همشهری آنلاین: کانادا در تلاش برای ساخت نخستین تلسکوپ فضایی دو منظوره جهان برای شناسایی و ردیابی سیارک‌ها و ماهواره‌ها است.

هزینه ساخت اولین تلسکوپ فضایی دو منظوره 12 میلیون دلار برآورد شده است. تلسکوپ جدید، NEOSSat یا ماهواره نظارت اشیا نزدیک زمین نام گرفته است. NEOSSat فضاپیمایی است که شرایط بهتری برای نظارت بر سیارک‌هایی که احتمال برخورد خطرناک با زمین را دارند، فراهم کرده و از طرفی هم مجهز به فن‌آوری‌های ابداعی برای ردیابی ماهواره ها در مدار بالای سطح زمین است.

 به گزارش آسمان پارس، تلسکوپ 65 کیلوگرمی، ماموریتی برای به نمایش گذاشتن مهارت کانادا در رقابت طرحی «میکروماهواره‌ها» است. NEOSSat به اندازه یک چمدان بزرگ است و به دلیل اندازه کوچک، بسیار مقرون به صرفه است. هزینه این ماموریت از سوی مرکز توسعه و تحقیق دفاعی کانادا و آژانس فضایی کانادا تامین می‌شود.

این دو مرکز پروژه مشترکی را موسوم به «آفیس پراجکت» با هدف مدیریت مراحل طراحی، ساخت و پرتاب NEOSSat، طراحی و راه‌اندازی کردند. این تلسکوپ دو منظوره قرار است در سال 2010 به فضا فرستاده شود. گفتنی است که کانادا در نظر دارد ابداع و نمایش مهارت‌های فن‌آوری خود در زمینه ساخت ماهواره‌های کوچک را ادامه دهد.

کد خبر 56653

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز