یکشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

سازمان بهداشت جهانی به همه افراد ازجمله واکسینه‌شده‌ها توصیه کرده برای جلوگیری از انتشار بیشتر سویه دلتا کرونا همچنان به ماسک وفادار بمانند.

ماسک- کرونا

همشهری- زهرا خلجی: برنامه واکسیناسیون عمومی در بسیاری از کشورها باعث شده بود تا اجبار استفاده از ماسک در اماکن عمومی، برداشته شود اما انتشار گونه دلتای ویروس کرونا، در این روند اخلال ایجاد کرده است. افزایش موارد ابتلا به ویروس حتی در بین واکسینه‌شده‌ها منجر به توصیه مجدد سازمان بهداشت جهانی برای استفاده از ماسک در فضاهای سربسته، حتی برای افراد واکسینه شده است.
 

دلتا، بحث ماسک را پیچیده کرد

نوع دلتا ویروس کرونا، گفت‌وگو در مورد ماسک‌های صورت را پیچیده کرده است.این نوع باعث نگرانی در سراسر جهان شده است زیرا مسری‌تر از سویه اصلی ویروس است و مسئول افزایش میزان عفونت در هند و انگلیس است که حالا به‌سویه غالب در ایالات متحده تبدیل شده است.

در نتیجه، سازمان بهداشت جهانی به همه توصیه می‌کند که در فضاهای عمومی سربسته از ماسک استفاده کنند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا اما ادامه داده است که فقط کسانی که واکسینه نشده‌اند باید از ماسک استفاده کنند.

دستورالعمل‌های مختلف باعث ایجاد سردرگمی در بسیاری از افراد می‌شود. اما کارشناسان بهداشت می‌گویند که دستورالعمل‌های متنوع به این دلیل است که سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و مقامات محلی در حال ارائه مشاوره به مخاطبان مختلف هستند.

سازمان بهداشت جهانی رویکرد محتاطانه‌تری نسبت به مرکز کنترل بیماری‌ها در پیش گرفته است زیرا سایر مناطق جهان به اندازه ایالات متحده به واکسن دسترسی ندارند. البته اخیرا میزان عفونت در لس‌آنجلس ۲ برابر شده و مقامات را وادار به توصیه بازگشت ماسک‌ها کرده است.

دکتر دیوید دودی، دانشیار گروه اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ، می‌گوید: توصیه‌های مختلف گیج‌کننده است، اما از هیچی بهتر است. اینکه مردم توصیه را براساس احوالات شخصی خود تشخیص دهند، آنها را از سردرگمی خارج می‌کند. یک پیام مناسب لزوما یک پیام متناسب با همه افراد نیست. فقط به این دلیل که سازمان بهداشت جهانی چیزی می‌گوید، به این معنا نیست که همه در جهان باید دقیقا به همان شیوه رفتار کنند. آنها مجبورند راهنمایی‌ها را در سطح بسیار گسترده‌ای ارائه دهند.

به‌گفته کارشناسان پیام‌های مختلف می‌تواند کسی را که به سادگی در حال خواندن عناوین خبری است بدون درنظر گرفتن این زمینه گیج کند. سردرگمی می‌تواند اعتماد را به رهنمودهای بهداشت عمومی کاهش دهد. رایان دممر، متخصص اپیدمیولوژیست در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه مینه سوتا می‌گوید، اگر نوع دلتا باعث افزایش عفونت در یک منطقه شود، مقامات بهداشتی در آنجا باید بازگشت به ماسک را توصیه کنند: اختلاف نظر سیاسی در مورد بسیاری از این موارد بسیار زیاد است و من فکر می‌کنم که ما باید واقعا تصمیمات روشنی بگیریم که ناسازگاری را به حداقل برساند.

با این حال، بیشتر کارشناسان معتقدند اگر توصیه‌های استفاده از ماسک دوباره قوت بگیرد و حتی کسانی که واکسینه شده‌اند متوجه شوند با این وسیله از دیگران محافظت می‌کنند، مایل به استفاده از ماسک هستند. ریچارد پتی، استاد روانشناسی در دانشگاه ایالتی اوهایومی گوید: اگر آنها قبلابه این موضوع واقف شده‌اند، احتمالا دوباره این کار را می‌کنند. من فکر می‌کنم بسیاری از افرادی که قبلا ماسک می‌زدند، این استدلال را که چرا هنوز به نفع بهداشت عمومی است درک می‌کنند و دوباره این کار را می‌کنند، حتی اگر لزوما شخصا به نفعشان نباشد.

واکسینه‌ها، ناقل نیستند

داده‌ها نشان می‌دهد که واکسن‌های فعلی کووید-۱۹ خطر نوع دلتا را بسیار کاهش می‌دهد. حتی مشخص شده است که واکسن های فایزر، مدرنا و جانسون‌ اند جانسون در جلوگیری از عفونت مؤثر هستند و حتی در پیشگیری از بیماری شدید، بستری و مرگ نیز اثربخشی کافی دارند.

اما واضح است که نوع دلتا برای هرکسی که واکسینه نشده است، خطر قابل توجهی دارد. نوع دلتا ۴۰ تا ۶۰ درصد بیشتر از انواع دیگر قابل انتقال است و یک مطالعه منتشر شده در مجله لنست نشان داده است که باعث بیماری شدیدتری می‌شود.

دکتر جوزف خبازا، پزشک مراقبت‌های ریوی و مراقبت‌های ویژه در کلینیک کلیولند می‌گوید: هنوز کامل مشخص نیست که واکسن‌ها چگونه بر توانایی انتقال ویروس به شخص دیگر تأثیر می‌گذارند. اما او معتقد است که این احتمال بسیار ناچیز است، چراکه واکسن‌ها حتی درصورت ابتلا به عفونت پیشرفته، باعث کاهش بار ویروسی و شدت علائم در فرد می‌شوند.

خبازا می‌گوید: من فکر می‌کنم، یک فرد کاملا واکسینه شده با سیستم ایمنی طبیعی بسیار بعید است که بتواند ویروس کرونا را به‌صورت دلتا یا غیره، به سایرین منتقل کند.

کد خبر 613503

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha