89/5 درصد آب همدان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود که بسیار بالاتر از میانگین کشوری است. در واقع کشاورزی، آب همدان را می‌بلعد و از آن‌جایی که میزان اشتغالزایی آن نیز پایین است مصرف این مقدار آب برای آن به صرفه نیست.

سد اکباتان همدان

همشهری آنلاین- فاطمه کاظمی:

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: منابع آب شرب شهر همدان سدهای اکباتان و آبشینه، رودخانه عباس‌آباد، چشمه‌های دره مرادبیک، رودخانه خاکو و چاه‌های دشت بهار هستند که هزار و 650 لیتر در ثانیه مصرف می‌شوند. سد کلان ملایر، سد سرابی تویسرکان، سد شنجور و سد شیرین‌سو نیز منابع آبی برای مصرف شرب و کشاورزی استان محسوب می‌شوند.

منصور ستوده ادامه داد: میزان مصرب آب شرب در استان همدان 7 درصد، صنعت 3/5 درصد و کشاورزی 89/5 درصد است که غیراستاندارد محسوب می‌شود. در واقع کشاورزی، آب همدان را می‌بلعد و از آن‌جایی که میزان اشتغالزایی آن نیز پایین است مصرف این مقدار آب برای آن به صرفه نیست، در استان‌هایی که در حوزه صنعت آب بیشتری مصرف می‌شود، اوضاع بهتر است چون میزان اشتغالزایی در حوزه صنعت بیشتر است. از طرفی طبق استانداردهای جهانی مصرف 40 درصد آب مطلوب است و بالاتر از آن غیراستاندارد و بالاتر از 70 درصد بحرانی محسوب می‌شود.

وی افزود: استان همدان در حوزه آب 13 محدوده مطالعاتی دارد که 5 محدوده مشترک با سایر استان‌ها و 7 محدوده متعلق به استان همدان است. از این 7 منطقه 4 محدوده مطالعاتی در محدوده ممنوعه بحرانی و 3 منطقه در محدوده بحرانی است. کبودرآهنگ، رزن- قهاوند، ملایر و اسدآباد ممنوعه بحرانی و همدان- بهار، تویسرکان و نهاوند ممنوعه محسوب می‌شوند. بیشترین افت منابع آبی در دشت کبودراهنگ اتفاق افتاده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان تأکید کرد: آب استان همدان از خود استان تأمین می‌شود، البته در سال‌های گذشته بحث آبرسانی از سد تالوار نیز مطرح بوده که فعلا به نتیجه نرسیده است.

کد خبر 600688

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha