چند دهه‌ای از شکل‌گیری برخی محله‌های منطقه ۲۱ می‌گذرد اما خانه‌های این محله‌ها هنوز سند ندارند.

سجل خانه ام کو

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل‌پور: از جمله آنها می‌توان به شهرک‌های «استقلال»، «غزالی» و «تهرانسر غربی» اشاره کرد. محله‌هایی که قدمت و سابقه آنها به اوایل انقلاب و دهه ۶۰ باز می‌گردد. البته سند نداشتن هرکدام از این محله‌ها دلایل متفاوتی دارد، اما مسئله اصلی بر سر زمین‌هایی است که این محله‌ها بر روی آنها ساخته شده و شکل گرفته‌اند. در این گزارش سراغ این محله‌ها رفته‌ایم و مشکلات آنها را بررسی کرده‌ایم.

سجل خانه‌ام کو؟
«یوسف غیاثوند»/ معتمد محله
  • شهرک استقلال و اختلاف با سازمان زمین شهری

شهرک استقلال یکی از محله‌های منطقه ۲۱ که در ناحیه ۲ قرار دارد و اغلب خانه‌های آن با مشکل سند روبه‌رو است. سال‌هاست اهالی این محله به دنبال حل و فصل آن هستند، اما اختلاف میان ساکنان محله و سازمان «زمین شهری» همچنان پابرجا است. «یوسف غیاثوند»،   و از معتمدان و فعالان اجتماعی محله که سال‌ها پیگیر این موضوع بوده است، درباره مشکل سند شهرک استقلال می‌گوید: «برخی از واحدهای مسکونی از جمله واحدی که خودم در آن ساکن هستم، در سال ۱۳۷۶ با پرداخت قیمت زمین به نرخ دولتی، موفق به گرفتن سند شدیم، اما حدود ۱۰۰ واحد مسکونی در شهرک وجود دارند که از سال ۱۳۶۰ تا کنون، موفق به گرفتن سند نشده‌اند

. از آن جایی که اوایل انقلاب، حاکم شرع این زمین‌ها را به مردم واگذار کرد تا در اینجا برای خود سرپناهی بسازند و خانه‌دار شوند، این زمین‌ها به اصطلاح «زورآباد» نبوده‌اند. پس از گذشت چند سال، سازمان زمین شهری که زیر مجموعه وزارت
«راه و شهرسازی» است، بر روی این زمین‌ها دست گذاشت و اعلام کرد   پول زمینی را که در آن خانه ساخته‌اید، پرداخت کنید. مبلغ درخواستی زمین شهری، ‌مترمربعی ۱۵ میلیون تومان است، اما اهالی محله بر این باورند که باید ارزش زمین به قیمت دولتی منطقه در همان سال، یعنی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان محاسبه شود. با نامه‌نگاری‌های متعدد و بازدید «زهره الهیان»، نماینده کنونی مجلس از محله، پس از توافقنامه‌ای که به امضای وزیر راه و شهرسازی رسید، مقرر شد تا زمین‌ها به قیمت دولتی محاسبه شود. اما دوباره سازمان زمین شهری این توافقنامه را قبول ندارد و زیربار آن نمی‌رود. برای ما سؤال است که مگر می‌شود مدیر بالا دست دستوری دهد و زیر مجموعه، آن را اجرا نکند!؟ به هر حال این موضوع را دوباره به مجلس شورای اسلامی ارجاع دادیم و از این طریق پیگیری می‌کنیم.»

سجل خانه‌ام کو؟
صالح صیامی/ دبیرسابق شورایاری  و معتمد شهرک غزالی
  • شهرک غزالی و مشکل تفکیک نشدن زمین

شهرک غزالی در ناحیه ۳ و جنب شهرک سینمایی «غزالی» واقع شده است. اغلب ساکنان آن را بازنشستگان و کارمندان سازمان «صدا و سیما» تشکیل داده‌اند. «صالح صیامی»، دبیرسابق شورایاری و معتمد شهرک غزالی که سال‌ها پیگیر موضوع مشکل سند واحدهای مسکونی محله است، در این‌باره می‌گوید: «تعاونی مسکن صدا و سیما با مجوز هیئت دولت، زمین‌های شهرک را از این سازمان خریداری کرده و ۴۷۵ واحد در اینجا ساخته است. تعاونی سازمان در ساخت‌وساز تخلفاتی داشت که پرونده آن به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع و از سوی ساکنان پرداخت شد. مشکل شهرک غزالی این است که عرصه زمینی که شهرک در آن واقع شده باید از زمین مادر تفکیک شود و هنوز این کار انجام نشده است. ما نخستین گروه از ساکنان شهرک غزالی بودیم که سال ۱۳۷۳ در محله ساکن شدیم و پیش از آن، زمین متعلق به سازمان صدا و سیما بود.

مشکل محله ما با محله‌هایی مانند شهرک استقلال و تهرانسر غربی تفاوت دارد. آنها در اوایل انقلاب، زمین‌هایی را به‌صورت رایگان گرفته بودند و اکنون بر سر پرداخت پول زمین و مبلغ آن با دولت و وزارت راه و شهرسازی اختلاف دارند. اما ما از همان ابتدا پول زمین و هزینه ساخت واحدهای مسکونی را به تعاونی که آن‌هم زمین را از سازمان صدا و سیما خریداری کرده بود، پرداخت کرده‌ایم و مشکلی از این بابت نداریم و تنها باید تفکیک زمین‌ها انجام شود. دلیل اینکه خانه‌های شهرک هنوز سند ندارند، به کم‌کاری تعاونی مسکن و بی‌مهری سازمان ثبت و شهرداری بر می‌گردد. پس از گذشت این همه سال، به تازگی با پیگیری دوباره این موضوع می‌خواهیم مشکل را حل و فصل کنیم تا خانه‌ها سنددار شوند.»

سجل خانه‌ام کو؟

  • خانه فرسوده و ممنوعیت نوسازی

دبیرسابق شورایاری و معتمد شهرک غزالی می‌گوید تفکیک نشدن زمین و در پی آن صادر نشدن سند، مشکلاتی را برای ساکنان شهرک غزالی ایجاد کرده است: «ساختمان‌های شهرک فرسوده شده‌اند و نیاز به بازسازی دارند. ساختمان‌های بلوک c که بیش از ۴۰ سال از عمر آنها می‌گذرد، کارشان از بازسازی گذشته و نیاز به نوسازی دارند، اما با توجه به تفکیک نشدن زمین و مشکل سند، نمی‌توانیم‌کاری انجام دهیم. هم‌چنین برای داشتن خدماتی مانند آب، برق و گاز نیز چون سند نداریم، دچار مشکلاتی شده‌ایم. برای مثال، شرکت «آبفا» برای انتقال چاه به زمین‌ها سند می‌خواست. پس از دوندگی بسیار موفق شدیم تا از سازمان صدا و سیما نامه‌ای دریافت کنیم که در آن اعلام کرده بود ادعایی بر روی این زمین‌ها ندارد. در نهایت با این نامه مشکل ما برطرف شد.»

  • نامه به نمایندگان مجلس

«مهدی بهرامی»، دبیر شورایاری شهرک استقلال نیز در این‌باره می‌گوید: «اوایل انقلاب این زمین‌ها از سوی حاکم شرع به ساکنان محله واگذار شد. تعدادی از واحدها در دهه ۷۰ سند گرفتند، اما تعداد بسیاری از آنها فاقد سند هستند. برای حل این مشکل به مجلس شورای اسلامی نامه دادیم. سازمان زمین شهری اعلام کرده است، هر واحد مبلغی حدود یک میلیارد تومان پرداخت کند تا برای آنها سند صادر شود. اهالی محله هم زیر بار این درخواست نمی‌روند. غیر از شهرک استقلال، در محله‌های تهرانسر غربی و شهرک غزالی نیز مشکل سند وجود دارد.» یکی از مشکلاتی که نداشتن سند برای این محله ایجاد کرده، فرسوده شدن خانه‌هایی است که اجازه نوسازی و بازسازی ندارند.

کد خبر 613584

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha