران را يادداشت مي‌كنند و هميشه هم آن را همراه خودشان دارند.

شرط سوم: واسطه‌ها به يك همت متواضعانه نياز دارند تا زمان‌‌هايي كه جواب رد مي‌شنوند و يا هم كفوي براي يك نفر پيدا نمي‌شود، در برابر گله‌گزاري‌ها صبر و عطوفت به خرج بدهند‌ يا اينكه وقتي خبر عقد، 2 جواني كه واسطه آنها بوده است را مي‌شنوند گرفتار غرور و پيشماني نشوند. براي اين شرط سوم؛ گاهي لازم مي‌شود كه شما خودتان به‌طور غيرمستقيم فرصت روبه‌رو شدن 2 خانواده و جوان‌ها را در پارك، حرم، مراسم‌ها، روضه يا مولودي‌هاي خانگي، كلاس دانشگاه و...پيش بياوريد.

  • چه‌كسي را به چه‌كسي معرفي كنيد؟

شما كه مي‌خواهيد واسطه معرفي 2‌خانواده به يكديگر باشيد لازم است تا حداقلي از اطلاعات دو طرف را داشته باشيد تا در همسان‌گزيني‌تان كمترين آزمون و خطا را داشته باشيد. اين اطلاعات به رسم امانت نزد شماست پس در دفتر مطمئني از آنها نگهداري كنيد و هيچ‌گاه براي مطالعه، دفترتان را در اختيار شخص ديگري قرار ندهيد. در ابتدا به خانواده‌ها هم اطمينان دهيد كه اطلاعات تماس آنها فقط با اجازه خودشان به ديگري داده مي‌شود. بهتر است اطلاعات شما شامل اسم و فاميل، شماره تلفن و آدرس هر دو طرف باشد. ويژگي‌هاي خانواده از نظر شرايط سن، تحصيلات و عقايد كلي والدين، وابستگي اصالت به كدام شهر، تعداد فرزندان و شرايط آنها، شرايط ظاهري و علاقه‌مندي‌ها و خط قرمزهاي كلي دختر و پسر دم‌بخت هم شامل اين اطلاعات است.در توضيحات اوليه به خانواده، از عوامل پيش‌بيني‌كننده كاميابي يك ازدواج صحبت كنيد. براي نمونه شباهت هرچه بيشتر 2 زوج و خانواده‌هايشان از نظر فرهنگ عقيدتي و ديني، علمي، ثروت، آداب و رسوم محل زندگي و... ايده‌آل‌هايي است كه جوان‌ها براي همسرگزيني خودشان به شما و خانواده‌شان اعلام مي‌كنند. اغلب جز يك اشاره كوچك به ملاك‌هاي اشتباه جوان‌ها، معرف نقش ديگري مثلا در تغيير نظر يك دختر براي اصرار به شاغل بودن يا پسري براي تاكيد به ميزان قد دختر و... نخواهد داشت. شما مي‌توانيد از تشكيل گروه‌هاي دوستي استفاده كنيد تا با جابه جايي اطلاعاتتان با معرف‌هاي ديگر، زوج‌هاي هم كفو را بهتر به هم معرفي كنيد.

  • گزيده‌اي از نگاه رهبر

يكي از مسائل مهم، رسم خواستگاري رفتن و وساطت كردن است كه متأسفانه كمرنگ شده؛ اين چيز لازمي است. افرادي هستند. سابق‌ها هميشه معمول بود، حالا هم با كثرت نسل جوان در جامعه ما، بايد اين رواج داشته باشد- پسرهايي را مي‌شناسند، به خانواده دختر معرفي مي‌كنند؛ دخترهايي را مي‌شناسند، به خانواده پسر معرفي مي‌كنند؛ تسهيل مي‌كنند و آماده‌سازي مي‌كنند ازدواج را؛ اين كارها را بكنند. اين به نفع دنيا و آخرت جامعه ماست؛ به نفع دنيا و آخرت كشور ماست.
20/4/94- ديدار با جوانان

  • تله‌هايي كه واسطه‌ها را گير مي‌اندازد

ترس از نتيجه اشتباه ازدواج: بزرگ‌ترين ابزاري كه شيطان به بهانه آن اشخاص را از واسطه‌گري ازدواج منع مي‌كند ترسي است كه در ذهن اين افراد به اين صورت شكل مي‌گيرد كه «اگر زحمت بكشي و ازدواج كنند كه يادي از تو نمي‌كنند و اگر بد شود، دائم مي‌گويند تو كردي!» براي كم كردن اين آسيب روحي و ترس از واسطه‌گري، قدم برداشتن به‌خاطر خدا را در خودتان تقويت كنيد اما از آن طرف از تأييد و تضمين كامل فردي كه به ديگران پيشنهادش مي‌دهيد دوري كنيد و اتفاقا به‌عنوان يك شعار، دائم به همه گوشزد كنيد كه از «من معرفي و از شما دقت و بررسي».

ريا: به دلتان مراجعه كنيد؛ گاهي تعريف تجربه‌هاي قبلي افرادي كه به هم معرفي كرده‌ايد به‌خاطر خودستايي از خودتان است كه مي‌شود ريا و همه زحمت و اجرتان را به باد مي‌دهد. اما گاهي نقل تجربه‌‌هاي‌تان براي آسان‌نمايي اين تلاش و آموزش راه و رسم امر وساطت خير به ديگران است كه تله را تبديل به قله ثواب و شادي مي‌كند. ريا از آن تله‌‌هايي است كه خطر افشاي اطلاعات ديگران را هم پيش مي‌كشد.

خانواده‌هاي وسواسي:ممكن است خانواده‌هايي به شما مراجعه كنند كه دائم درباره فردي كه شما يا هركسي به آنها معرفي مي‌كند، ترديد داشته باشند. در اين مواقع تا وقتي از اطمينان نسبي مثلا از پسنديده شدن ظاهر دختر و پسر نسبت به هم و... مطمئن نشده‌ايد، افراد را با هم روبه‌رو نكنيد.گاهي چنين خانواده‌هايي به‌ويژه براي دختران، شرايط سختي را ايجاد مي‌كنند. دومين روشي هم كه براي اين خانواده‌ها لازم است توضيحات علمي است كه بايد به آنها بدهيد تا از عوامل خوشبختي و ناكامي ازدواج‌ها بيشتر باخبر شوند.

خانواده‌هاي سختگير: ممكن است با خانواده‌هايي روبه‌رو شويد كه به‌خاطر ملاك‌هاي غيرواقعي و حساسيت‌هايي كه براي خود ايجاد كرده‌اند، دائم شما را در تنگنا قرار دهند. مثلا در نخستين تماس با شما، يك ليست از شماره تلفن‌هايي را بخواهند تا به‌ترتيب با آنها تماس بگيرند. اين‌طور وقت‌ها به او از تنوع افرادي كه درنظر داريد حرفي نزنيد و اطمينان هم ندهيد كه بالاخره عروس يا داماد خوبي به شما پيشنهاد مي‌دهم. در عوض توضيحات اوليه علمي‌تان را بگوييد و به معرفي يك خانواده بسنده كنيد. براي خودتان يك قانون هم داشته باشيد كه تا معرفي3نفر براي هر فرد قناعت كنيد و اصرار و پافشاري بيش از حد نداشته باشيد. اگرچه با پيش آمدن يك فاصله زماني و درخواست مجدد آنها، دوباره مي‌توانيد براي اين افراد تلاش كنيد.

جايگاه استخاره را بشناسيد: خودتان و ديگران را نسبت به جايگاه استخاره با خبر كنيد. استخاره بعد از مشورت خواهي است. استخاره در زماني به‌كار مي‌آيد كه تلاش عقلي و انساني شما به نتيجه نرسيده؛ نه اينكه در ابتداي كار با استخاره بخواهيد نتيجه معرفي يا عدم‌معرفي، 2 جوان را به هم پيش‌بيني كنيد!

جاي خالي خانواده: مراقب باشيد كه معرفي 2 جوان به هم را با مشاركت خانواده‌هاي آنان پيگيري كنيد تا از حاشيه‌سازي‌‌ها جلوگيري شود و سرعت منطقي آشنايي جوان‌ها خوب پيش رود.

کد خبر 333415

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha