معترضین فلسطینی در سومین روز از تظاهرات خود در اعتراض به مرگ یک فعال اجتماعی بازداشت شده در شهر رام الله با نیروهای امنیتی حکومت خودگردان درگیر شدند.

اعتراضات رام الله

به گزارش همشهری آنلاین، نزار بنات ، ۴۳ ساله ساکن الخلیل، که با انتشار فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی به تقبیح فساد در تشکیلات خودگردان فلسطین می‌پرداخت، روز پنجشنبه و در پی حمله نیروهای امنیتی به خانه وی و دستگیری خشونت آمیز او، درگذشت.

روز گذشته و پس از انتشار این خبر، صدها نفر به خیابان‌های رام الله، که مقر تشکیلات خودگردان در کرانه باختری اشغالی است آمدند و خواستار استعفای محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین شدند.

الجزیره نوشت معترضین مرگ بنات را «نوک کوه یخ» توصیف کرده و تشکیلات خودگردان را متهم به «کوهی از فساد» دانستند. مردم معترض که خواستار برگزاری انتخابات مجدد هستند پلاکاردهایی با شعار ساده «برو» حمل می‌کردند.

افسران امنیتی با تجهیزات ضد شورش خیابان‌ها را مسدود کردند. مردم با پرتاب سنگ به سمت نیروهای امنیتی اعتراض خود را ادامه دادند اما شلیک گلوله‌های گاز اشک‌آور جمعیت معترضان را متفرق کرد.

بنات نامزد انتخابات پارلمانی فلسطین در ماه گذشته بود اما عباس آن را به طور نامحدود به تعویق انداخت. خانواده بنات گفتند که نیروهای امنیتی با استفاده از اسپری فلفل، او را به سختی کتک زدند و با خود بردند. 

سمیر ابو زرزور، پزشکی که کالبدشکافی را انجام داده، گفت صدمات وارده بر روی بدن بنات نشان می‌دهد که وی از ناحیه سر، سینه، گردن، پاها و دست‌ها مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته است و کمتر از یک ساعت پس از بازداشت فوت کرده است.

المیادین نیز نوشت گروه‌های فلسطینی نظیر حماس، حرکت مجاهدین، لجان المقاومه و ... با محکوم کردن اقدام نیروهای امنیتی حکومت خودگردان و فساد حاکم بر آن، این دولت را سرکوبگر و توتالیتر خواندند و از مردم خواستند تا محکومیت این قتل دست از اعتراض برندارند.

حرکت جهاد اسلامی نیز این برخوردهای قهری را نشان از ناکامی حکومت عباس در تمام سطوح دانست و سرکوب تظاهرات مردم و دستگیری فعالان مدنی را محکوم کرد.

کد خبر 610430
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha