یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۷
۰ نفر

مهبد آستانی: «استیون اسپیلبرگ» 91 سال بعد از ساخت قسمت سوم مجموعه فیلم «ایندیانا جونز»، حالا قسمت چهارم آن را روانه پرده سینماها کرده است.

   «ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه کریستال» یک کار حادثه‌ای و ماجراجویانه است که حال و هوایی شبیه سه قسمت قبلی این مجموعه  دارد. اولین قسمت آن، که سال 1981 به نمایش عمومی درآمد، شخصیت تازه‌ای را به دنیای سینما معرفی کرد. او دکتر ایندیاناجونز (با بازی هریسون فورد) بود که کلاس درس تاریخ  را رها می‌کند تا در یک دنیای پرجنب‌وجوش، دست به ماجراجویی‌هایی تماشایی بزند. مخاطبان نوجوان سینما همیشه جزو تماشاگران اصلی این مجموعه فیلم بوده‌اند. در قصه فیلم جدید، جونز همراه پسر نوجوان خود (با بازی «شیالابوف»، بازیگر فیلم نوجوانانه «تغییر شکل‌دهندگان») به دهه پنجاه میلادی برمی‌گردد تا یک جمجمه کریستال با ارزش را پیدا کند. در طول ماجرا، او با آدم‌های بد قصه درگیر می‌شود. اسپیلبرگ، که قبل از این فیلم‌های «ئی‌تی» و «برخورد نزدیک از نوع سوم» را هم کارگردانی کرده، در گفت‌وگویی اینترنتی در باره قسمت جدید ایندیانا جونز و بچه‌هایش صحبت می‌کند.

   بازگشت به ایندیانا جونز پس از هیجده سال مشکل نبود؟

   سال‌ها بود که می‌خواستم قسمت چهارم فیلم را کارگردانی کنم اما هیچ‌وقت فیلم‌نامه‌ای که بتواند مرا متقاعد کند تا دوباره پشت دوربین قرار بگیرم، پیدا نکردم. برایم خیلی مهم بود که قسمت جدید بتواند تماشاگران سخت‌گیر این مجموعه فیلم را راضی کند.

اسپیلبرگ و لابوف، پشت صحنه فیلم

  • «جورج لوکاس» چقدر  با فیلم همکاری کرد؟

   او با آن که خودش کارگردان سرشناسی است، اما در تمام مدت تولید فیلم  کنارم بود. جورج، فقط یکی از تهیه‌کنندگان فیلم نیست؛ طرح اصلی قصه قسمت جدید متعلق به اوست. به همین دلیل در تمام مراحل نگارش فیلم‌نامه نظارت داشت.

  • نگران نبودید که هریسون فورد نتواند نقش ایندیاناجونز را به خوبی قبل بازی کند؟در مقایسه با قسمت سوم او خیلی پیرتر شده است.

   وقتی قسمت اول را ساختم او در چهل سالگی خودش بود و هنگام تولید «قلمرو جمجمه کریستال»46ساله بود؛ ولی انگار که زمان هیچ تغییری نکرده است. او تمام صحنه‌های اکشن (حادثه‌ای) را خیلی خوب بازی کرد. تلاش خودش هم این بود که در فیلم خوب به نظر برسد و برای این کار زحمت زیادی کشید. قبل از شروع فیلم‌برداری کلی ورزش کرد و چند کیلو لاغر شد.

  • وقتی نوجوان بودید چند فیلم ساختید. آیا به دست بچه‌های خودتان هم دوربین می‌دهید؟ و آیا آنها هم مثل نوجوانی شما رفتار می‌کنند؟

   بله، همیشه همین‌طور است. بچه‌هایم دوربین‌های ویدیویی دارند. ما در خانه دو دوربین داریم. با دوربین اول که خیلی پیشرفته است، من کار می‌کنم و به مناسبت‌های مختلف از جمع خانواده فیلم می‌گیرم. دوربین دوم کمی ساده‌تر است و بچه‌ها اجازه دارند با آن کار کنند. وقتی فیلم‌هایی را که آنها گرفته‌اند نگاه می‌کنم، خیلی خوشحال می‌شوم. احساس می‌کنم آنها تلاش دارند تا با این دوربین کارهای مختلف و متفاوتی انجام دهند.

فورد در نقش ایندیانا جونز

  • فکر می‌کنید آنها را به زودی مثل خود شما در مقام فیلم‌ساز ببینیم؟

   این نکته‌ای است که خودشان باید تصمیم بگیرند. من مخالفتی با فیلم‌ساز شدن آنها ندارم، اما اگر بخواهند وارد این حرفه شوند، باید روی توانایی‌های خودشان حساب کنند، نه حمایت‌های پدرانه و بی‌اندازه من.

  • فیلم بعدی تان «لینکلن» است یا «شیکاگو 7»؟

   فیلم‌نامه هر دو تقریباً آماده است. یکی از دوستان به نکته جالبی اشاره کرد که خودم متوجه آن نبودم و آن اینکه هر دو فیلم براساس ماجراها و شخصیت‌های واقعی هستند. «لینکلن»، که ماجرای ترور رئیس جمهور وقت و قدیمی آمریکاست و «شیکاگو 7» هم قصه‌اش در دوران جنگ ویتنام رخ می‌دهد. اگر بتوانم بازیگران مورد نظرم را برای این فیلم پیدا کنم، احتمالاً کلید فیلم‌برداری آن را زودتر می‌زنم.

  • آیا باید منتظر یک ایندیانا جونز جدید هم باشیم؟

   فعلاً  که نه! البته استقبال تماشاگران از قسمت چهارم فیلم خیلی خوب بود و این دلگرم کننده است . اما  قبل از هر چیز باید یک فیلم نامه خیلی خوب و جذاب پیدا کنم. فقط امیدوارم فاصله ساخت قسمت چهارم و پنجم این قدر زیاد نباشد.

   این نکته را هم بگویم که در قسمت بعدی هم فورد در نقش ایندیانا جونز شخصیت اصلی ماجراها خواهد بود و نه شیا لابوف.

کد خبر 60995

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز