قابل پیش‌بینی بود که خانواده زنده‌یاد بابک خرمدین به‌سادگی از کنار انتشار خبر ساخت مستندی درباره او نمی‌گذرند. نامه سرگشاده خواهر مقتول که در خبرگزاری ایسنا منتشر شد، فعلا نقطه پایانی بر پروژه‌ای است که هنوز ساخته‌نشده، به محاق رفته است.

بابک خرمدین

همشهری- یاسمن هجری: اعتراض به ساخت فیلم و سریال درباره بعضی افراد و مشاغل، از سوی وابستگان و بازماندگان شخصیت‌ها در سینمای ایران، ماجرایی تکراری و مهم‌ترین عامل برای بی‌علاقگی به تولید آثار بیوگرافی است. اگرچه داستان سینمای مستند با سینمای داستانی تفاوت دارد و مستندسازی درباره شخصیت‌های مهم یا جنجالی، می‌تواند جذاب و پرمخاطب باشد اما همین مشکلات مانع از ساخت چنین آثاری می‌شود.

روند ساخت فیلم و مستند درباره شخصیت‌ها در ایران، مسیری آشنا و همیشگی دارد. طبق قانونی نانوشته، پیش از تولید، رضایت نزدیکان و خانواده شخصیت اصلی فیلم گرفته می‌شود. این موضوع، ماده قانونی مشخص ندارد اما خانواده شخصیتی که درباره او فیلم ساخته شده، پس از تولید می‌توانند علیه سازندگان شکایت کرده و مانع از اکران فیلم شوند.

نکته اینجاست که اغلب آثار بیوگرافی با همکاری خانواده افراد ساخته می‌شود.

در ایران، درباره شخصیت‌ها، قرائت‌های رسمی و غیررسمی وجود دارد که معمولا خانواده و بازماندگان، دلشان نمی‌خواهد مخالف قرائت محبوبشان، فیلم ساخته شوند. بنابراین، فیلم‌ها و مستندها، با همراهی و همکاری خانواده شخصیت اصلی یا به سفارش خانواده و نزدیکان شخصیت ساخته می‌شوند.

نمونه موفق چنین مستندهایی «بانو قدس ایران» (مصطفی رزاق کریمی) است که برای نخستین‌بار تصویری از همسر امام‌خمینی (ره) در آن ارائه می‌شود. حضور اعضای خانواده امام (ره) در این فیلم نشان‌دهنده موافقت آنها درباره تولید و ضمانتی برای نمایش آن است؛ اتفاقی که در مستند «سرد سبز» (ناصر صفاریان) هم افتاده است. مادر و خواهر فروغ فرخزاد در این فیلم مقابل دوربین رفته‌اند و این همراهی، مسیر نمایش مستند را هموار کرده است.

درباره مستندسازی با موضوع پرونده‌های خونین و ناگوار، ماجرا کمی فرق دارد. حساسیت‌ها نسبت به چنین پرونده‌هایی آن‌قدر بالاست که کار، از همان آغاز متوقف می‌شود. مگر آنکه سازنده فیلم، بدون خبرسازی و با فاصله‌گرفتن از التهاب روزهای نخست، دست به ساخت آن بزند.

«کارت قرمز» (مهناز افضلی) یکی از بهترین مستندهایی است که درباره پرونده جنجالی شهلا جاهد و ناصر محمدخانی ساخته شده و وجوه مختلف شخصیت و رابطه این دو را به تصویر کشیده است. احتمالا اگر افضلی هم پیش از تولید، خبر ساخت فیلمش را رسانه‌ای می‌کرد، اگر روند ساخت متوقف نمی‌شد، به مشکل برمی‌خورد.

در سینمایی که همسر وحید مرادی می‌تواند علیه تصویری که او گمان می‌کند شبیه مرادی است، تصمیم به شکایت از سازندگان «شنای پروانه» (محمد کارت) بگیرد، ساخت فیلم و مستند بیوگرافی بسیار دشوار و دردسرساز است.

شاید اگر سازندگان مستند بابک خرمدین، سوابق مستندسازی داشتند، متوجه این موضوع بوده و خبر تولید فیلم را در شرایطی که پرونده باز است، علنی نمی‌کردند. مستندسازان به‌طور غیررسمی به این موضوع انتقاد دارند و احتمال صدور بیانیه درباره نظارت بیشتر بر روند صدور مجوز مستندسازی و ارجاع آن به صنوف مستندسازان وجود دارد. 

طبق قانون، تا زمانی که پرونده‌ای باز است و جرمی علیه متهمی ثابت نشده، نمی‌توان درباره او فیلم ساخت؛ مگر آن فیلم گزارشی باشد بدون موضع‌گیری.

از سوی دیگر، وکلای دادگستری توصیه می‌کنند درباره فیلم‌هایی با موضوع‌های واقعی، فیلمساز می‌تواند به معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه مراجعه کند، با دستور مقام قضایی و همکاری آنها، روند دسترسی به اطلاعات و مدارک تسریع و تسهیل می‌شود. در این صورت و با دریافت مجوز، در پی شکایت احتمالی خانواده و نزدیکان، مشکلی برای نمایش فیلم پیش نمی‌آید.

کد خبر 613228

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 20
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فایزه موسوی IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    8 2
    کاش مسعولان ذی ربط سینمایی وقتی کارگردانهایی مثل این جوان مرحوم برای ساخت فیلمهای خودشان در پی مجوز برای فیلنامه،بعد مجوز ساخت،بعد مجوز اکران و نمایش عمومی هستند،همینقدر به سرعت و خیلی ساده،عمل میکردند و بکنند!!تا اینکه امثال این جوان با بهانه های واهی و سختگیریهای بعضا بی دلیل،پشت مجوز نگرفتن از سازمانهای مربوطه معطل بمانند!!کاش وقتی بابک خرم دین زنده بود همین همکاران و تهیه کنندگان جویای احوال این جوان هنرمند که دغدغه های بجا و نگاه ژرف و عمیق به سینما و هنر داشت و در پی سینمای سطحی و مبتذل و بی مایه نبود،پا پیش گذاشته و برای ساخت فیلمهای بابک عزیز سرمایه گذاری میکردند تا آرزوها و نگاه زیبا و انسان دوستانه و هنر و استعدادش همراه پیکر زخم خورده اش،در خاک نخوابد...آقای تهیه کننده محترم طبق فرمایش خودتان،بابک را از سالها پیش میشناختیدبه عنوان یک جوان مستندساز نجیب ،شریف و با اخلاق،کاش به حرمت همین آشنایی دیرین تنها با یک تماس ساده با بازماندگان مرحوم،ضمن عرض تسلیت،ابراز همدردی و دلجویی از خانواده داغدارش،آنها را در جریان کار خود گذاشته و اجازه میگرفتید! کار فرهنگی،رفتار حرفه ای میطلبد.
  • ابراهیم IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    8 3
    سلام،البته که اینجوردمستندها در ساخت وبهسازی اجتماع مفیده..برای بعضی پند و برای گروهی ملال بحساب میاد..بهتره ساخته بشه شاید برای خیلی ها مفید باشه. ولی با این اعتراضها،بهتره ابتدای مستند بگن هرگونه شباهت شانسی است و ما در کشورمان ازین چیزا نداریم
  • یک هم وطن بابک خرم دین IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    12 0
    وقتی پیش از این خواهر مرحوم رسما و از طریق وکیلشون،موضع خود را درباره این مساله بیان کردن و بنا بر گفته ایشون،در حال حاضر و با توجه به اینکه هنوز پرونده باز هست و طبق دستور قضایی بازجوییها در اختیار هیچ فیلمسازی قرار نمیگیره،اجازه مصاحبه با والدین داده نمیشه و داغ ماجرا هنوز برای خواهر و برادر بابک جان تازه هست،چطور ممکنه بدون مجوز کتبی از آنها،بدون در جریان گذاشتن خانواده،بدون دسترسی به اتاق و عکسهای بابک و گفتگو با نزدیکانش که بیشتر از ما در جریان زندگی و حریم شخصی او هستند بتوان به ابعاد روانشناسانه و آسیب شناسانه ماجرا پرداخت؟! یعنی کسانی که در قلب حادثه هستند کمتر از دیگران باید مطلع از ساخت مستند درباره حریم خانواده شان باشند؟!در این شرایط که تحمل بازتاب حادثه سخت تر از خود داغ عزیز از دست دادن شده برای آزیتا و افشین .انقدر غیر ممکن بوده برای کسانی که دنبال مجوز از سازمان سینمایی و جاهای دیگر بودند،که یک اجازه هم از کسان این جوان بگیرند!!الان هم سرمایه فراهمه و هم مجوز در دسترس!برای درباره بابک ساختن!!اما برای فیلمهایی که خود این کارگردان جوان میخواست بسازه انقدر شرایط مهیا نبود!
  • یک ایرانی IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    9 0
    هر کس تونست یک جور در حق این جوون جفا کرد! هر کی هرچی از دستش بر اومد به او ظلم کرد،کاش دست کم همکاران و هم صنفی ها دیگه،حرمت او رو نگه بدارن،شرایط خانواده اش رو درک کنند که در حال حاضر نمیتونن اجازه بدن کسی از حریم شخصی اونها حتا با نیت خیر بخواد به بررسی واکاوی جنبه های آسیب شناسی ماجرا بپردازه!کاش فرصت میدادید هیاهو نمیکردید،حرمت دوستی با این جوون رو نگه میداشتید به خواسته خواهر و برادر داغدیده احترام میذاشتید تا زمان مناسب تر برای مستند ساختن.کاش شما ها دیگه به بچه این آب و خاک ظلم نمیکردید،بذارید کفنش خشک بشه،به خدا تحمل یک لحظه این حادثه تلخ برای هیچکدوم از ما ممکن نیست،چطور از افشین و آزیتا انتظار دارید در برابر این همه آسیب تاب بیارن؟خدا صبر بده،خدا این جوون رو قرین رحمتش کنه.و این چه پاسخی بوده که به خواهر مرحوم در توجیه کار خودتون دادید؟؟!! یه کوچولو به هم رحم کنیم،تا خدا هم بهمون رحم کنه.
  • مازیار فره وش IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    8 2
    برادر محترم،تهیه کننده گرامی،بابک هنوز هم همون جوان مستندساز نجیب و شریف و با اخلاقی بود که شما از سالها پیش میشناختید...بابک عزیز و شریف منتظر بود دوران کرونا تمام بشه بتونه فیلمهای ساخته شده اش رو اکران کنه و دنبال تهیه کننده بود برای ساخت فیلنامه هایی که تازه نوشته هزینه کنه،همین چند ماه پیش که هنوز بین ما بود،چقدر خوبه وقتی هنوز دوستان و عزیزانمون هستن،ببینیم دغدغه شون چیه؟درد و رنجشون چیه،کافی بود فقط به عنوان یک جوان سینماگر ازش جویا میشدیم چه میکنه،مسایل خانوادگیش رو هم بذاریم کنار،کمک میکردیم به حرفه اش بپردازه،به ایده هاش به اندیشه هاش که دست کم خوب میدونید دنبال سینمای سطحی نبود دنبال ابتذال و سطحی نگری نبود،دید حرفه ای و عمیق و پاک به هنر و سینما داشت.بابک شریف و نجیب و با اخلاق ما دیگه بین ما نیست،حیف خیلی حیف...
  • علوی IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    8 0
    خواهر محترم مرحوم بابک ،در کل که با ساختن مستند مخالف نیستن ، ولی خوبه مستندسازان محترم شرایط روحی این عزیزان رو درک کنن و اینکه هنوز پرونده مراحل قضایی اش طی نشده، ایشون هم تحت شرایط خاصی که حق مسلم خودشون و حریم بابک جان و خانوده اش، هست و نه الان که زمان زیادی از این موضوع نگذشته،و با مجوز کتبی و قانونی اجازه ساخت مستند میدن،الان کار شماها که اسم انتخاب کردید،مجوز از سازمان سینمایی گرفتید و رسانه ای کردید و حتا مکان اکران رو هم گفتید و هرجا لازم بوده مجوز بگیرید دویدید،هیاهو نیست؟که حتا زحمت به خودتون ندادین اونا رو با خبر کنید که درباره شخصی ترین مسائل زندگیشون میخواین مستند بسازین؟ هم داغ عزیز از دست دادن دارن هم از هر طرف که فکرشو کنی آسیب دیدن و روح و روانشون آزار دیده،کاش اخلاقی تر برخورد میکردین و دیگه شما خاطر اونا رو مکدر نمیکردید.الان زمان مناسبی برای این کار نبود...بابک هم دیگه برنمیگرده خیال همه راحت...خدا رحمتت کنه بابک جان،روحت شاد.
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    10 0
    کار تهیه کننده های این کار حرفه ای و اخلاقی نبوده و و باید اجازه می گرفتن بعد می رفتن دنبال مجوز
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    11 2
    از یک تهیه کننده طنز و یه خبرنگار ناشناخته چ انتظاری دارید تا دیدن تنور داغه گفتن بریم یه مجوزی بگیریم فیلم بسازیم پولدار شیم
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    9 0
    مشکل ما هیجان زدگی افراطی است که در سایه آن عقل و عدالت و انصاف را قربانی مطمامع شخصی می کنیم خدا همه ما را هدایت کند
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    9 7
    به نظر من مخالفت خانواده بابک خرمدین اشتباه و بی اساسه وقتی چنین جنایتی در این ابعاد اتفاق افتاده و با روان مردم بازی کرده دیگه یه موضوع خوانوادگی کوچیک نیست که بشه جلوش رو گرفت یا براش حد و حدود تعیین کرد