مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: اطلاعات این کاوشگر می‌تواند بر دانش ما در مورد سیارک ها که گمان می‌رود خرده سنگ‌های باقیمانده از سنگ‌های ساختمانی منظومه شمسی باشند که در همان مدارهای اعصاری باقی مانده‌اند، بیافزاید.

در فاصله‌های بسیار دور از منزل، سفینه فضایی روزتا با شدت تمام به اعماق فضا رفت تا روز 5 سپتامبر (15شهریور) برای اولین بار با سیارک 2867 ستین از نزدیک ملاقات کند و امید است تا رویارویی با این خرده سنگ مداری، اطلاعات مهمی را در مورد منظومه شمسی برای ما بیاورد.

این سفینه روبوتیک که مایه مباهات آژانس فضایی اروپاست، حدود چهار و نیم سال قبل سفر 10 ساله را به اعماق تاریک و سرد فضا آغاز نمود. سفینه روبوتیک روزتا برای سال 2014 با دنباله دار 67P چیریوموف – گیراسیمنکو، قرار ملاقات دارد تا به خاطر آزمایش پوسته سخت آن، آزمایشگاهی را به اندازه یک یخچال کوچک به سطح آن بفرستد. اما روز جمعه روزتا سفر 6.5 میلیارد کیلومتری خود را به خاطر یک سلسله مطالعات جدی علمی در کمربند سیارک ها در میان مشتری و مریخ متوقف می‌سازد تا چشمان تیزبین خود را به آن منطقه زوم کند.

بعد از طی کردن 360 میلیون کیلومتر راه، روزتا ناگهان می‌چرخد تا به آرایه‌های کمره (دوربین) و اسکنر خود امکان دهد که ببینند خرده سنگ 10 کیلومتری فضایی ستین 2867 چگونه است. این چشم و گوش مجازی ما قصد دارد تا اطلاعات و تصاویر دقیق با وضوح عالی را از شکل، اندازه و چرخش این سیارک بگیرد و شاید هم چگالی و ساختار (ترکیب) آن را مشخص کند.

به گفته گرهارد شویم: "این اطلاعات می‌تواند بر دانش ما در مورد سیارک ها که گمان می‌رود خرده سنگ‌های باقیمانده از سنگ‌های ساختمانی منظومه شمسی باشند که در همان مدارهای اعصاری باقی مانده‌اند، بیافزاید."

 ستین از نوع سیارک های E ؛ یعنی سیارک سیلیکاتی با سطح تاریک است که قبلأ توسط یک سفینه فضایی دیده نشده بود. در ضمن کارشناسان مسئول نظارت بر سنگ‌های آسمانی که به مثابه تهدید بالقوه برای زمین شمرده می‌شوند، این سیارک را با دقت مورد مطالعه قرار می‌دهند. در واقع به سیارک ها به مثابه اجرام ابتدائی، علاقمندی‌های علمی زیادی وجود دارد، اما به مثابه (اجرام مجاور زمین) برای ما تهدید و خطر نیز شمرده می‌شوند.

مطالعه ساختار، شکل و اندازه این اجرام همیشه مفید بوده و از طریق با دقت نگریستن به آنها و بعد مقایسه با اطلاعات موجود در زمین می‌توان دید که سیستم های گروپ‌بندی و اندازه گیری‌ها چطور اجرا می‌شود. 

جمعه روزتا باید با سرعت 8.6 کیلومتر در ثانیه به نزدیکترین فاصله حدود 800 کیلومتر با این سیارک قرار بگیرد و  دومین پرواز خود از ارتفاع یا کنار این سیارک را انجام داده و متعاقبأ در جولای 2010 به ملاقات یک سیارک 100 کیلومتری عظیم الجثه دیگر به نام لوتیتا 21 برود. 

به گزارش آسمان کابل، با هزینه یک میلیارد یورو (1.45 میلیارد دلار) این اولین مأموریت بلندپروازانه آژانس فضایی اروپا (ایسا) می‌باشد. این پروژه در سال 1993 تائید و در سال 2004 از مرکز فضایی کورو در فرانسه به فضا پرتاب شد.

از همان زمان، روزتا دو بار به دور زمین گشت و یک بار هم به دور مریخ، تا با استفاده از گرانش سیاره به عنوان قلاب سنگ (فلاخن) سرعت لازم را به دست بیاورد. قرار است در نوامبر 2009 نیز از زمین کمک گرانشی بگیرد. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، روزتا در ماه می 2014 با دنباله دار 67P چیریوموف – گیراسیمنکو ملاقات خواهد کرد و سپس یک سطح‌نشین به‌نام فیله را به مثابه لنگر به سطح دنباله دار پرتاب می کند تا نمونه‌های آن را در آزمایشگاه کوچک خود بررسی کند.

پرواز روز جمعه از کنار ستین با یک رویداد یا حادثه بزرگ برای آژانس فضایی اروپا هم‌زمان بود، زیرا قرار بود در این روز سفینه روبروتیک بارکش ژول ورن (Jules Verne) بعد از نخستین مأموریت پنج ماهه‌اش، از ایستگاه فضایی بین المللی جدا شود.

کد خبر 62598

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز