کنست دولت نفتالی بنت را به رأی گذاشت اما بحث اصلی این جلسه و با وجود حواشی بسیار آن، ایران و قدرت هسته‌ای آن بود.

انتخابات اسرائیل

به گزارش همشهری‌آنلاین، روزهای انتخاباتی خاورمیانه در حالی طی می‌شود که مردم کشورهای منطقه درگیر مشکلات متعددی از جمله کرونا، مسائل اقتصادی ناشی از همه‌گیری، درگیری بین احزاب و چالش‌های بین‌المللی هستند.

در این بین، برخی دولت‌ها مانند آنچه در انتخابات سوریه رقم خورد، مجددا بر سر کار آمدند. رژیم اسرائیل اما با تشکیل ائتلافی بی‌سابقه متشکل از احزاب تندرو، راست‌گراها، میانه‌روها و یک حزب کوچک عربی اسلامی در پی پایان دادن به حکومت طولانی نتانیاهو، نخست‌وزیر راست‌گرا و تندروی خود است.

پارلمان این رژیم، کنست، با دریافت توافق‌نامه‌ امضاشده اعضای ائتلاف دولت وحدت ملی، اکنون به رأی نشسته تا وضعیت کابینه را مشخص کند. این جلسه که با سخنرانی نفتالی بنت، نخست‌وزیر احتمالی، آغاز شده بود، با فریاد تقلب و سوءاستفاده دچار بی‌نظمی شد.

او  سخنان خود را با قدردانی از تلاش‌های نتانیاهو و همسرش سارا برای این رژیم آغاز کرد اما با تلاش مخالفانش برای برهم زدن جلسه روبه‌رو شد.  بنت با قاطعیت به اعضای لیکود پاسخ داد: «صدای بلند فریاد شما همان عدم موفقیت حکومت در دوره ریاست‌تان است.»

رئیس کنست چهار نماینده را اخراج و یک پنجم حضار هم داوطلبانه صحن را ترک کردند. بنت که به سخنان خود ادامه داد افزود، آوارگی این قوم سبب شده تا نسل گذشته توان گفت و گو نداشته باشند و او آمده تا قطار را قبل از سقوط متوقف کند. این در حالی است که نتانیاهو با عصبانیت به او و لاپید اشاره کرد.

نتانیاهو در مناظره پیش از رای‌گیری با دفاع از سوابق خود به عنوان نخست وزیر، به تلاش خود برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به قدرت هسته‌ای اشاره و چهار توافق دیپلماتیک با کشورهای عربی را متذکر شد. بنت تیز به تازگی و با اشاره به روابط خوبش با آمریکا، تاکید کرد که اجازه نخواد داد ایران به سلاح هسته‌ای مجهز شود.

نتانیاهو مواضع بنت در مورد ایران را تمسخر و از فشار بایدن برای توافق هسته‌ای انتقاد کرد؛ او با زیر سوال بردن بنت گفت: «او جایگاه بین‌المللی، موقعیت و یا دانش فنی [برای پرداختن به مسئله ایران] را ندارد.»

وی همچنین تلویحاً از فشار دولت بایدن برای از سرگیری توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرد و با مقایسه سیاست ایالات متحده درمورد ایران و هولوکاست، در دوره روزولت، قول داد که به جنگ با توافق هسته‌ای ادامه دهد.

نتانیاهو گفت: «امروز در ایران جشن می‌گیرند اما من یک پیام برای ایران و رهبر آن دارم: مخالفان صدای محکمی خواهند داشت ... ما به زودی باز خواهیم گشت.»

نتانیاهو خطاب به طرفدارانش گفت که روحیه خود را حفظ کنند تا «من شما را در نبردی هرروزه علیه این دولت بدِ چپ هدایت کنم؛ من این دولت را سرنگون خواهم کرد و به یاری خدا این اتفاق سریع‌تر از آنچه شما فکر می‌کنید خواهد افتاد.»

این جلسه با سخنرانی شخصیت‌های مذهبی و سیاسی له و علیه نتانیاهو ادامه پیدا کرد و در ادامه منصور عباس، رئیس حزب فهرست متحد عربی به زبان عربی گفت این یک فرصت عالی است و از اصول خود دست بر نخواهند داشت.

این گزارش بر اساس پوشش خبری زنده نیویورک تایمز و هاآرتص تالیف شد.

کد خبر 607302
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha