سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره چرایی تولید ۸ واکسن کرونا در ایران توضیح داد.

واكسن كرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایلنا، دکتر علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا و معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره چرایی تولید ۸ واکسن کرونا با پلتفرم‌های مختلف در کشور با وجود اینکه برخی کشورها تنها یک یا دو واکسن تولید کرده‌اند و به مرحله‌ی تزریق هم رسیده‌اند، بیان کرد: درست است که آمریکا دو واکسن فایرز و مدرنا را تولید کرده است، اما در تمام واکسن‌هایی که کشورهای دیگر می‌سازند، سرمایه‌گذاری یا مشارکت داشته است. در حالی که کسی با ما مشارکت نمی‌کند. البته ما الان روسیه و کوبا را برای مشارکت همراه کرده‌ایم. در واقع کشورهایی که می‌خواهند با ما مشارکت کنند، ما با آنها کار کردیم.

رئیسی افزود: حالا سوال این است که چرا ما چند نوع واکسن داریم؟ جواب این است که ما هم باید پلتفرم‌های مختلف داشته باشیم. چون در آینده نمی‌دانیم این ویروس چه جهش‌هایی می‌کند و آینده‌ آن چگونه می‌شود.

وی ادامه داد: ممکن است بگویند برای زیر ۱۸ سال یکی از این واکسن‌ها خوب است، برای مادران باردار پلتفرم دیگری خوب است و الان چون تمام پلتفرم‌ها را داریم، برای ما یک مزیت است و هر پلتفرم را می‌توانیم برای موارد خاصی استفاده کنیم.

رئیسی درباره واکسن‌های دپوشده برکت و نیز واکسن تولید مشترک ایران و باکو در انبارها گفت: واکسن موجود است، اما باید لیبل‌گذاری شود و بعد از اینکه مجوز گرفتند، کم‌کم وارد بازار می‌شوند. در کنار این یک بحث فنی هم داریم که پایداری واکسن است. چون گاهی واکسنی که تولید می‌شود، باید در یک دمای خاص در همان شیشه و جای خودش بماند تا مورد بررسی قرار گیرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: از الان به بعد ما در روال تولید پشت سر هم قرار می‌گیریم و دیگر جایی برای نگرانی نیست.

کد خبر 610926

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha