گسترش شهرنشینی سبب شده است تا مدیریت شهری به محله‌­ها در شهرها توجه و تأکید بیشتری داشته باشد و برای ساماندهی عادلانه‌تر خدمات، تلاش ‌کند.

گره گشایی

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی:  به همین دلیل، یکی از سیاست‌های اصلی شهرداری تهران، اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس بر اساس سند توسعه محله‌ها و مطالبات مردم است که زیرساخت‌­های اجتماعی اجرای پروژه‌ها از طریق شورایاران، شهروندان و سازمان‌های اداری موجود در محله‌ها فراهم می‌شود. بنابراین سیاست‌های مدیریت شهری بر اجرای طرح‌های کوچک مقیاس در محله‌ها معطوف شده است. در همین راستا، شهرداری ناحیه ۲ منطقه ۵ در کنار همه هزینه‌هایی که برای اقدامات بزرگ صرف کرده، رسیدگی به طرح‌های کوچک محلی را که نیاز چندانی هم به هزینه و زمان ندارد، در اولویت اجرا قرار داده است. سیاستی که در جهت تقویت هویت و حس تعلق محله‌ای و خدمت‌رسانی به شهروندان در حوزه‌های مختلف از سال گذشته آغاز کرده و امسال نیز ادامه داده است. «پوریا غلامی»، شهردار ناحیه ۲ منطقه، پروژه‌های کوچک مقیاس این ناحیه را کوچک اما کارساز می‌داند، در گزارش پیش رو به این طرح‌ها و ضرورت اجرای آن در این ناحیه می‌پردازد.

شهردار ناحیه ۲ درباره پروژه‌های کوچک مقیاس این ناحیه می‌گوید: «پروژه‌های کوچک مقیاس، طرح‌های کوچکی است که به کم و کاستی‌های هر محله مربوط می‌شود. شاید به دلیل کوچک بودن از چشم مسئولان دور مانده‌اند، ولی از مطالبات شهروندان هستند و می‌توانند در بهبود خدمات و ارتقای کیفیت زندگی شهری تأثیرگذار باشند. به همین دلیل، این مشکلات باید در اسرع وقت برطرف شوند.

این پروژه‌ها در مقایسه با پروژه‌های کلان علاوه بر هزینه کم­تر، رضایت شهروندان را در پی دارد. بنابراین می‌توانیم به‌ جای پروژه‌هایی با مقیاس بسیار بزرگ، صدها پروژه کوچک محلی را اجرا کنیم. اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس محلی که به‌صورت مویرگی در ناحیه اجرا می‌شوند، حرکتی در مسیر توسعه شهر همراه با برقراری عدالت اجتماعی در توزیع خدمات هستند.

چون این طرح‌ها براساس نیازسنجی، انتخاب و اجرا می‌شوند و کمبودها و نیازهایی را در محله‌ها مرتفع می‌کنند. برهمین اساس، در سال ۱۳۹۹ اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس بر اساس سند توسعه محله‌ها و مطالبات مردم آغاز شد و اکنون در سال جدید نیز این طرح هم­چنان ادامه دارد. سال گذشته، ۱۰ پروژه توسعه محله‌ای و کوچک مقیاس در ناحیه دو پیش‌بینی شد و همه طرح‌ها به بهره‌برداری رسید. هم­چنین ۱۲ طرح با اعتباری به مبلغ ۱۲میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است. برای مثال، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های این دوره، احداث بازارچه کارآفرینی «سرای محله بهاران» که مراحل اجرای آن به پایان رسیده است. در این پروژه ۷ غرفه سازه سبک برای ۱۳ نفر از جمله ۳ زن سرپرست خانوار راه‌اندازی و برای آنها فرصت اشتغالزایی ایجاد شده است.»

گره‌گشایی با کوچک مقیاس‌ها

  • تأمین سرانه‌ها با مشارکت شهروندان

رویکرد مهم در پروژه‌های کوچک مقیاس محلی، حضور و مشارکت شهروندان است. به همین دلیل آنها باید درباره این طرح‌ها اظهار نظر کنند و در اجرای آن حضور داشته باشند. شهردار ناحیه ۲ به «مردم محور بودن» این طرح اشاره می‌کند و در این‌باره توضیحات بیشتری ارائه می‌دهد: «با اتخاذ این رویکرد، بخشی از مشکلات شهری از پایین‌ترین سطوح، اصلاح و رضایت­مندی مردم نیز بیشتر جلب می‌شود. هدف این است که با تمرکز بر روی پروژه‌های کوچک مقیاس در محله‌ها، بتوانیم علاوه بر تأمین رضایت شهروندان از مشارکت بیشتر آنها و هم­چنین شورایاران برای توسعه محلی بهره‌ببریم و شعار مدیریت شهری مبنی بر «تهران؛ شهری برای همه» را محقق کنیم.

ایجاد، تکمیل یا تجهیز بوستان‌ها، تجهیز پاتوق‌های محله، راه‌اندازی و تجهیز زمین‌های ورزشی، فعالیت‌های عمرانی محله‌ها شامل آسفالت‌ریزی و بهسازی معابر، جدول‌گذاری و پیاده‌روسازی، احداث یا تبدیل کانیو، فعالیت‌های ترافیکی مانند اصلاح هندسی و نصب تجهیزات ترافیکی، اقدامات خدمات شهری نظیر نصب مخزن، رنگ پوششی، تأمین روشنایی، نورپردازی و... از جمله این پروژه‌های محله‌محور هستند که برای هر محله در ناحیه ۲ نیز برنامه‌ریزی شده‌اند و با بهره‌برداری از این پروژه‌ها در این ناحیه، سرانه‌های مورد نیاز شهروندان در این محله تأمین خواهند شد. امروز شهر همانند یک «بوم نقاشی» است که شاکله اصلی آن کشیده شده و طرح‌های مختلفی به اجرا رسیده است. اکنون برای باز پیرایی شهر، نیاز به ظریف‌کاری است که اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس این نقش را در محله‌ها اجرا می‌کند. امیدواریم با تصویب اجرای این پروژه‌ها در شورای‌شهر و شهرداری تهران که برگرفته از انتظارات برحق ساکنان محله‌ها است، بتوانیم نیازها و مطالبات واقعی مردم را به اجرا برسانیم.».

گره‌گشایی با کوچک مقیاس‌ها

  • مرمت پل آجری کن

پل «کن» در دوران «قاجار» بر روی رودخانه کن احداث شد و مدت‌ها تنها راه ارتباطی این روستا با اطراف بود. سال ۱۳۱۲ «حاج محمدعلی» پل کنونی را بر روی پل قدیمی مربوط به سال ۱۲۹۰ شمسی ساخت که بعدها به پل حاج محمدعلی معروف شد. اکنون این پل با نمای آجری یکی از بناهای باقی مانده از بافت تاریخی روستای کن محسوب می‌شود. به همین دلیل در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اما متأسفانه جاری شدن سیل در نوروز ۱۳۹۸ سبب می‌شود تا پل تاریخی کن آسیب ببیند. در همین راستا شهرداری منطقه و معاونت زیباسازی شهرداری، اقدامات لازم را برای مرمت این آثار تاریخی از سال گذشته آغاز کردند و اکنون این عملیات در مراحل پایانی است. بهسازی مسیر تردد پل آجری کن و کوچه برج باغ در این محله از جمله طرح‌های اولویت‌دار ناحیه ۲ است که در مرحله تهیه برآورد و انتخاب پیمانکار قرار دارد.

۱۷ پایه چراغ‌های روشنایی، فلاور باکس، صندلی و سطل زباله در محدوده بازارچه وقفی در محله کن جانمایی و نصب شده است.

۱۱ عدد پایه چراغ برای تأمین روشنایی در پارک کلبه صحرا در محله بهاران نصب شده است.

گره‌گشایی با کوچک مقیاس‌ها

  •  زیباسازی معابر اطراف خانه خدا

نام طرح: بهسازی محیط پیرامون مسجد حضرت ابوالفضل(ع)
محله: بالون کن
وضعیت: پیشرفت ۱۰۰ درصد

معرفی طرح: نصب کف­پوش بتنی به مساحت ۹۲‌مترمربع، نصب تک جدول به طول۳۳‌مترمربع، اجرای دیواره و سنگ درپوش برای ایجاد نشیمنگاه به طول ۱۵‌مترمربع، نصب دریچه بتنی کامپوزیت و پایه چراغ‌های روشنایی با طرح اسلیمی از جمله اقدامات انجام شده برای طرح بهسازی محیط اطراف مسجد است.

گره‌گشایی با کوچک مقیاس‌ها

  •  آسوده قدم بزنید

نام طرح: بهسازی مسیر ورودی به امامزاده شعیب(ع)
محله: کن
وضعیت: پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد

معرفی طرح: طرح بهسازی مسیر امامزاده شعیب(ع) در راستای اجرای طرح‌های کوچک مقیاس و توسعه محلی به طول ۸۰‌مترمربع در اسفندماه ۱۳۹۹ آغاز شد و در فروردین­ماه ۱۴۰۰ به اتمام رسید. در این پروژه ۸۰‌مترمربع نهرکتابی و ۴۰۰‌مترمربع سنگفرش برای این معبر انجام شد.

گره‌گشایی با کوچک مقیاس‌ها

  •  لذت تفریح در «ارمغان»

نام طرح: مرمت بوستان ارمغان
محله: کن
وضعیت: پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد

معرفی طرح: بهسازی و تجهیز سرویس‌های بهداشتی بوستان، بازپیرایی فضای سبز و پاکسازی محیط پیرامون، بخشی از فعالیت‌های انجام شده است.

گره‌گشایی با کوچک مقیاس‌ها

  •  رکاب بزن

نام طرح: مسیر دوچرخه‌سواری تعاون تا پارک جوانمردان
محله: اندیشه
وضعیت: پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصد

معرفی طرح: احداث مسیر دوچرخه حدفاصل خیابان تعاون تا خیابان مقیسه انجام شده است و برای ادامه مسیر، پس از انتخاب پیمانکار اقدام خواهد شد.

گره‌گشایی با کوچک مقیاس‌ها

  •  مهمانی رنگ‌ها در کوچه‌ها

 نام طرح: کوچه دوستی در کوچه حسینیه نور
 نام محله: کن
 وضعیت: پیشرفت فیزیکی ۷۵ ‌درصد

 معرفی طرح: رنگ‌آمیزی دیوارهای معبر، پاکسازی نماهای زشت و بدمنظر در بافت‌های فرسوده از جمله اقدامات این طرح است. چون برخی از محله‌های ناحیه ۲ فرسوده هستند و اهالی احساس می‌کنند فراموش شده‌اند. بنابراین محیطی که در آن سکونت دارند، برایشان آزاردهنده است. به همین دلیل اجرای طرح کوچه دوستی برای حفظ اصالت و ارزش‌های بومی ‌ـ محلی و هم‌چنین احیای بافت محلی کن در کوچه حسینیه در حال اجرا است.

گره‌گشایی با کوچک مقیاس‌ها

  •  مرمت یک اثر مذهبی تاریخی

نام طرح:بهسازی و مرمت جداره بیرونی مسجد تختک
محله:کن
وضعیت:پیشرفت فیزیکی ۷۵‌درصد

معرفی طرح: مسجد تختک از جمله مساجد قدیمی شهرداری ناحیه ۲ است که به دلیل فرسایش محیطی، نمای آن به مرمت و بهسازی نیاز داشت. در همین راستا زیرسازی و مقاوم‌سازی نمای دیوارهای بیرونی و اجرای رنگ‌آمیزی در مسجد تختک در حال اجرا است.

گره‌گشایی با کوچک مقیاس‌ها

  •  خیابان قدس نو و نوار شد

نام طرح: بهسازی محیطی و جمع‌آوری آب­های سطحی خیابان قدس
نام محله: اندیشه
وضعیت: پیشرفت فیزیکی ۱۰۰‌درصد

معرفی طرح: احداث نهر سرپوشیده و روباز، احداث کانیو، لکه‌گیری آسفالت و... از جمله اقدامات لازم در طرح‌های توسعه محلی برای خیابان قدس به شمار می‌رود.

گره‌گشایی با کوچک مقیاس‌ها

  •   «بهاران یکم» ایمن شد

نام طرح: آرام‌سازی و ایمن‌سازی خیابان بهاران یکم
محله: بهاران
وضعیت: در مرحله اخذ تأییدیه‌های لازم و انتخاب پیمانکار است.

معرفی طرح: سرعت­گیر، تابلوهای هشداردهنده و... در معبر پر تردد خیابان بهاران یکم برای افزایش ایمنی ساکنان نصب شده‌اند.

گره‌گشایی با کوچک مقیاس‌ها
علیرضا حاج آقا بزرگی/ دبیر شورایاری محله
  •  رضایت اهالی از اجرای طرح‌ها

«علیرضا حاج آقا بزرگی»، دبیر شورایاری محله «کن»، باور دارد طرح‌های محله‌محور نتیجه بهتری دارند و اثربخش‌تر هستند. او درباره طرح‌های کوچک مقیاس محله کن می‌گوید: «در این وضعیت که مدیریت شهری دچار بحران اقتصادی شده است این طرح‌ها می‌توانند تأثیرگذاری بیشتر و بهتری داشته باشند و زمینه رضایتمندی اهالی را فراهم کنند. چون این منطقه به‌ویژه محله‌هایی همچون کن دارای کوچه‌های باریک، کم‌عرض و بافت فرسوده بسیاری است. از آنجایی که محیط زندگی انسان‌ها تنها به درون خانه‌ها خلاصه نمی‌شود و فضاهای شهری اعم از کوچه و خیابان نیز بخش مهمی از محیط زندگی هر شهروندی را شامل می‌شود و بخش قابل توجهی از عمر هر شخص در چنین فضاهایی می‌گذرد برای همین، توجه به زیباسازی جداره‌های شهری و مرمت و بهسازی آنها بسیار مهم است.

از جمله کوچه «حسینی» یا مسجد «تختک» و بوستان‌های محله که از دیدگاه اهالی دارای اهمیت هستند. شاید ابعاد این پروژه‌ها خرد و کوچک باشند، اما در محله‌ها تأثیرگذارند. هنگامی که مردم شاهد رفع مشکلات محله‌هایشان باشند و ببینند یک فضای بی‌دفاع شهری به بوستان یا پاتوق محلی تبدیل و یا آسفالت تخریب‌شده کوچه‌ها مرمت می‌شود و نظافت محله بهتر صورت می‌گیرد، همه این موارد زمینه را برای افزایش حس تعلق فراهم می‌کند. به همین دلیل می‌توانیم امیدوار باشیم که کم­تر شاهد کوچ مردم از محله‌ها باشیم و آنها احساس تعلق بیشتری به مکان زندگی‌شان داشته باشند. هم­چنین وقتی ساکنان تلاش مدیریت شهری را برای حفظ و نگهداشت محله می‌بینند، آنها هم در کنار ایشان برای بهتر شدن وضعیت محله گام برمی‌دارند. در نهایت، محله مطلوب شکل می‌گیرد با اهالی که به آن دلبستگی دارند و اجازه نمی‌دهند چهره محله‌شان زشت و مخدوش شود.»

کد خبر 612083

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha