نخستین دیدار رسمی یائیر لاپید وریز خارجه رژیم صهیونیستی با همتای آمریکایی خود در حالی صورت گرفت که لاپید در تلاش برای ترمیم روابط رژیمش با آمریکا بود.

دیدار لاپید بلینکن

به گزارش همشهری آنلاین، روابط آمریکا و اسرائیل در ماه‌های اخیر و بعد از تصدی بایدن بر دفتر ریاست جمهوری آمریکا ظاهرا با چالش‌هایی روبرو بود. تشکیل کابینه جدید در رژیم اشغالگر اما تغییراتی را در رویکردها به همراه داشت.

کابینه ائتلافی بنت و لاپید که از ابتدا و با شعار وحدت رای آورد اکنون در نخستین دیدار رسمی و بین‌المللی وزیر خارجه‌اش تلاش می‌کند تا روابط خود با متحد دیرینه‌اش را ترمیم کند.

لاپید به همتای آمریکایی خود متعهد شد «اشتباهات» پیش‌آمده در روابط ایالات متحده و اسرائیل در سال های اخیر را برطرف کند.

رویترز به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که بلینکن ارتباط نزدیک واشنگتن با اسرائیل در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران را قول داده و این دیدار بسیار مثبت و گرم ارزیابی شده است.

روابط نزدیک نتانیاهو با ترامپ به دنبال خروج آمریکا از برجام و به چالش کشیدن توافق هسته‌ای، ایران را به پاسخی واداشت که موجب نگرانی اسرائیل شد.

با روی کار آمدن بایدن و با وجود تاکید مکرر بر حمایت واشنگتن از اسرائیل، دولت آمریکا رویکرد سنجیده‌تری نسبت به مشکلاتی که اسرائیل برای این کشور ایجاد می‌کند اتخاذ کرد.

اکنون لاپید به عنوان وزیر امور خارجه جدید این رژیم، به نیاز به اصلاح اعتراف کرد و گفت: «در چند سال گذشته اشتباهاتی انجام شد. وضعیت دو حزبی اسرائیل صدمه دیده است. ما این اشتباهات را با هم برطرف خواهیم کرد.»

بلینکن همچنین نگرانی‌های واشنگتن در مورد تلاش اسرائیل برای اخراج خانواده‌های فلسطینی از قدس شرقی و وضعیت مسجد الاقصی به عنوان سومین مکان مقدس مسلمانان را به لاپید منتقل کرد.

دولت بایدن برای ترمیم تصویر منفی جهانی خود در قبال مسئله فلسطین و کنار گذاشتن آنچه سیاست جانبدارانه آمریکا در قبال جنگ و درگیری در این کشور دانسته شده تلاش کرده است.

وی متعهد شده است ارسال صدها میلیون دلار کمک اقتصادی و انسانی را از سر بگیرد و در جهت بازگشایی نمایندگی دیپلماتیک فلسطینیان در واشنگتن تلاش کند.

کد خبر 610676
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha