مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ هابل با سرعت 7500 متر بر ثانیه، هر 90 دقیقه یک‌بار به دور زمین گردش می‌کند.

آن زمان(24 آوریل 1990) که شاتل فضایی دیسکاوری او را بر پشت خود سوار کرده بود و به فضا می برد چه کسی باورش می‌شد که این ابزار به‌خواهد بیش از 18 سال عمر کند.

تلسکوپی که از زمان تولدش تا دیروز صبح توانسته 100000 بار به دور زمین بچرخد! رکوردی که به این زودی‌ها شکسته نمی‌شود. با سرعت 7500 متر بر ثانیه هر 90 دقیقه یکبار به دور زمین گردش می‌کند. مسافتی که پیموده باور نکردنی است: 4.38 میلیارد کیلومتر تا به حال. هم اکنون در 18 سالگی به سر می برد. اگر از جدیدترین دستاوردهایش بخواهیم سخن به میان آوریم باید تصویر دیروزش از سحابی کنار خوشه ستاره ای NGC 2074 را یادآور شویم.

تصویری که ساخته و پرداخته دوربین میدان دید باز و سیاره‌ای 2 هابل است. سحابی زیبایی را که در تصویر مشاهده می کنید از بزرگترین زادگاه های ستارگان در عالم به شما می‌رود. این سحابی در ابر ماژلانی بزرگ واقع شده است.

سحابی کنار خوشه ستاره‌ای

قرار است مهرماه سال جاری ماموریت جدیدی به وسیله شاتل فضایی آتلانتیس برای نصب دو ابزار طیف نگار کیهانی و دوربین میدان باز و سیاره‌ای 3 انجام گیرد. همچنین در این ماموریت ژیروسکوپ های هابل مورد بازنگری قرار می گیرند. ژیروسکوپ ها حیطه حرکتی تلسکوپ را زیر نظر دارند. مانند یک قطب نما حرکات تلسکوپ را حس می‌کنند. به کامپیوترهای پرواز می‌گویند که تلسکوپ در مسیر اشتباهی قرار دارد و از هدف در حال دور شدن است. سپس کامپیوتر پرواز، میزان جا به جایی و جهت آن برای اینکه بر روی هدف باقی بماند را حساب می‌کند و پس از آن به چرخ‌های واکنشی دستور جا به جایی و حرکت تلسکوپ را می‌دهد.

بررسی بیشتر کوازارها از جمله اهداف بعدی هابل بعد از نصب ابزارهای یاد شده است. کوازارها از اجرام بی اندازه درخشان برون کهکشانی هستند که تابش‌های قدرتمندی در طول موج‌های رادیوئی و مرئی گسیل می کنند و دارای انتقال به سرخ زیاد هستند و اغلب همدم کهکشان‌هایی که بسیار فعال بوده و دارای سیاه چاله های بزرگ هستند، می‌باشند. در حال حاضر مرکز پروازهای فضایی گدارد ناسا در گرینبلت ایالت مریلند مسئولیت هدایت مداری روزانه این تلسکوپ و اجرای ماموریت‌های تعمیراتی و مدیریت برنامه‌های هابل را بر عهده دارد. موسسه علمی تلسکوپ فضایی(زیر نظر ناسا) در بالتیمور ایالت مریلند به همراه انجمن تحقیقات دانشگاهی ستاره شناسی، مسئولیت اجرای برنامه های تلسکوپ هابل را بر عهده دارند.

آسمان پارس

کد خبر 60964

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز