دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
۰ نفر

با گسترش شدید سویه دلتای کووید-۱۹، هشدارهای جهانی برای رعایت اصول پیشگیرانه شدت گرفته و کشورهایی که میزان واکسیناسیون در آنها پایین است می‌توانند دچار یک بحران همه‌جانبه جدید شوند.

واکسن کرونا

همشهری- زهرا خلجی: هشدارهای جهانی در پی تشدید گسترش سویه دلتای کرونا ویروس، شدت گرفته است. حتی رهبران کشورهایی که برنامه واکسیناسیون عمومی در آنها با سرعت قابل‌قبولی اجرا شده است، نسبت به انتشار غیرقابل کنترل این گونه جدید، اعلام خطر کرده‌اند. اگرچه انواع واکسن موجود و تأیید شده کووید-۱۹ می‌تواند از ابتلا به نوع وخیم بیماری و یا بستری شدن جلوگیری کند اما همچنان مانع بزرگی در مسیر ابتلا به‌حساب نمی‌آید.

کشورهایی مانند ایران که روند لاک‌پشتی در انجام واکسیناسیون دارند، از این موج ویرانگر متضرر خواهند شد و درصد پایین واکسیناسیون با شیوع و گسترش سویه خطرناک دلتا می‌تواند شرایط وخیم‌تری حتی به مشابه آغاز شیوع بیماری کووید-۱۹ برای آنها رقم بزند. انگلیس در واکسیناسیون جمعیت خود، پرچمدار بوده است اما مقامات پزشکی این کشور هشدار داده‌اند که وضعیت کووید-۱۹ در حال وخیم‌تر شدن است.

آکادمی کالج‌های سلطنتی پزشکی اعلام کرد: مردم باید محتاط باشند و اقداماتی مانند استفاده از ماسک در فضاهای سربسته و شلوغ را انجام دهند. این سازمان هشدار داده است که مؤسسه ملی بهداشت انگلیس، تحت فشار بی‌سابقه‌ای قرار دارد و دولت انگلیس برای ادامه محدودیت‌های کرونایی، هفته آینده تصمیم‌گیری خواهد کرد.

گزارش های منتشر شده از سراسر دنیا، نشان می‌دهد که ویروس کرونا هنوز کارش با ما تمام نشده است، بلکه در حال یافتن راه‌های جدیدتر و کشنده‌تر، برای گرفتارکردن انسان‌هاست.
داده‌های جدید از رژیم صهیونیستی که در صدر جدول واکسیناسیون است، نشان می‌دهد که اثر واکسن فایزر در برابر ویروس عفونی‌تر دلتا، کاهش می‌یابد.

البته این داده‌ها حاکی از آن است که واکسن هنوز ۹۳ درصد در جلوگیری از بستری شدن مؤثر است. این رژیم باوجود افزایش موارد ابتلا، از اواسط ژوئن تاکنون تنها ۲ مورد مرگ ناشی از کووید-۱۹ ثبت کرده است.

در آمریکا نوع دلتا اکنون بیش از نیمی از موارد ابتلا به کرونا را تشکیل می‌دهد و در این کشور به‌سویه غالب تبدیل شده است. افزایش ابتلا به ویروس کرونای دلتا در آفریقا باعث می‌شود بدون دسترسی به واکسن و انجام اقدامات پیشگیرانه صدها هزار کشته در ماه‌های آینده در این کشور ثبت شود.

از اواخر آوریل که گونه دلتا در اوگاندا ظهور کرد، تعداد تلفات در این قاره تقریبا ۳ برابر شده است. وحشت و ترس در بسیاری از جوامع به‌دلیل ازدیاد مرگ در خانواده و دوستان، فراگیر شده است.

واکسیناسیون کامل به‌معنای مصونیت کامل نیست اما می‌تواند به‌شدت آمار مرگ‌ و میر را کاهش دهد و بیماری را در حد خفیف نگه دارد. سویه دلتا اما خطر جدی برای کشورهایی به‌حساب می‌آید که هنوز برنامه واکسیناسیونشان راه درازی در پیش دارد و این سویه می‌تواند فاجعه‌ای جدید و فلج شدن دوباره مراکز درمانی را با خستگی کادر درمان رقم بزند.
 

نجات با رعایت اصول پیشگیرانه

واکسیناسیون هنوز به این معنا نیست که همه‌گیری دست از سر بشر برداشته است. ما هنوز درگیر جنگ جهانی علیه دشمنی هستیم که مدام به‌دنبال راه‌های جدیدی برای کشتن ماست، مگر این که با هم متحد شویم و به آن با قدرت پاسخ دهیم.

ویروس نوع دلتا از ویروس‌های قبلی، قدرت انتقال بیشتری دارد؛ چیزی حدود ۵۰ درصد بیشتر از نوع آلفا که برای نخستین بار در انگلیس ظاهر شد و ۵۰درصد بیشتر از ویروسی که در بهار سال ۲۰۲۰ برای اولین بار در سراسر جهان پخش شد.

بنابراین در هر منطقه‌ای که شایع شود، احتمال ابتلا به آن بیشتر است. حتی اگر شما و هرکسی که می‌شناسید واکسینه شده باشید، هنوز میلیاردها نفر در دنیا وجود دارند که به واکسن دسترسی ندارند. بنابراین رعایت تمام اقدامات بهداشتی، تصمیمی نیست که شما فقط برای خود بگیرید، بلکه با این کار از بقیه هم محافظت می‌کنید.

کد خبر 613750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha