مجموع نظرات: ۱
یکشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
۰ نفر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه از ۱۳ دشت ممنوعه در این استان خبر داد و گفت: این دشت‌های ممنوعه حاصل برداشت‌های بی‌رویه آب از آنهاست.

دشت

محمود رضا شهلایی در گفت و گو با همشهری آنلاین با بیان اینکه معضل کم‌آبی چند سالی است که به عنوان یک بحران جدی در استان کرمانشاه مطرح است، افزود: در سالجاری آبی، کرمانشاه با منفی ۱۸۰ میلی‌متر بارندگی دربین استان‌های کشور، رتبه نخست کاهش بارندگی در کشور را از آن خود کرده است.  

وی گفت: کم آبی و  خشک‌شدن بسیاری از تالاب‌ها و رودخانه‌های استان دغدغه و نگرانی بسیاری ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه ادامه داد: کاهش بارش‌ها، برداشت‌های بی‌رویه و نامتعارف، حفر چاه‌های غیرمجاز، کشت‌های نامناسب مهم‌ترین عامل تشدید خشکسالی و کاهش شدید منابع آب زیرزمینی و فرونشست نیمی از دشت‌های استان شده است.

وی اضافه کرد: ظرف ۲۰ سال اخیر پدیده خشکسالی بروز یافته و میزان متوسط بارش‌ها در سطح استان کرمانشاه کمتر از میانگین بلندمدت است. این امر سبب شده تا میزان ذخایر آبی استان تحت الشعاع قرار بگیرد و منابع زیرزمینی آن به مخاطره افتد.

شهلایی ادامه داد: نبود بارش‌های مناسب و از طرفی برداشت‌های غیرمتعارفی که در دشت‌ها صورت گرفته، سبب شده تا امروز بخش زیادی از دشت ها با مشکل مواجه شود.

وی با بیان اینکه ۲۳ دشت در استان وجود دارد، افزود: از این تعداد ۱۳ دشت ممنوعه است. این دشت‌ها کمتر از ۱۰ سال تبدیل به دشت ممنوعه شده اند.  

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گفت: دشت ممنوعه به این معنا است که آن دشت پتانسیل خود را از دست داده است.

 دشت‌های سرفیروزآباد، کنگاور، ماهیدشت، حسن آباد، قلعه شیان، ذهاب، اسلام آباد، روانسر سنجابی پل ذهاب، هرسم، کرند، کرمانشاه، سنقر، صحنه و میان‌راهان از دشت‌های ممنوعه استان است.  

وی اضافه کرد: در حال حاضر،  ۹۰ درصد از دشت‌های سراسر استان کرمانشاه، دشت ممنوعه محسوب می‌شوند.  

شهلایی بیان کرد: در دشت‌های ممنوعه امکان توسعه و بهره‌برداری در حوزه کشاورزی وجود ندارد زیرا باید توجه داشت که هر دشت ظرفیتی خاص دارد و هر سال با بارش‌ها آن ظرفیت پر می‌شود.

وی افزود: کشت برنج به عنوان کشت آب‌بر در شرق استان یکی از مهم‌ترین عوامل خشک کردن منابع آبی در استان است.  

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت: ممنوعیت کشت برنج، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز طی ۳ سال گذشته، نصب کنتر هوشمند بر روی چاه‌های مجاز از جمله برنامه‌های استان برای جلوگیری از خشک شدن دشت‌های استان است.

کد خبر 611941
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha