پژوهشگران می‌گویند واکسن‌های کرونا علاوه بر پیشگیری از بیماری و مرگ انسان‌ها ممکن است با محدود کردن جهش‌های جدید از «تحول لگام‌گسیخته» ویروس که باعث گریز آن از آنتی‌بادی‌ها می‌شوند، جلوگیری کنند.

covid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این پژوهشگران به عنوان بخشی از یک بررسی بزرگتر به طور دقیق به آنالیز توالی‌ ژنی در نمونه‌های ویروس به دست آمده از ۳۰ بیمار کووید-۱۹ واکسینه نشده و ۲۳ بیمار واکسینه‌شده که با این وجود دچار کووید-۱۹ شده بودند، بررسی کردند.

آنها به خصوص به ژن‌های مربوط به پروتئین‌های شاخکی یا گل‌میخی ویروس که توجه کردند که باعث ورود ویروس به سلول‌ها می‌شوند.

این شاخک‌ها یا گل‌میخ‌ها هدف آنتی‌بادی‌های خنثی‌کنندهای قرار می‌گیرند که واکسن‌ها یا درمان‌های فعلی کرونا آنها را آزاد می‌کنند. هر چه این شاخک‌ها بیشتر جهش یابند یا تغییر کنند، احتمال اثربخشی کامل آنتی‌بادی‌ها کاهش می‌یابد.

این دانشمندان مقایسه نمونه‌های ویروس به دست آمده از افراد واکسینه‌شده دچار عفونت نسبت نمونه‌های ویروس به بیماران واکسینه‌نشده نشان داد که نمونه‌های اول به میزان قابل‌توجهی دارای جهش‌های کمتری هست.

به گفته این پژوهشگران از شرکت آنالیز داده‌های nference که یافته‌هایشان را پیش از داوری همتراز در سایت medRxiv منتشر کرده‌اند، هر چه شمار بیشتری از افراد دچار عفونت با ویروس کرونا شوند، فرصت‌های بیشتری برای جهش یافتن ویروس هنگام نسخه‌برداری آن درون سلول‌های بدن بوجود می‌آید. به گفته این پژوهشگران، امکان دارد با مهار کردن شمار نسخه‌های ایجاد شده از ویروس در افراد واکسینه‌شده، احتمال جهش‌یافتن را نیز کاهش داد.

این پژوهشگران این چنین از کارشان نتیجه‌گیری می‌کنند:‌«این بررسی نخستین شاهد شناخته از این مورد است که واکسن‌های کرونا به طور بنیادی راه‌های گریز در دسترس سارس- کوو-۲ (کروناویروس جدید) را محدود می‌کنند.»

کد خبر 612983

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha