بسیاری از کشورها از چین تا اندونزی و برزیل بر واکسن‌های چینی برای تلقیح مردم‌شان در برابر کووید-۱۹ استفاده می‌کنند، اما اکنون نگرانی فزاینده درباره اینکه آیا این واکسن حفاظت کافی در برابر گونه دلتا کروناویروس که در ابتدا در هند شناسایی شد، ایجاد می‌کند یا نه ایجاد شده است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز چین تا به حال نتایج اثربخشی واکسن‌های تولیدی‌اش در برابر گونه‌ی دلتا کروناویروس را بر اساس داده‌های گسترده به دست آمده در کارآزمایی‌های بالینی یا مصرف در جهان واقعی یا اطلاعات مشروح به دست آمده از تست‌های آزمایشگاهی در این باره را در اختیار قرار نداده است، اما کارشناسان چینی مردم را تشویق می‌کنند تا هر چه سریعتر خود را واکسینه کنند.

نبود داده‌های مشروح درباره واکسن‌های چینی بر ضد گونه‌ی دلتا باعث شده است کارشناسان خارجی هم نتواند در این باره اظهار نظری قطعی کنند.

ژونگ نانشان، متخصص همه‌گیرشناسی (اپیدمیولوژی) که به کنترل شیوع کرونا در چین یاری رساند، به خبرنگاران گفت پژوهشگران دریافته‌اند که واکسن‌های چینی تا حدی در کاهش خطر بیماری علامت‌دار و بیماری شدید ناشی از گونه دلتا کروناویروس موثر هستند.

این یافته‌ها بر اساس آنالیز عفونت‌ها در شهر گوانگ‌ژو در چین و ژونگ گفت این نتایج مقدماتی هستند و حجم نمونه بررسی کوچک بوده است.

لیو پینچنگ، سخنگوی شرکت چینی واکسن‌سازی سینوواک گفت نتایج مقدماتی به دست آمده بر اساس نمونه‌های خون به دست آمده از افراد واکسینه‌شده با واکسن کرونای این شرکت نشاندهنده کاهش کاهش سه‌برابر اثر خنثی‌کنندگی آن در برابر گونه دلتا بوده است.

او گفت زدن واکسن یادآور به دنبال تزریق دو دوز واکسن می‌تواند به سرعت باعث ایجاد واکنش آنتی‌بادی قوی‌تر و طولانی‌تری درباره گونه دلتا شود. اما این سخنگویی داده‌های جزئی در این باره را ارائه نکرد.

فنگ زیجیان، معاون پیشین رئیس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین هفته پیش به رسانه‌های دولتی گفت آنتی‌بادی ایجاد شده بوسیله دو واکسن کرونای چینی در مقابل گونه دلتا اثربخشی کمتری نسبت به دو گونه دیگر کروناویروس دارد.

فنگ جزئیات بیشتر از جمله نام این دو واکسن را بیان نکرد.

البته به نظر می‌رسد این واکسن‌ها همچنان می‌توانند باعث حفاظت شوند، زیرا هیچکدام از افراد واکسینه‌شده در ایالت جنوبی گوانگ‌دونگ که چنی ننخستین موارد ابتلا به گونه دلتا را در آن یافت، دچار علائم شدیدی نشدند. همه موارد شدید در افراد واکسینه‌نشده رخ دادند.

جین دانگ- یان، ویروس‌شناس دردانشگاه هنگ‌کنگ گفت که اظهارات فنگ برای حمایت از ادعای موثر بودن واکسن‌های چینی در برابر موادر شدید ناشی از گونه دلتا کافی نیست و داده‌های بیشتری مورد نیاز است.

در اندونزی که شمار بی‌سابقه روزانه موارد کرونا به علت اوج‌گیری شیوع گونه دلتا را گزارش کرده است، مقامات در ابتدای این ماه گزارش کردند که صدها از کارکنان پزشکی با وجود واکسینه شدن بوسیله واکسن سینوواک دچار عفونت کووید-۱۹ شده‌اند.

اما هنوز روشن نیست که این کارکنان پزشکی اندونزیایی با گونه‌ی دلتا دچار عفونت شده‌اند یا نه.

در مقابل یک بررسی بوسیله «سازمان بهداشت عمومی انگلستان» (PHE) که در ماه مه (اردیبهشت) انجام شد، نشان داد واکسن فایزر-بیونتک در برابر بیماری علامت‌دار گونه‌ی دلتای ویروس کرونا دو هفته پس از دوز دوم واکسن ۸۸ درصد اثربخشی دارد.

در مقام مقایسه، واکسن فایزر در برابر گونه آلفای کروناویروس که در ابتدا در انگلیس شناسایی شد، ۹۳ درصد اثربخشی نشان داده است.

به گفته PHE، دو دوز واکسن آسترازنکا در مقابل بیماری علامت‌دار ناشی از گونه‌ی دلتا کروناویروس ۶۰ درصد اثربخشی داشته است در حالیکه اثربخشی آن در برابر گونه‌ی آلفا ۶۶ درصد بوده است.

در حال حاضر داده‌های قابل‌توجهی درباره میزان اثربخشی واکسن تک‌دوزی جانسون‌اندجانسون در برابر گونه‌ی دلتا وجود ندارد و کارشناسان بیماری‌ عفونی در آمریکا در حال بررسی نیاز به تزریق دوز یادآور با واکسن‌های از نوع mRNA (واکسن‌های فایزر و مدرنا) برای دریافت‌کنندگان این واکسن تک‌دوزی هستند.

کد خبر 611119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha