سازمان فضایی چین ویدئویی از مریخ‌نورد ژورونگ منتشر کرده‌ است که در حال حرکت روی سطح کره مریخ است.

Zhurong

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی این تصاویر به وسیله دوربین بیسیمی ضبط شده است که این سفینه روی سطح کره مریخ قرار داده است.

این تصاویر منتشرشده همچنین شامل سکانس‌هایی از فرود ژورونگ روی مریخ در ماه مه (اردیبهشت) است که به کار گرفته شدن سیستم چتر نجات سفینه و لحظه فرود آن را نشان می‌دهد.

این سفینه خودکار شش‌چرخه در منطقه‌ای از مریخ به نام «دشت یوتوپیا» (Utopia Planitia) نشان می‌دهد.

«سازمان ملی فضایی چین» (CNSA) می‌گوید ژورونگ در طول ۴۲ «سول» یا روز مریخی ۲۳۶ متر مسافت را پیموده است. هر روز مریخی اندکی طولانی‌تر از روز زمینی یعنی حدود ۲۴ ساعت و ۳۹ دقیقه است.

به گفته CNSA، مدارگرد و مریخ‌نورد در شرایط خوب و در حال ارتباط با کره زمین هستند.

در این فیلم، چتر نجات دیده می‌شود که در جو رقیق مریخ باز می‌شود. همچنین ژورونگ و سطح‌نشین‌ آن را می‌شود دید که از از بخش عقبی مدارگرد جدا می‌شود و نهایتا یک دوربین رو به پایین لحظه‌های فرود، هنگامی که موتورهای ترمزکننده سطح‌نشین گرد و غبار سطحی را می‌زدایند، نشان می‌دهد.

سه ویدئو هم مربوط به روی سطح مریخ است. اولی که احتمال مدت کوتاهی پس از قرار گرفتن دوربین بیسیم روی سطح مریخ گرفته است و بازگشت مریخ‌نورد را نشان می‌دهد.

ویدئوی دوم ژورونگ را در حال تکان دادن چرخ‌هایش در کنار سطح‌نشین نشان می‌دهد. CNSA قبلا عکس ثابتی از این صحنه منتشر کرده بود.

بالاخره ویدئوی سوم، جزئیات پایین آمدن از مریخ‌گرد از روی شیب‌راهه سطح‌نشین و قرار گرفتن روی سطح مریخ را به تصویر می‌کشد. نکته جالب درباره این تکه فیلم این است که صدا هم دارد و می‌توان صدای سیستم حرکتی این سفینه خودکار را هم شنید. البته کیفیت متفاوت جو مریخ با جو زمین باعث می‌شود، این صدا اندکی خفه باشد.

دانشمندان امیدوارند که ژورونگ بتواند عملیاتش را برای دست کم ۹۰ روز مریخی ادامه دهد.

مریخ‌نورد چینی شبیه به مریخ‌نوردهای سازمان فضایی آمریکا ناسا به نام‌های «شبح» و «فرصت» است که در دهه ۲۰۰۰ روی مریخ فرود آمدند.

ژورونگ وزنی حدود ۲۴۰ کیلوگرم دارد. دارای یک دکل بلند حامل دوربین‌ها است که عکس می‌گیرند و به راهیابی کمک می‌کنند؛ این سفینه همچنین پنج وسیله اضافی دارد به بررسی کانی‌شناختی صخره‌های محلی و طبیعت کلی محیط از جمله وضعیت آب‌وهوایی خواهند پرداخت.

ژورونگ همچنین مانند مریخ‌نوردهای فعال فعلی آمریکا (کنجکاوی و استقامت) یک وسیله لیزری برای بخار کردن سنگ‌ها و ارزیابی ترکیب شیمیایی آنها دارد. این مریخ‌نورد همچنین مانند مریخ‌نورد «استقامت»، دارای راداری است که به دنبال آب-یخ زیرسطحی خواهد گشت 

کد خبر 610533

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha