این روزها، دریافت‌دوز دوم واکسن «کوویدـ ۱۹» و یافتن یک مرکز واکسیناسیون خلوت که سر فرصت و حوصله پاسخگوی مراجعه‌کنندگان باشد

واکسیناسیون

همشهری آنلاین _ بهاره خسروی: یکی از دغدغه‌های مردم است، چراکه تجمع و انتظار در صف‌های طولانی، علاوه بر خطر انتقال ویروس‌های موذی کرونا و مبتلا شدن افراد بیشتر، تبعات روانی و آسیب‌های اجتماعی به همراه دارد.   نخستین مرکز واکسیناسیون «کوویدـ ۱۹» در پایگاه پشتیبان مدیریت بحران محله بریانک، با هدف خدمت‌رسانی بهینه به شهروندان، از سوی مرکز بهداشت جنوب شهر تهران و با همکاری و حمایت شهرداری پازل دهم پایتخت راه‌اندازی شد؛ مرکزی که علاوه بر شهروندان منطقه ۱۰، اهالی مناطق همسایه ۱۷، ۹ و ۱۱ هم می‌توانند بدون معطل شدن در صف‌های طولانی و در کمال آرامش واکسیناسیونشان را انجام دهند و از خدمات آن برای قطع زنجیره کرونا بهره‌مند شوند.   در نخستین روز فعالیت این مرکز، سری به پایگاه پشتیبان مدیریت بحران محله بریانک زدیم و با جمعی از مسئولان و مراجعه‌کنندگان گفت‌وگو کردیم.  

 بلوار شهید رضایی، انتهای کوچه محبی، پایگاه پشتیبان مدیریت بحران محله بریانک (مجموعه ورزشی‌الزهرا(س) ۴۷) جایی است که سایت جدید واکسیناسیون «کوویدـ ۱۹» در دل آن راه‌اندازی شده است. ساعت ۱۱:۱۵ است و تا زمان رسمی افتتاحیه مرکز یک ربع فرصت داریم. در محوطه بیرونی سوله بحران، تعدادی خودرو با سرنشینان سالمندی که همراه فرزند یا نوه‌شان روانه این مرکز شده‌اند، منتظر انجام واکسیناسیون هستند. در داخل مرکز هم با رعایت فاصله اجتماعی تعدادی صندلی چیده شده است و آنجا هم تعدادی سالمند برای دریافت‌دوز دوم واکسن به انتظار نشسته‌اند. در حضور «مجید رباطی»، شهردار منطقه ۱۰، و دکتر «محمدرضا سلمانی»، مدیر مرکز بهداشت جنوب تهران، با بریدن روبان قرمز جلو ورودی سالن، نخستین مرکز واکسیناسیون «کوویدـ ۱۹» در منطقه ۱۰ افتتاح و کار واکسیناسیون شهروندان آغاز می‌شود.

واکسیناسیون بی‌صف و ازدحام

  • خدمت‌رسانی به اهالی سالمند

سابقه سکونت و زندگی در تکه دهم پایتخت تقریباً به یک قرن می‌رسد. در واقع، اینجا یکی از محله‌های قدیمی و فرسوده شهر تهران محسوب می‌شود و سالمندان نیز طیف وسیعی از جمعیت منطقه را تشکیل می‌دهند که در این روزهای سخت کرونایی باید خدمت‌رسانی به آنها و تأمین نیازهای درمانی‌شان در اولویت برنامه‌ریزی مدیران شهری باشد.
شهردار منطقه ۱۰، در حاشیه مراسم افتتاحیه، طی گفت‌وگوی گرم و صمیمانه‌ با اهالی، با اشاره به همین موضوع، هدف از راه‌اندازی مرکز واکسیناسیون را پاسخگویی به مطالبات شهروندان سالمند عنوان می‌کند و می‌گوید: «تسهیل در تردد و کاهش‌ ترددهای درون‌شهری باعث می‌شود بسیاری از پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با شیوع کرونا به‌درستی اجرا شود. همچنین با توجه به بافت جمعیتی منطقه، امکان دسترسی آسان به دریافت خدمات واکسیناسیون از مزایای راه‌اندازی این مرکز برای اهالی است.»
مجید رباطی با توضیح فعالیت‌ها و اقداماتی که برای مقابله با «کوویدـ ۱۹» در منطقه از سوی مدیریت شهری انجام شده است، ادامه می‌دهد: «از همان ابتدای شیوع کرونا اقدامات گسترده‌ای اعم از غربالگری، ضدعفونی معابر، رسیدگی به بیماران کرونایی و... انجام شد و با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود وارد عرصه مقابله با کرونا شدیم. در حال حاضر نیز مرکز واکسیناسیون «کوویدـ ۱۹» برای مدیریت مراحل مختلف واکسیناسیون گروه‌های هدف و خدمت‌رسانی به اهالی و شهروندان سایر مناطق را در دو نوبت صبح و عصر آغاز کرده است.»

  • واکسیناسیون روزانه ۱۵۰۰ نفر

این روزها افراد بالای هفتاد سال و کسانی که‌دوز اول واکسن «کوویدـ ۱۹» را دریافت کرده‌اند جامعه هدف واکسیناسیون هستند. اما با توجه به میزان جمعیت سالمند منطقه و همسایه‌های همجوار، این مرکز با چه تجهیزات و امکاناتی فعالیتش را آغاز کرده و چه تعداد ظرفیت واکسیناسیون روزانه دارد؟
دکتر «محمدرضا سلمانی»، مدیر مرکز بهداشت جنوب تهران، در این‌باره می‌گوید: «در سایت واکسیناسیون «کووید ‌ـ ۱۹» ۱۰ جایگاه واکسیناسیون پیش‌بینی شده و در هر جایگاه چهار واکسیناتور فعالند و حدود بیست نفر هم به‌عنوان کادر پیشتیبانی حضور دارند. این مرکز ظرفیت تزریق روزانه ۱۵۰۰‌دوز واکسن را برای‌دوز دوم افراد بالای ۷۰ سال و همین‌طور کسانی که در دور اول واکسیناسیون جا مانده‌اند و بیماری‌های خاص دارند، تدارک دیده است.» به گفته سلمانی، اهالی منطقه ۱۰ در اولویت خدمت‌رسانی هستند، هر چند سایر شهروندان هم بر اساس نوبت واکسیناسیونشان می‌توانند به این مرکز مراجعه کنند.

واکسیناسیون بی‌صف و ازدحام

  • واکسیناسیون در فضایی آرام

شلوغی مراکز واکسیناسیون و انتقال «کووید–۱۹» به همراهان، دغدغه‌ و نگرانی اصلی بیشتر شهروندان است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سوله بحران محله بریانک خدمت‌رسانی به‌موقع به مراجعه‌کنندگان و خلوتی آن است. دکتر «زهرا ندا»، کارشناس مرکز بهداشت جنوب تهران، با تأکید بر این موضوع می‌گوید: «در مراکز اکبرآباد، واقع در خیابان محبوب مجاز و فرمانفرماییان، سایت واکسیناسیون داشتیم، اما ازدحام جمعیت باعث مزاحمت برای همسایه‌های مجاور با مرکز می‌شد و با توجه به شکایت و نارضایتی کسبه، مجبور به تعطیلی سایت مرکز فرمانفرماییان شدیم.»
کارشناس مرکز بهداشت جنوب تهران فضای وسیع و امکانات خوب سوله بحران محله بریانک را فرصتی برای مراجعه شهروندان و همراهان آنها می‌داند تا با آرامش و بدون معطلی و انتظار در صف‌های طولانی واکسن آنها تزریق شود.

  • مراجعه به سامانه سلامت

با همه اعلام‌های رسمی و اطلاع‌رسانی‌های انجام‌شده از سوی رسانه‌های ارتباط‌جمعی برای واکسیناسیون سراسری «کوویدـ ۱۹»، در این میان هستند افرادی که از نامنویسی جا مانده‌اند و یا هنوز اقدامی برای پر کردن پرونده الکترونیکی خود در سامانه سلامت انجام نداده‌اند.
«حمیدرضا الهیاری»، معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۰، از دیگر مسئولان شهری حاضر در مراسم افتتاحیه سایت واکسیناسیون «کوویدـ ۱۹»، با ذکر این نکته ادامه می‌دهد: «مهم‌ترین هدف ما از راه‌اندازی این مرکز، افزایش سرانه سلامت و امید به زندگی میان اهالی است تا اهالی با خیال آسوده و راحت در فضایی که پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در آن اجرا شده برای واکسیناسیون مراجعه کنند. در این میان، شهروندان ساکن در محله‌های دهگانه منطقه که فاقد پرونده سلامت الکترونیک هستند، می‌توانند پس از اعلام گروه‌های سنی با مراجعه به سامانه salamat. gov.ir مشخصات فردی خود را ثبت کنند تا از طریق پیامک، زمان تزریق واکسن به آنها اطلاع‌رسانی شود.»

واکسیناسیون بی‌صف و ازدحام

  • پیشنهاد واکسیناسیون خانه‌به‌خانه

یکی از مهم‌ترین مشکلات محله بریانک بافت فرسوده و جمعیت متراکمش است، جمعیتی که تعداد زیادی از آنها سالمندند و تردد در محله و خارج شدن از خانه برایشان دشوار است. «محمدحسن ابراهیمی»، دبیر شورایاری محله بریانک، با بیان این مطلب، پیشنهاد واکسیناسیون خانه‌به‌خانه را می‌دهد: «راه‌اندازی مرکز واکسیناسیون «کوویدـ ۱۹» در محله بریانک یکی از اقدامات پیگیرانه شورایاری محله بریانک بود که امروز نتیجه داد. همچنین در ادامه طرح واکسیناسیون، به دنبال واکسیناسیون خودرویی و خانه‌به‌خانه برای اهالی سالمند هستیم تا از این طریق به افزایش میزان سلامت اهالی کمکی شود و شرایط دسترسی به واکسیناسیون آسان و بی‌دغدغه برای آنها فراهم آید.»

  • اطلاع‌رسانی در فضای مجازی

راه‌اندازی نخستین مرکز واکسیناسیون «کوویدـ ۱۹» در سوله بحران محله بریانک اتفاقی نیک و گره‌گشا برای سالمندان و شهروندان واجد شرایط دریافت واکسن است، اما اگر شهروندان برای مراجعه به این مرکز و نحوه دریافت واکسن سؤالاتی داشته باشند باید به کجا مراجعه کنند؟
«حسین طیطو»، معاون اجتماعی ناحیه یک منطقه ۱۰، درباره نحوه اطلاع‌رسانی به شهروندان می‌گوید: «چگونگی دریافت واکسن و همچنین نحوه مراجعه به همین مراکز از طریق نصب بنر در معابر اصلی منطقه و در بزرگراه نواب، ارسال پیامک به مدیران محله‌ها و گروهای مجازی منطقه ۱۰ اقدام شد. از این مسیرها اهالی می‌توانند درباره جزئیات دریافت واکسن «کوویدـ ۱۹» و نامنویسی در سامانه سلامت الکترونیکی اطلاعات مورد نیاز را کسب کنند و برای واکسیناسیون ا اقدام کنند.»

واکسیناسیون بی‌صف و ازدحام

  • همراهی با سالمندان

عوارض واکسن زدن و نشانه‌هایی که بعد از تزریق میان افراد به شکل‌های گوناگون مانند تب و سردرد و حالت تهوع نمایان می‌شود تا چه میزان خطرناک است و آیا نیاز به مراجعه به پزشک دارد؟
واکسیناتور مرکز بهداشت جنوب تهران در این‌باره توضیح می‌دهد: «سالمندان در زمان واکسیناسیون نباید تنها باشند. حتماً فرزند یا همراهی داشته باشند، چراکه بعد از تزریق عموماً دچار افت فشار می‌شوند و نیاز به همراه دارند. بعد از تزریق تا دو روز دست‌درد و تب و بدن‌درد طبیعی است. برای تسکین این دردها استفاده از قرص استامینوفن و مصرف زیاد مایعات توصیه می‌شود. در روز تزریق هم درد محل واکسیناسیون را با کمپرس آب سرد تسکین دهند روز بعد از آن هم از کمپرس آب گرم استفاده کنند. اگر بعد از ۴۸ ساعت علائم از میان نرفت، حتماً باید به پزشک مراجعه کنند.»

  • معطلی در گرما

اجرای مراسم افتتاحیه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی کمی باعث تأخیر در فرایند تزریق واکسن مراجعه‌کنندگان به سوله بحران محله بریانک شد. «زهرا مرادی» که برای دریافت‌دوز دوم واکسیناسیون در مرکز واکسیناسیون حضور داشت با گلایه از معطل ماندن در هوای گرم می‌گوید: «متأسفانه به خاطر اجرای برنامه افتتاحیه در این هوای گرم معطل شدیم. دیروز به ما پیامک زدند تا برای واکسن مراجعه کنیم. از صبح آمدیم و حالا نزدیک ظهر است و هنوز نوبت ما نشده است. مادرم سالمند است و این همه ساعت نشستن در ماشین برایش سخت است.» مرادی در ادامه اضافه می‌کند: «اگر قرار به اجرای برنامه بود، کاش به تعداد کمتری پیامک می‌دادند تا صف انتظار تشکیل نشود.»

واکسیناسیون بی‌صف و ازدحام

  • جای مناسب برای نشستن

رعایت فاصله اجتماعی در داخل سوله بحران و امکان نشستن سالمندان و افراد منتظر برای تزریق واکسن بر روی صندلی یکی از نکات درخور توجه و مورد اشاره مراجعه‌کنندگان بود.
«صغری قادری» که همراه همسر و پسرش برای تزریق واکسن در سوله بحران محله بریانک حضور داشتند با اشاره به این موضوع می‌گوید: «بزرگی سالن و فاصله‌هایی که میان افراد است باعث شده تا نگرانی ما بابت امکان ابتلای همراهانمان کم شود. بار اول که رفتم واکسن بزنم، نگران پسرم بود که در میان جمعیت و به خاطر همراهی با من به بیماری مبتلا نشود. اما اینجا فضا خوب است و از همه مهم‌تر، برای ما که سن و سالی داریم و به دلیل پادرد و کمردرد در صف ایستادن برایمان سخت است، اینکه جایی برای نشستن داریم کار بسیار پسندیده و خوبی است.»

  • رسیدگی به‌موقع

جانمایی و تعداد مناسب جایگاه‌های واکسیناسیون برای سهولت و سرعت در کار، از خدمات خوب این سایت واکسیناسیون است که «زهره موسوی» به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «از اینکه بر خلاف وضعیت تزریق‌دوز اول، اینجا زیاد شلوغ نیست احساس خوبی دارم. البته من در حال تشکیل پرونده جدید هستم و خدا را شکر در هیچ صفی نیستم و بلافاصله با مراجعه به این مرکز کارهای پرونده‌سازی انجام می‌شود. مادرم را داخل سالن نیاورده‌ام و ترجیح دادم در ماشین باشد. اما از وضعیت مناسب رسیدگی در این مرکز کمال تشکر را دارم. ممنونم که در این هوای گرم و امکان انتقال ویروس بیماری مجبور نیستیم در صف‌های فشرده باشیم.»

کد خبر 611802

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha